سید جعفر شهیدی

1395/10/25 ۰۹:۰۶

سید جعفر شهیدی

مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می شود با هدف ارائه الگوهای موفق، به بررسی زندگی شخصیت های تاثیرگزاری می پردازد که در عرصه دانش، فرهنگ، سیاسی و اجتماع در ایران زیسته و در گذشته‌اند.

 

محمود فاضلی: مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می شود با هدف ارائه الگوهای موفق، به بررسی زندگی شخصیت های تاثیرگزاری می پردازد که در عرصه دانش، فرهنگ، سیاسی و اجتماع در ایران زیسته و در گذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده برآینده احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تاثیرگذار پدید آمده است. زندگینامه سید جعفر شهیدی از جمله شخصیت‌های فرهنگی است که از سوی مسئولین این مرکز پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب 149 صفحه ای «سید جعفر شهیدی» به جز سالشمار، مقدمه، معرفی، نقد و بررسی منابع شامل سه فصل است. فصل اول با عنوان «از تولد تا دانشگاه» موضوعاتی همچون «حوزه علمیه نجف، بازگشت به ایران، تدریس در دبیرستان و تحصیل و تدریس در دانشگاه» مورد اشاره قرار گرفته است. در فصل دوم با عنوان «فعالیت های علمی» موضوعاتی همچون همکاری با مجامع علمی، اصحاب چهارشنبه، فعالیت مطبوعاتی همکاری با موسسه دهخدا، سفرهای برون مرزی وی و سخنرانی ها و ویژگی های فردی و اخلاقی دکتر شهیدی مورد اشاره قرار گرفته است. فصل سوم با تیتر «آرا و نظریات» به موضوعاتی همچون زبان و ادبیات فارسی از دیدگاه شهیدی، آثار ادبی، ترجمه ها، تاریخ نگاری شهیدی، پس از پنجاه سال، تاریخ تحلیلی اسلام، سیره نویسی و در پایان فهرست آثار وی مورد اشاره قرار گرفته است.

محدوده زمانی این اثر از دوران کودکی وی یعنی از ابتدای قرن حاضر تا زمان درگذشت ایشان است. وی در زندگی پربارش، شاهد حوادث و رویدادهای مهمی در ایران بود. ویژگی مهم زندگی شهیدی فعالیت خستگی ناپذیر او در راه کسب علم و پرورش شاگردان وی می باشد. وی تحصیل کرده حوزه و دانشگاه بود و در هر دو به اوج رسید. آثار مکتوب او بسیار است. شهیدی مقالات بسیاری در مجله های مختلف ایرانی و عربی منتشر ساخت و بیش از سی کتاب در موضوعات مختلف تالیف، ترجمه و تصحیح کرد. تالیفات ادبی شهیدی بیشتر در زمینه شرح و تصحیح متون ادب فارسی است. دیگر علاقه‌مندی و مطالعات وی در باره تاریخ اسلام به خصوص صدر اسلام و تاریخ تشییع بود. کتاب‌های «پس از پنجاه سال» و «تاریخ تحلیل اسلامی» از مهم‌ترین تالیفات وی در باره حوادث قرون اولیه اسلام‌اند.

در باره زندگی سید جعفر شهیدی تاکنون چند اثر مستقل منشتر شده است اما بی شک این آثار تمامی وجوه شخصیت وی را نشان نمی دهد و بیشتر خاطرات و مصاحبه ای او را در بر می گیرد. نویسنده کتاب در تدوین این کتاب تلاش کرده است با تکیه بر منابع  اصلی، به خصوص گفته ها، نوشته های شهید و بر اساس اطلاعات موجود نمایی از زندگی و فعالیت های علمی و فرهنگی وی ارائه کند.

نویسنده به خوبی به نقش مهم وی در به پایان رساندن لغت نامه دهخدا و کار نیمه تمام دکتر معین اشاره کرده و نتیجه گیری کرده است اگر سعی و تلاش شهیدی نبود شاید هیچ یک از آنها به آن کیفیت به ثمر نمی‌رسیدند. کتاب همچنین به مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی‌ وی همچون سخت کوشی، جدیت و ایستادگی در برابر مشکلات اشاره کرده است.

 

سید جعفر شهیدی

اکبر خوش زاد

انتشارات: سوره مهر

 نوبت اول: 1395

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: