نوروز مهم است / احمد محیط طباطبایی

1395/12/3 ۰۸:۴۲

نوروز مهم است / احمد محیط طباطبایی

میراث فرهنگی كه ملموس باشد و ثبت شده؛ شرایطی مشخص و ثابت دارد. مكان جغرافیایی آن مشخص است، قوانین داخلی و بین‌المللی درباره آن واضح است و همه‌چیز با توجه به آنچه كه ثبت شده و دیده می‌شود، قابل پیگیری و دسترسی است.

در اهمیت سالگرد یك ثبت جهانی

 

میراث فرهنگی كه ملموس باشد و ثبت شده؛ شرایطی مشخص و ثابت دارد. مكان جغرافیایی آن مشخص است، قوانین داخلی و بین‌المللی درباره آن واضح است و همه‌چیز با توجه به آنچه كه ثبت شده و دیده می‌شود، قابل پیگیری و دسترسی است. اما وقتی با میراث فرهنگی ناملموس روبه‌رو هستیم، ثبت رسمی این میراث وجهی مهم‌تر پیدا می‌كند. چرا كه میراث ناملموس به دلیل نداشتن مكان و جغرافیایی ثابت و در دسترس فیزیكی نبودن، به شرایط ویژه‌ای برای مراقبت و نگهداری نیازمند است. باید به شكل رسمی ثبت شود، قوانین و آیین‌ها و آنچه كه هست دقیق و واضح توضیح داده شود و با آموزش مستقیم و غیرمستقیم، مفاهیمش از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. به همین دلیل ثبت رسمی یك آیین فرهنگی، به عنوان میراث ناملموس، برای فراگیری این میراث اهمیت ویژه‌ای دارد و با ثبت این آیین بار دیگر معرفی می‌شود.

نوروز یكی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی ناملموس ما ایرانی‌ها است. میراثی كه در خود پیام‌های بزرگی برای حفاظت از محیط‌زیست، صلح و مبارزه با خشونت دارد. نوروز ما را به هم‌زیستی و هم‌گرایی ملی و جهانی دعوت می‌كند و در ستایش اخلاق و معرفت انسانی است. چنین میراثی با چنین ویژگی‌هایی نیاز اصلی این روزهای همه مردم جهان است. دعوت به صلح، حفاظت از محیط‌زیست، نه به خشونت و هم‌زیستی و... همه مفاهیمی است كه این روزها مدام توسط متفكران و اندیشمندان تكرار می‌شود و نوروز در ذات خود این مفاهیم را زنده نگاه داشته. به همین دلیل زمانی كه نوروز ثبت جهانی شد و كشورهای دیگر هم كه این رسم كهنه را در خود داشتند، آن را رسمی برگزار كردند، نمایشی از یك اشتراك مهم با فرهنگ ایرانیان به جهان ارایه كردند. ارزش نوروز در این مفاهیم ارزشمند و هم‌دلی كه میان وارثانش به وجود آورده، ارزشی بزرگ و جهانی است كه با ثبت بین‌المللی آن، باردیگر به جهانیان معرفی شده و برای نسل‌های آینده نیز، به جا می‌ماند. اینچنین است كه می‌توانیم بگوییم سالگرد ثبت نوروز در یونسكو، روز مهمی است و نوروز روزی مهم‌تر.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: