نگاهی به کتاب گفت‌وگوهای حسین کلباسی و رضا داوری‌اردکانی

1395/10/28 ۰۷:۳۳

نگاهی به کتاب گفت‌وگوهای حسین کلباسی و رضا داوری‌اردکانی

بعدازظهر امروز اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی میزبان مراسم پاسداشت مقام علمی رضا داوری‌اردکانی خواهد بود. مراسمی که از ساعت 16 آغاز می‌شود و در آن علاوه‌بر رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سیدمصطفی محقق‌داماد، سید‌جواد طباطبایی، بیژن عبدالکریمی، محمدرضا بهشتی، علی‌اصغر مصلح و حسین کلباسی‌اشتری درباره رضا داوری‌اردکانی سخن خواهند گفت. این مراسم که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود، علاوه‌بر پاسداشت داوری با رونمایی از کتاب «گاه خرد» نیز همراه خواهد بود؛ کتابی که به تازگی از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.

گاهِ خرد

بعدازظهر امروز اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی میزبان مراسم پاسداشت مقام علمی رضا داوری‌اردکانی خواهد بود. مراسمی که از ساعت 16 آغاز می‌شود و در آن علاوه‌بر رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سیدمصطفی محقق‌داماد، سید‌جواد طباطبایی، بیژن عبدالکریمی، محمدرضا بهشتی، علی‌اصغر مصلح و حسین کلباسی‌اشتری درباره رضا داوری‌اردکانی سخن خواهند گفت. این مراسم که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود، علاوه‌بر پاسداشت داوری با رونمایی از کتاب «گاه خرد» نیز همراه خواهد بود؛ کتابی که به تازگی از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است. کتابی که حاصل گفت‌وگوی حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با رضا داوری‌اردکانی فیلسوف معاصر و رئیس فرهنگستان علوم است.
 از داوری‌اردکانی پیش از این کتابی به همین سبک و سیاق با عنوان «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» منتشر شده بود که حاصل گفت‌وگوی او با حامد زارع بود.  او حالا در کتاب جدیدش پای بحث با کلباسی‌اشتری نشسته است و اکنون در قالب «گاه خرد» بار دیگر مباحث خویش را در قالب گفت‌وگو منتشر کرده است. داوری‌اردکانی درباره این کتاب می‌نویسد: «من اگر رند خراباتم و گر حافظ شهر/ این متاعم که تو می‌بینی و کمتر زینم. دفتری که در دست دارید حاصل گفت‌وگوی نسبتا طولانی با همکار گرامی‌ام حسین کلباسی است. بعضی دوستان دیگرم نیز در این باره مشارکتی داشته‌اند. سعی بر این بوده است که ابهام‌های موجود در نوشته‌های من تا حد امکان رفع و روشن شود. اگر به این مقصود نرسیده‌ایم، بضاعت من اندک بوده است.»
کلباسی در دیباچه‌ای که بر این کتاب نگاشته درباره آن می‌نویسد: «گاه خرد مجالی است برای به سخن آمدن خرد یا سخن گفتن از خرد.» کلباسی ضمن توضیحاتی در این دیباچه با بیان این سوال که در سرشت عقل چه نهفته است که در وضع توسعه‌نیافتگی هم مورد طعن و طرد است و هم مورد تمنا؟ به چرایی گفت‌وگوهای خود با داوری می‌پردازد و می‌نویسد: «این پرسش و پرسش‌هایی نظیر آن بود که زمینه تکوین گاه خرد را فراهم ساخت؛ به ویژه آن‌گاه که کتاب خرد سیاسی در زمان توسعه‌نیافتگی تالیف رضا داوری‌اردکانی را دریافت کردم، انگیزه فراهم آمدن این دفتر تقویت شد.»  
این کتاب که در ابتدا با دیباچه، مقدمه و درآمد داوری بر آن آغاز می‌شود، با گفت‌وگوهای کلباسی و داوری درباره «در احوال توسعه نیافتگی»، «راه توسعه»، «غرب و تجدد»، «فلسفه در عالم معاصر»، «فلسفه، سیاست و انقلاب»، «فلسفه، کتاب و مطبوعات» و «سنت و فلسفه اسلامی» همراه می‌شود. یکی از مهم‌ترین و شاید جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب همان گونه که از عنوان آن بر‌می‌آید، بخش «فلسفه، سیاست و انقلاب» است که داوری در پاسخ به این سوال کلباسی که آیا می‌توان او را متفکر انقلابی نامید؟ چنین پاسخ می‌دهد: «انقلاب حادثه‌ای است که در تاریخ، در روح و فکر مردمان و در عهد و پیمان‌شان رخ می‌دهد و با آن رسم و راه و نظم نوی در زندگی پدید می‌آید. بر وفق این بیان، بعضی فیلسوفان و شاعران و دانشمندان هم هر چند بسیار آرام به نظر می‌رسند، انقلابی‌اند.» این کتاب در 277 صفحه و با قیمت 25هزار تومان منتشر شده است.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: