نشست مشترک با کلیسای ارتدوکس یونان / محمود فاضلی

1395/12/8 ۰۸:۵۰

نشست مشترک با کلیسای ارتدوکس یونان / محمود فاضلی

تهران یکبار دیگر شاهد برگزاری نشستی برای گفتگو با جهان مسیحیت و این بار نمایندگان کلیسای ارتدوکس یونان بود. ششمین دور نشست مشترک مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان پس از یك وقفه نسبتا طولانی برگزار شد.

 

تهران یکبار دیگر شاهد برگزاری نشستی برای گفتگو با جهان مسیحیت و این بار نمایندگان کلیسای ارتدوکس یونان بود. ششمین دور نشست مشترک مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان پس از یك وقفه نسبتا طولانی برگزار شد.موافقت کلیسای یونان با برگزاری چنین نشست‌هایی بی‌شک با شرایط منطقه‌ خاورمیانه، موضوع مهاجرت پناهجویان به این کشور و در مجموع نگرانی از نقش گروههای تروریستی در منطقه علیه سایر مذاهب مرتبط است.این اجلاس با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، با حضور جمعی از اساتید دانشگاههای دو کشور و بویژه چهره‌های مذهبی و دانشگاهی یونان برگزار شد. در این نشست دو روزه، شرکت کنندگان مقالات خود را با موضوعات «نقش آموزش و خانواده در مقابله با افراط‌گرایی و خشونت»، «نقش رهبران دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی»، «رویکرد عقلانی به دین برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، «عقلانیت و اعتدال» و «انسانیت و ارزش‌های مشترک، ره‌آوردهای دینی برای داشتن جهانی بهتر» ارائه نمودند.

متروپل آنتی موس ایگناتیوس در این نشست معتقد بود بنیادگرایی مذهبی، جهان را فراگرفته است هر روز شاهد ارتکاب جنایاتی به نام خداوند و مذهب هستیم که برخی رسانه‌ها سعی دارند این خشونت و افراطی‌گری مذهبی را مشروع سازی کرده و آنرا جنگ عادلانه قلمداد کنند. نیاز فوری جهان یافتن مدل‌های جدید همزیستی مسالمت‌آمیز میان جوامع مذهبی و تحمل و اتحاد برای فایق آمدن بر تعصب، عدم تحمل و وارد شدن به چرخه‌های بیهوده خشونت و انتقام است. امروزه نمی‌توان از فرهنگ به صورتی مجزا از مذهب و از «گفت وگوی فرهنگ‌ها»، بدون گفت وگوی مذاهب صحبت کنیم و نیاز به توسعه گفت وگوی جهان میان سنت‌های مذهبی امری حیاتی است.

کوکوریدوس نماینده اسقف‌اعظم و عضو شورای مركزی اسقفان یونان که از حامیان تداوم گفت‌وگوها میان دو كشور بود تاکید کرد«امروز كه در این دور از گفت‌وگوها حضور داریم، فرصتی مغتنم است تا با هم‌فكری اندیشمندان و علمای دو كشور به گفت‌وگو بپردازیم تا دستاوردهای مطلوبی را برای همكاری‌های مشترك داشته باشیم.به هر حال زمینه‌ گفت‌وگوی فی مابین فراهم است. در جهانی زندگی می‌كنیم كه توسعه خشونت و پدیده بنیادگرایی مذهبی با هر مبدأ و گونه‌ای، آن را فراگرفته است و هر روز شاهد ارتكاب جنایاتی به نام خداوند و مذهب هستیم.پس از حملات تروریستی القاعده به مركز تجارت جهانی در نیویورك خشونت الهام‌گرفته از مذهب اكنون بر قلب جهان غرب هم تأثیر گذاشته است، در عین حال با اشغال عراق توسط آمریكا و انگیس قدرت‌های بزرگ غربی نوعی جنگ صلیبی نوین را علیه جهان به راه انداختند كه پیامدهای آن را اكنون با اتفاقات خاورمیانه شاهد هستیم. جنایاتی كه روزگاری به زباله‌دان تاریخ سپرده شده بودند، به اعمالی روزمره تبدیل شده‌اند كه وجهه تاریخ و تحولات امروزین را تهدید می‌كند.آنچه به آن نیاز داریم،یافتن مدل‌های جدید همزیستی مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو، تحمل و اتحاد و فائق شدن بر تعصب، عدم تحمل و وارد شدن به چرخه‌های بیهوده انتقام و خشونت است».

در بیانیه پایانی این اجلاس، شرکت کنندگان با محکوم كردن سوء استفاده از دین یا استفاده ابزاری از مفاهیم دینی برای مشروعیت بخشیدن به خشونت‌گرایی و همچنین بر تأثیر دعوت رهبران دینی جهت مراجعه به مفاهیم و اصول صحیح دین به منظور كاهش افراط گرایی و ترویج اعتدال و خردگرایی تاکید كردند. شرکت کنندگان تاکید داشتند اكثر مراكز دینی و دانشگاهی در دهه‌های اخیر، نقش مهمی در حمایت از صلح و عدالت داشته‌اند، لذا این رویكرد و  وظیفه و تعهد كه بر دوش همه دینداران و اندیشمندان است باید تقویت شود تا با همكاری یكدیگر بیش از پیش در راه صلح، عدالت و  همزیستی مسالمت‌آمیز گام بردارند و برای مقابله با اندیشه‌ها و رفتارهای افراطی خشونت‌زا و نیز ارائه کمک‌های انسان دوستانه به انسان‌های بی‌گناه و حفظ اماكن عبادی و آنچه كه میراث مشترك بشریت خوانده می‌شود، یكدیگر را یاری دهند.لزوم پرهیز از هرگونه خشونت و تبعیض علیه همه اقوام و اقلیت‌های دینی، جلوگیری از اعمال رفتار و سیاست‌های ناعادلانه، تغییر در تركیب جمعیتی و كوچ اجباری، ندادن مكان برای انجام عبادت و یا جلوگیری از انجام مراسم و فرایض دینی از دیگر توافقات شرکت کنندگان بود.

در حالی که قرار است هفتمین دور این گفت‌وگوها نیمه دوم سال 2018 میلادی در آتن برگزار شود، انتظار می‌رود این گفت‌وگوها تدوام داشته باشد و سطح شرکت کنندگان ایرانی حداقل به سطح دوره‌های ابتدایی آن ارتقا یابد.

منبع: روزنامه بهار

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: