جذب دانشجوی خارجی از طریق شبکه بین‌الملل دانشگاه

1395/11/6 ۱۰:۲۸

جذب دانشجوی خارجی از طریق شبکه بین‌الملل دانشگاه

جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور حمید میرزاده و معاونان دانشگاه و سایر اعضای هیات‌امنای این استان برگزار شد. میرزاده در ابتدای این جلسه با قرائت بیتی از سعدی (سعدی نتوان به هیچ کشتن الا به فراق روی دوستان) گفت: «امروز جای خالی مرد تکرارنشدنی و امیرکبیر ثانی ایران پیش روی ماست.»

 

جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور حمید میرزاده و معاونان دانشگاه و سایر اعضای هیات‌امنای این استان برگزار شد. میرزاده در ابتدای این جلسه با قرائت بیتی از سعدی (سعدی نتوان به هیچ کشتن الا به فراق روی دوستان) گفت: «امروز جای خالی مرد تکرارنشدنی و امیرکبیر ثانی ایران پیش روی ماست.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم خود را با فراق او وفق دهیم، افزود: «بنده به‌عنوان شاگرد او 37 سال در کنارش بودم و درس‌های مدیریتی، اخلاقی، علمی و... از او آموختم و امروز نبود آیت‌الله برایم بسیار سخت و غم‌انگیز است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شخصیت کم‌نظیری بود، او بیش از 60 سال در فعالیت‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و... نقش کلیدی داشته و همواره یار امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند. او فردی فراجناحی بود به‌طوری که اصولگرا‌ترین اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب‌ترین اصولگرا بود. در مدت هشت سالی که آیت‌الله وظیفه اجرایی داشت بسیاری از زیربناهای کشور بازسازی شد و اگر منصف باشیم نباید اقدامات مثبت و ارزنده او را فراموش کنیم.»

 

 آرزوهای آیت‌الله هاشمی  رفسنجانی برای دانشگاه آزاد اسلامی

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اشاره به دغدغه آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی گفت: «او آرزوهای بسیاری برای این دانشگاه داشت که امیدواریم با توفیق و کمک خداوند و با حضور و مدیریت ولایتی که از یاران امام(ره)، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی بود و از شخصیت‌های برجسته و از دانشمندان ملی و بین‌المللی هست و همچنین بزرگانی که عضو هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی هستند، نام این دانشگاه را در توسعه علمی ایران بالا برده و امور باقی‌مانده را به سرانجام برسانیم.» میرزاده همچنین به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: «در گذشته یک‌میلیون و 800 هزار مترمربع پروژه نیمه‌تمام به اتمام رسیده و باقی‌مانده نیز تا پایان سال یا اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید.» او همچنین به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره‌ای کرد و گفت: «حدود 37 درصد آموزش عالی و 53 درصد تحصیلات تکمیلی کشور سهم این دانشگاه است. 5/30 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع تحصیلات تکمیلی حضور دارند که این امر هدف سال 1404 کشور است که خوشبختانه امروز در این دانشگاه محقق شده است.»

 

 روند بومی‌گزینی با جدیت دنبال می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به بومی‌گزینی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: «96 درصد مقاطع کاردانی و کارشناسی، 71 درصد مقطع کارشناسی‌ارشد و 51 درصد مقطع دکتری بومی‌گزینی شده است که این امر علاوه‌بر اینکه موجب کاهش هزینه خانواده‌ها شده، تبعات مناسب و خوبی از نظر فرهنگی نیز داشته است.» میرزاده به کاهش جمعیت دانشجویی اشاره کرد و گفت: «براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 99 جمعیت رو به کاهش خواهد بود و امروز 550 هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. در همین راستا برای تامین حقوق و هزینه‌های دانشگاه باید وابستگی به شهریه را کاهش داده و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و کسب درآمدهای خارج از شهریه حرکت کنیم.» او افزود: «امروز در دانشگاه آزاد اسلامی هزار و 106 شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور، 107 مرکز رشد و 18 شهرک فناوری آزاد (شفا) راه‌اندازی شده است و نزدیک به 10 هزار دانشجوی خارجی در شبکه درون‌مرزی و بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کیفی‌سازی در حرکت است، گفت: «شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیار کارآمد است و آنها می‌توانند از این طریق و از راه مجازی در رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.» میرزاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حفظ و گسترش زبان فارسی و اینکه زبان فارسی باید یکی از زبان‌های علمی جهان باشد، تصریح کرد: «امروز دانشگاه آزاد اسلامی حدود 10 هزار دانشجوی خارجی دارد و فارسی‌زبانان دنیا می‌توانند از طریق شبکه بین‌الملل این دانشگاه به تحصیل بپردازند.»

 

 اجرایی‌شدن سیاست‌های کیفی آموزشی

در این جلسه حمزه سارویی، دبیر هیات‌امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی را انسانی تاثیرگذار، آینده‌نگر و شخصیتی ممتاز دانست. دبیر هیات‌امنای استان فارس در ادامه افزود: «همه سیاست‌ها و کیفیت آموزشی که از سوی رئیس دانشگاه به ما اعلام شده بود، اجرایی کرده‌ایم و 6 مرکز در دو هیات‌امنا تاکنون مصوب شده‌ است. خوشبختانه رئیس دانشگاه به مسائل کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر استان‌ها تاکید داشته و دارد و ما همواره تلاش کرد‌ه‌ایم به این هدف و سیاست نزدیک شویم.» سارویی با بیان اینکه 37 درصد دانشجویان این استان در مراکز دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، ادامه داد: «‌176 واحد آموزش عالی در استان فارس وجود دارد که 35 مرکز آنها را دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت می‌کند و از این لحاظ دانشگاه آزاد اسلامی استان بیشترین تعداد واحدهای دانشگاهی را در سطح استان‌های کشور دارد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم اشاره کرد و گفت: «90 هزار دانشجوی استان فارس در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند که 25 درصد آنها در دانشگاه آزاد اسلامی هستند. به‌طور کلی 40 درصد از دانشجویان استان فارس سهم دانشگاه آزاد اسلامی و 60 درصد دیگر آنها به سایر موسسات آموزش عالی تعلق دارند.» به گفته دبیر هیات‌امنای استان فارس، 49 درصد (2500) اعضای هیات‌علمی استان با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنند و 51 درصد دیگر هم در دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، غیرانتفاعی و پیام‌نور هستند. در سال 92 (18)، 93 (18) 94 و 95 (55) عضو هیات‌علمی جذب کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده هم 92 عضو جدید، جذب و همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس آغاز کنند. از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس درآمدهای غیر‌شهریه‌ای خوبی دارند و ما توانسته‌ایم سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام دهیم. 20 درصد از درآمد واحد جهرم و 19 درصد از درآمد واحد اقلید درآمدهای غیر‌شهریه‌ای بوده است و به عبارتی این مراکز توانسته‌اند محصولات خوبی را در واحدها و شهرهای خود بکارند و به فروش برسانند. در این جلسه بودجه سال 96 استان فارس با اصلاحاتی از حیث درآمد و هزینه، 339 میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف، 468 میلیارد تومان به تصویب رسید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: