وزیر ارشاد : امروز هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن وجود ندارد

1395/12/3 ۱۱:۱۳

وزیر ارشاد : امروز هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب با بیان این‌که باید تلاش کنیم الگویی همچون مقام معظم رهبری که با وجود مشغله‌های فراوان به امر کتابخوانی همت می‌گمارند، به همه روستاها، شهرها، مراکز استان‌ها و خانواده‌ها انتقال یابد، گفت: امروز هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن وجود ندارد.


۰
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب با بیان این‌که باید تلاش کنیم الگویی همچون مقام معظم رهبری که با وجود مشغله‌های فراوان به امر کتابخوانی همت می‌گمارند، به همه روستاها، شهرها، مراکز استان‌ها و خانواده‌ها انتقال یابد، گفت: امروز هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن وجود ندارد.

 
 آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب امروز (2 اسفندماه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران اصحاب فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: امروز این سالن و این جمعیت نمادی از ایران کوچک هستند همه نگاه‌های مختلف با همه قبایل، قوم، نژاد و مذهب در زیر یک سقف جمع شده‌ایم که درباره کتاب حرف بزنیم. درود بر شرف و اخلاق شما که مسیر طولانی را تا به اینجا تحمل کرده‌اید و خود را به اینجا رسانیده‌‌اید که یکبار دیگر کتاب را ابزار پیوند خود قرار دهید.
 
وی ادامه داد: اگر قرار است در این سرزمین اتفاقی رخ دهد باید از ریل فرهنگ شکل بگیرد و اگر قرار است ریل فرهنگ شکل بگیرد باید از انسان شکل بگیرد و آن عنصری به نام فضیلت و معرفت است.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر بپذیریم فرهنگ جامعه بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) که مبانی فرهنگی را در ساخت انسان فرهنگی تلقی می‌کردند، تعریف می‌شود امروز زن و مرد و شهری و روستایی به‌عنوان انسان‌های فرهنگی جمع شده‌اند که بگویند کتاب عامل وحدت و وفاق و همدلی است.
 
صالحی‌امیری توضیح داد: کسی که در این جشنواره‌ها انتخاب نشده است نباید ناراحت باشد چرا که تشخیص امتیازات کار سختی است بنابراین باید به رأی داوران احترام گذاشت. همه شما روستاها و شهرها که کاندید بودید منتخب اهل فرهنگ هستید اما به رسم روال و عرف جاری باید یکی برنده شود و در نمای جامعه به تصویر کشیده شود.
 
وی بیان کرد: این جشنواره از همه جشنواره‌های ما زیباتر بود در این جمع صفا و صمیمت بیشتری احساس می‌کنم و این نشان می‌دهد کتاب حوزه‌ای است که می‌تواند دل‌ها را به هم وصل کند.
 
صالحی‌امیری افزود: امروز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی قدم‌های مؤثری برداشته است و توانسته شور و شوق زیادی در این عرصه در جامعه ایجاد کند. نهاد کتابخانه‌های کشور با بیش از 3 هزار و 200 کتابخانه و 6 هزار کتابدار تلاش می‌‌کند کتاب را به اقصی‌نقاط کشور برساند. همچنین امور مساجد تلاش می‌کند با 12 هزار کتابخانه در بیش از 23 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد موجی را در میان مومنان برای کتابخوانی ایجاد کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز همه کسانی که از ایران آمده‌اند برنده هستند امیدوارم بتوانیم سازوکاری پیدا کنیم که بیش از یک پایتخت و چندین روستا به عنوان منتخب انتخاب شوند.
 
وی ادامه داد: می‌توانیم در آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و حوزه‌های مساجد حتی در آموزش عالی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی و مراکز 15 گانه‌ای که متولی امر کتاب و کتابخوانی هستند منشأ تحولات بزرگی شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که اساساً کتابخوانی نیاز به فرهنگ اُنس با کتاب دارد، گفت: شخص اول کشور با همه مشغله و مسئولیت به امر کتابخوانی همت می‌گمارند چگونه است که ملت می‌تواند نسبت به کتابخوانی بی‌تفاوت باشد باید تلاش کنیم این الگو را به همه روستاها و شهرها و مراکز استان‌‌ها و خانواده‌ها انتقال دهیم.
 
وی با تأکید بر این‌که امروز هیچ توجیهی برای کتاب‌ نخواندن وجود ندارد، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی، آستان مقدس قم و آستان قدس رضوی قدم‌های خوبی در حوزه کتابخوانی برداشته‌اند این نشان می‌دهد که می‌شود با کمترین هزینه جریان کتابخوانی را به یک فرهنگ جاری تبدیل کرد.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توسعه از فرهنگ و از انسان فرهنگی آغاز می‌شود. تا انسان ساخته نشود جامعه ساخته نمی‌شود و اگر بناست انسان ساخته شود نقطه آغازش کتاب است و باید زمینه را برای بهره‌مندی همگان از این عنصر (کتاب) فراهم شود.
 
صالحی‌امیری اظهار کرد: امسال بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است. بوشهر مردمانی نجیب، سختکوش با فرهنگ و فرهیخته دارد. بوشهر نگین درخشانی است که در فرهنگ تمدن ایرانی می‌درخشد. بوشهر تکه‌ای از پاره تن ایران اسلامی است و با انتخاب آن در حقیقت ایران پایتخت کتاب شد.

در ادامه این مراسم سیدمحمد بهشتی، عضو هیأت داوران جشنواره اظهار کرد: فدیمی‌ترین فیلم مستند درباره ایران فیلمی به نام علف است. فیلمی است مربوط به 100 سال پیش. فیلم مربوط به کوچ ایل بختیاری است. چیزهای دیدنی زیادی در این فیلم است. این فیلم بسیاری از پیش‌فرض‌ها را از بین می‌برد. در یکی از صحنه‌ها ایل که حرکت می‌کند فردی بر روی قاطر در حال خواندن شاهنامه برای دیگران است.

وی ادامه داد: اگر این را بگویند که یونانی‌ها در سفر هومر می‌خواندند برای ما عجیب است اما ایل بختیاری ما شاهنامه می‌خواندند.

بهشتی افزود: اصغر فرهادی می‌گوید یک بار با برخی کارگردانان دربار فروش فال حافظ صحبت می‌کریم. آن‌ها متعجب بودند که ایرانی‌ها برای خرید شعر سر چهار راه‌ها پول می‌پردازند. بنا به نقل وی ایرانی‌ها ملتی شفاهی هستند. در دوره جدید دچار پیش‌فرض‌هایی شدیم که آن‌قدر تکرار شده است که گاهی خودمان آن را یک امر بدیهی به‌شمار می‌آوریم. مثلا بارها گفته‌اند و خوانده‌ایم ایرانی‌ها حافظه تاریخی ندارند و مردم شفاهی هستند و اهل کتابت نیستند در حالی که ما خیلی نسبت به ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان دچار توهم هستیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ادامه داد: ما از اتفاقی که در نیشابور افتاده تعجب می‌کنیم. باید از خودمان تعجب کنیم. وقتی پایتتخت کتاب توانست از ظرفیت‌های نیشابور پرده بردارد تعجب می‌کنیم. این پروژه‌ای که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود درحال پرده‌برداری از ظرفیت‌های ما در شهرها است.

وی عنوان کرد: این رویدادها مصادیق و نمونه‌هایی هستند که این سوء‌تفاهم و سوء‌تعبیر نسبت به ظرفیت‌های ذاتی جامعه‌مان را رفع می‌کند. یک پیشنهاد کوچک هم دارم. آن هم این که ما به جای اصطلاح کتابخوانی اصطلاح اهل کتاب بودن را استفاده کنیم. چرا که کتاب فقط برای خواندن نیست. خیلی چیزها منشأ کتاب دارند. کتاب برای نوشتن هم هست.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: