اسطوره، چشمه‌گانی برای هنر / محسن میهن دوست

1395/10/7 ۱۱:۲۹

اسطوره، چشمه‌گانی برای هنر / محسن میهن دوست

هنر میوه درخت آدمی در دایره مینایی است. نیز خم و چم آن، از جمله رد به اسطوره و آیین، زندگی و مرگ و منزلت شیئی می برد. انسان هنگامی که در گستره ی فرهنگ و شعائر هستی شناسانه ی چند خوانشی، زبان آور دیده می شود.

هنر میوه درخت آدمی در دایره مینایی است. نیز خم و چم آن، از جمله رد به اسطوره و آیین، زندگی و مرگ و منزلت شیئی می برد. انسان هنگامی که در گستره ی فرهنگ و شعائر هستی شناسانه ی چند خوانشی، زبان آور دیده می شود. ضرباهنگ «هنر» آن جا که از تخیل پویا و فرافکن اسطوره نشان و جوهر یافتگی پیدا کرده است، رموز واژگانی در پرسش و پاسخ مقدور، در ناخودآگاه و خودآگاه آن همان  رنگ و لعابی است که پرده پندار و واقع را نگاره گری بخشیده است.

اسطوره سهم آغازینی نسبت به هنر و مائده های جادو کار آن دارد،و گرچه نقشی بر دیواری، سازی بر دستی، یا شاخه ناری بر کالبد مرده، بیانگر پیکره آیینی اسطوره ، با بن مایه ها و بن پایه های هنر است.

آدمی پرسنده است، گرچه پرسشگر به دنیا نیامده است، ولی هنگام نیاز، او را از غار به دشت کشانده و دانه کشف و دانه کار گردیده، همان داس ابتدایی درو،با طرحی هر چندگنگ از آن، گویای این نکته است،که حس آدمی، نقش و نگار آن پدیده هایی است که از ذات مرگ به ذات مرگ به ذات زندگی چشم دوخته است، این آن رمز ناگشوده ای است که تنها «هنر» و هر چه آن را همراهی کرده و می کند، پاسخ دهنده ی مکانی در لامکان از هستی اوست؛ که به هر روی وی سالک آن بوده است. هم از درگاه هست که «هنر» و هر چه آن را همراهی کرده و می کند، پاسخ دهنده مکانی در لامکان، از هستی اوست؛ که به هر روی وی سالک آن بوده است. هم از درگاه هست که «هنر» از نگاهداشت به شاخاب های متخیل و گاه باور برآور اسطوره بی نیاز دیده نمی شود.   

کتاب ماه هنر 1387 شماره 117

دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: