نصرالله پورجوادی: مرحوم موسوی‌اردبیلی‌ طرفدار تحولات مدرن بود

1395/9/7 ۰۹:۱۱

نصرالله پورجوادی: مرحوم موسوی‌اردبیلی‌ طرفدار تحولات مدرن بود

نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران، عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی و پژوهشگر حوزه عرفان و فلسفه در آخرین یادداشت خود در شبکه‌های مجازی به بخشی از شخصیت مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی در اوایل انقلاب و بیان خاطره‌ای از وی اشاره کرده است. به زعم پورجوادی این خاطره گویای مدرن بودن مرحوم موسوی‌اردبیلی به عنوان یک آخوند فعال در سال‌های فعالیت‌های انقلابی است.

 

نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران، عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی و پژوهشگر حوزه عرفان و فلسفه در آخرین یادداشت خود در شبکه‌های مجازی به بخشی از شخصیت مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی در اوایل انقلاب و بیان خاطره‌ای از وی اشاره کرده است. به زعم پورجوادی این خاطره گویای مدرن بودن مرحوم موسوی‌اردبیلی به عنوان یک آخوند فعال در سال‌های فعالیت‌های انقلابی است. او تعریف می‌کند که مرحوم [محمود] روح‌الامینی، استاد  مردم‌شناسی دانشگاه یک روز خصوصی با او از تحولات مثبت انقلاب حرف می‌زده است و درباره کاری که امام‌خمینی(ره) در مورد زنان کرده، صحبت کرده است. به گفته مرحوم روح الامینی امام از جهتی [طرفدار افزایش نقش زنان در جامعه بوده‌است] و چون امام مرجع دینی بود این طرفداری خیلی اهمیت داشت.
روح‌الامینی در تایید حرف خود توضیح داده است که تا قبل از انقلاب زن‌های سنتی و خانواده‌های مومن راحت از خانه بیرون نمی‌آمدند. این خانواده‌ها نمی‌گذاشتند دختران‌شان به دانشگاه بروند یا حتی به دبیرستان. ولی امام خمینی آنها را آورد بیرون و چون ایشان مرجع بودند، توانستند این کار را انجام دهند.
پورجوادی از جهاتی با مرحوم روح‌الامینی موافق است و می‌نویسد انقلاب باعث شد خانواده‌های سنتی دختران‌شان را از خانه به بیرون بفرستند. او با ذکر این مقدمه به سراغ خاطره‌اش از مرحوم اردبیلی می‌رود و شرح می‌دهد چگونه مجالس وعظ مرحوم که در مسجد امیر‌آباد برگزار می‌شد در سال پیش از انقلاب بسیار شلوغ می‌شده است و افراد بسیاری را به خود جلب می‌کرده است. بنابر شرح وی خانواده‌های مذهبی شمال شهر او را به عنوان یک آخوند مترقی و انقلابی می‌شناختند.
او به مواجهه خود با یکی از این جلسات اشاره می‌کند و اینکه به قدری تعداد حاضران زیاد بوده است که نتوانسته وارد مسجد شود. اما وقتی به حرف‌های موسوی گوش می‌داده است، او در‌باره حجاب حرف می‌زد. دخترهای خانواده‌های مسلمان را تشویق و تشجیع می‌کرد که با حجاب باشند و بیایند وارد اجتماع شوند، از نظر پورجوادی این نوع برخورد‌ها با مساله حجاب در واقع نشان می‌داد که فقط امام خمینی نبود که زن‌ها را از خانه بیرون آورد. جامعه این آمادگی را پیدا کرده بود که زن‌ها را بیاورد به بیرون از خانه و واعظانی چون موسوی‌اردبیلی هم که آخوند شمال شهری بود راه را برای زن‌ها باز‌می‌کردند. به اعتقاد پورجوادی، ‌موسوی در کل آخوندی بود طرفدار تحولات مدرن (به هر حال او آخوند و پیش‌نماز مسجد شمال شهری بود) تاسیس دبیرستان مفید و سپس دانشگاه مفید هم حکایت از همین مدرنیسم او داشت.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: