رسالت دانشگاه بالابردن سطح آگاهی و اخلاق در جامعه است

1395/9/29 ۰۸:۴۱

رسالت دانشگاه بالابردن سطح آگاهی و اخلاق در جامعه است

جلال سخنور، یکی از نویسندگان و مترجمان نامدار کشور است که بیشترین عمر پژوهشی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده است. او که در سال 1349 مدرک کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشکده لندن گرفته است،6 سال بعد موفق به اخذ مدرک دکتری زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه لیل فرانسه می‌شود.


گفت‌وگو با موسس دوره دکتری رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی

 فرزانه کندلویی: جلال سخنور، یکی از نویسندگان و مترجمان نامدار کشور است که بیشترین عمر پژوهشی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده است. او که در سال 1349 مدرک کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشکده لندن گرفته است،6 سال بعد موفق به اخذ مدرک دکتری زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه لیل فرانسه می‌شود. او پس از بازگشت به ایران به‌عنوان عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی مشغول کار می‌شود. سخنور که موسس اولین دوره دکتری رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به مسائل مختلفی اشاره می‌کند. جلال سخنور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی موهبتی عظیم دارد و آن هم اخلاق دانشجویی و علاقه‌مندی دانشجویان است که در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار زیاد است.» سخنور در ادامه تاکید کرد: «این امر ناشی از آن است که گردانندگان و مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر استاد‌محوری و همچنین احترام به شأن دانشجو تاکید می‌کنند.»
این استاد پیشکسوت زبان و ادبیات انگلیسی کشوردر ادامه اضافه کرد: «دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در رشته آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع دکتری از برترین فارغ‌التحصیلان کشور از لحاظ علمی هستند که هم در مجامع ملی و هم بین‌المللی می‌درخشند. این امر به‌دلیل حضور استادان مجرب و متخصص و همچنین دانشجویان علاقه‌مند و متعهد است که در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر جزء برترین‌ها به لحاظ کیفی هستند.»
بنیانگذار رشته زبان و ادبیات انگلیسی در ایران با تاکید بر اینکه دانشجویان ولی‌نعمت ما هستند، گفت: «همه چیز ما متعلق به دانشجویان است. همه آیین‌نامه‌ها و ساختارها برای انجام تعلیم و تعلم دانشجویان است. هدف آموزش عالی تکریم ارباب‌رجوع است اما شأن دانشجو از ارباب‌رجوع هم بالاتر و این مهم در دانشگاه آزاد اسلامی کاملا مشهود است.»
او درخصوص تفکر غلط مدرک‌گرایی افزود: «عطش دانشجویان برای مدرک‌گرایی باعث شده تعداد دانشجویان واقعی کاهش پیدا کند.» سخنور با بیان اینکه جوانان در این میان مقصر نیستند، گفت: «این تفکر که همه جوانان باید دانشجو باشند و سال‌هاست که در کشور ما فرهنگ‌سازی می‌شود، غلط است. به عبارت دیگر لزومی ندارد همه جوانان وارد دانشگاه شوند.» این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خودش تاکید کرد: «رسالت دانشگاه آگاهی دادن و بالابردن سطح آگاهی و اخلاق در جامعه است نه ایجاد شغل.» موسس رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سرقت‌های علمی باب شده در محیط‌های دانشگاهی کشور گفت: «سرقت علمی و دستبرد به ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی دیگران مهم‌ترین معضل پژوهشی و آسیب جدی در تحقیقات علمی کشور است.» او از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خواست مجهز به نرم‌افزاری شوند تا از سرقت مقالات استادان و نخبگان علمی جلوگیری شود.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: