مدیرعامل خانه کتاب : كارنامه نولكشور در تمام جهان و طول تاريخ بي سابقه است

1395/12/7 ۱۰:۰۹

مدیرعامل خانه کتاب : كارنامه نولكشور در تمام جهان و طول تاريخ بي سابقه است

همايش «نقش نولكشور در گسترش زبان و ادبيات فارسي در جهان با همكاري و حمايت دپارتمان فارسي دانشگاه دهلي، موسسه مطالعات ايران و هند، بنياد فارسي هند، موسسه خانه كتاب، رايزني فرهنگي ايران در دهلي و انجمن ترقي اردو، موسسه بياض و فصلنامه های « نقد كتاب ميراث» و « نقد كتاب هنر» به مدت دو روز در دانشگاه دهلي برپا شده است.



 
همايش بين المللي « نقش منشي نولكشور در گسترش زبان و ادبيات فارسي در جهان» پنجم اسفند ماه در دانشگاه دهلي گشايش يافت.

 
همايش «نقش نولكشور در گسترش زبان و ادبيات فارسي در جهان  با همكاري و حمايت دپارتمان فارسي دانشگاه دهلي، موسسه مطالعات ايران و هند،  بنياد فارسي هند، موسسه خانه كتاب، رايزني فرهنگي ايران در دهلي و انجمن ترقي اردو، موسسه بياض و فصلنامه های « نقد كتاب ميراث» و « نقد كتاب هنر»  به مدت دو روز در دانشگاه دهلي برپا شده است.

در افتتاحيه اين همايش، سفير تاجيكستان در هند، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، مديرعامل خانه كتاب، رئيس دانشكده ادبيات دانشگاه دهلي و حدود دويست نفر از مدرسان و دانشجويان زبان فارسي حضور داشتند.
در اين همايش دو روزه، استادان زبان فارسي از كشورهاي هند، ايران، تاجيكستان، افغانستان، اردن و بنگلادش به ارائه مقالات خود درباره نولكشور خواهند پرداخت.

نولكشور نويسنده، روزنامه نگار، ناشر و چاپخانه دار بزرگ هندي است كه در قرن نوزدهم با چاپ بيش از دوهزار عنوان كتاب به زبان فارسي، خدمات فراواني انجام داده است.

درمراسم افتتاحيه اين همايش، عليم مشرف خان، مدير همايش و رئيس گروه زبان فارسي دانشگاه دهلي ضمن اشاره به اهميت زبان فارسي در هند كه به مدت هفت قرن زبان رسمي و ديواني بوده است به فراواني آثاري كه در شاخه و علوم مختلف به زبان فارسي در هند پديد آمده است اشاره كرد و زبان فارسي و گويندگان آن را  از سراسر جهان مديون چاپخانه هاي هند در قرون گذشته دانست.

همچنین مدیرعامل خانه کتاب گفت: کارنامه انتشارات نولکشور و چاپ کتب فارسی در قرن نوزدهم چه در ایران، هند و چه در سایر نقاط مختلف جهان منحصر به فرد و بی سابقه است.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب،مجيد غلامي جليسه، مدير عامل موسسه خانه كتاب  در همايش «نقش نولكشور در گسترش زبان و ادبيات فارسي در جهان»  به تاريخ چاپ كتاب فارسي در هندوستان در سال ۱۷۸۰ ميلادي اشاره كرد و گفت: كارنامه كمي و كيفي چاپخانه نولكشور در قرن نوزدهم در زمينه چاپ كتاب به زبان فارسي در تمام طول تاريخ و همه كشورها بي سابقه است.

وي ضمن انتقاد از دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كه توجه خود را به متون قرون ششم و هفتم محدود ساخته و از بررسي تاريخ كتاب در قرون متاخر پرهيز مي كند، تاكيد كرد: بسياري از كتاب هايي كه در انتشارات نولكشور منتشر شده از آثار ارزشمند ادبيات فارسي به شمار مي روند  كه اگر توسط او منتشر نشده بود امروز هيچ نسخه ديگري از آن در دسترس نداشتيم.

جليسه در پايان اين همايش را مقدمه اي براي همايش هاي بعدي در اين زمينه دانست و از دانشجويان و پژوهشگران دعوت كرد پژوهشهاي بيشتري در اين زمينه انجام دهند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: