اندیشة هفت اقلیم و ارزیابی یادکردهای آن در احادیث / احمد پاکتچی

1395/8/23 ۰۹:۴۰

اندیشة هفت اقلیم و ارزیابی یادکردهای آن در احادیث / احمد پاکتچی

بنا بر باور باستانی مشترک میان اقوام گوناگون، زمین مسکون از هفت پاره تشکیل شده که نمود آن در فرهنگ اسلامی، اندیشه هفت اقلیم بوده است. در حالی که می دانیم شاخصترین الگو ها از هفت پاره زمین سه الگوی ایرانی، هندی و یونانی بوده است. باید اذعان داشت که دست کم در حد واژه اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی،بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه، در اصل، اندیشه هفت اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی ، بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه، واژه اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی، بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه در اصل، اندیشه هفت اقلیم اسلامی از جهاتی با الگوی یونانی و از جهاتی با الگوی ایرانی خویشاوندی دارد.

 

چکیده: بنا بر باور باستانی مشترک میان اقوام گوناگون، زمین مسکون از هفت پاره تشکیل شده که نمود آن در فرهنگ اسلامی، اندیشه هفت اقلیم بوده است. در حالی که می دانیم شاخصترین الگو ها از هفت پاره زمین سه الگوی ایرانی، هندی و یونانی بوده است. باید اذعان داشت که دست کم در حد واژه اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی،بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه، در اصل، اندیشه هفت اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی ، بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه، واژه اقلیم نه یک ریشه ایرانی یا هندی، بلکه ریشه ای یونانی دارد. فارغ از واژه در اصل، اندیشه هفت اقلیم اسلامی از جهاتی با الگوی یونانی و از جهاتی با الگوی ایرانی خویشاوندی دارد.

فارغ از اندیشه هفت اقلیم یونانی که پس از نهضت ترجمه جای خود را در منابع اسلامی گشود. باید گفت در قرون نخستین اسلامی هفت کشور ایرانی نیز در میان مسلمانان کاملا شناخته بوده است. دقیقا دانسته نیست تصور هفت اقلیم چه موقع و چگونه وارد جهان اسلام گردیده و سر گذشت آن تا نیمه دوم سده 3ق. که به صورت یک اصطلاح جغرافیایی نه چندان دقیق در آثار آن دوره به کار رفته، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در دو سده نخست هجری،می دانیم که کلمه اقلیم چه در ترکیب هفت اقلیم و چه به تنهایی در آثار عربی رواجی نداشته است.

فصلنامه دانشکده الهیات و معارف مشهد 1383 شماره 65 و 66

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: