دایره‌المعارفی درباره زمانه آیت‌الله

1395/10/29 ۰۷:۲۲

دایره‌المعارفی درباره زمانه آیت‌الله

«این نویسنده با قلم و ادبیات مستقل خود اقدام به نوشتن این کتاب کرد و عکس‌ها را خودشان انتخاب کردند که البته دفتر نشر معارف انقلاب منابع خود را در اختیارشان گذاشت.» این جملات آخرین جملات مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در نشست رونمایی از کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» بود؛ کتابی نوشته جعفر شیرعلی‌نیا که اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آن با ذکر مطالبی پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی این‌چنین به انتشار این کتاب واکنش نشان داد.

    
نگاهی به کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»

 

 «این نویسنده با قلم و ادبیات مستقل خود اقدام به نوشتن این کتاب کرد و عکس‌ها را خودشان انتخاب کردند که البته دفتر نشر معارف انقلاب منابع خود را در اختیارشان گذاشت.» این جملات آخرین جملات مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در نشست رونمایی از کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» بود؛ کتابی نوشته جعفر شیرعلی‌نیا که اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آن با ذکر مطالبی پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی این‌چنین به انتشار این کتاب واکنش نشان داد.  کتابی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد.
هرچند با درگذشت آیت‌الله هاشمی اکنون خاطرات روزنوشت ایشان به‌عنوان سندی مهم در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، اما از آن جایی که خاطرات روزنوشت آیت‌الله تا سال 1372 منتشر شده و ادامه انتشار سال‌های بعدی و چگونگی انتشار آن چندان مشخص نیست، کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» که به بازه زمانی 1313 تا 1394 یعنی از روز تولد تا یک سال پیش از درگذشت ایشان می‌پردازد، در کتابشهرهای ایران با استقبال علاقه‌مندان کتاب روبه‌رو شده است.
 اهمیت دیگر این مجموعه را از آن‌رو می‌توان ارزیابی کرد که آخرین کتابی است که در زمان حیات اکبر هاشمی‌رفسنجانی، درمورد خاطرات سیاسی او منتشر شده است.
این کتاب که بیش از 1000 صفحه دارد، علاوه‌بر آن‌که به گفت‌وگوهای مولف با آیت‌الله هاشمی اختصاص دارد، بخش مهمی از حجم خود را با عکس‌هایی از دوران زندگی آیت‌الله‌ هاشمی پر کرده است. عکس‌هایی که همان‌گونه که آیت‌الله هاشمی به آن اشاره کرده بود با کمک دفتر نشر معارف انقلاب به مجموعه‌ای مهم در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد.
این کتاب شامل ۱۷۰۰ تصویر به همراه ۵۰ هزار کلمه توضیحات در کنار عکس‌ها  است و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار اطلاع تاریخی در متن خود دارد. جعفر شیرعلی‌نیا، مولف این اثر پیش از کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»، دو کتاب «دایره‌المعارف مصور امام خمینی(ره)» و «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از ۱۳۱۸ تاکنون» را منتشر کرده است. شیرعلی‌نیا درباره این سه کتاب گفته است: «سه‌گانه مهم خود را به سرانجام رساندیم که اول زندگی و زمانه امام راحل، دوم زندگی و زمانه مقام معظم رهبری و سوم زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.»  اکنون شعب مختلف کتابشهر ایران همزمان با ایام رحلت آیت‌الله هاشمی با برپایی ویترینی کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» را به صورت ویژه عرضه می‌کنند و این عرضه ویژه با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده است. چاپ اول این کتاب با قیمت ۱۶۰ هزار تومان منتشر شده است.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: