مکتب نگارگری بخارا / مسعود زبانران

1395/8/16 ۰۹:۲۱

مکتب نگارگری بخارا / مسعود زبانران

سلسلۀ شیبانیان (ازبکان) از سال 905 هـ.ق تا سال 1007 هـ.ق در ماوراءالنهر حکومت کردند . آنها نسبت خود را به شیبان از فرزند کهتر جوجی از فرزندان چنگیز می رساندند. بخارا (همراه با سمرقند) یکی از دو شهر عمدهٔ تاجیک نشین و فارسی‌زبان ازبکستان است.

 

سلسلۀ شیبانیان (ازبکان) از سال 905 هـ.ق تا سال 1007 هـ.ق در ماوراءالنهر حکومت کردند . آنها نسبت خود را به شیبان از فرزند کهتر جوجی از فرزندان چنگیز می رساندند. بخارا (همراه با سمرقند) یکی از دو شهر عمدهٔ تاجیک نشین و فارسی‌زبان ازبکستان است. پنجمین شهر بزرگ ازبکستان و مرکز استان بخارا است. شهر بخارا در جلگهٔ واقع در مسیر سفلای رود زرافشان و کنار کانال شاهرود (شهر رود) و همچنین در کنار جادۀ ابریشم واقع است.

هرات دو سال بعد از مرگ سلطان حسین ( 885 هـ.ش – 911 هـ.ق ) به دست غارتگران ازبک که در رأس آنها شیبک خان قرار داشت ، سقوط  کرد. شیبک خان مرکز حکومتی‌اش را از هرات به بخارا منتقل کرد ، اما حکومت ازبک ها زیاد دوام نیاورد و در سال 887 ه.ش به دست شاه اسماعیل صفوی ( تاج گذاری 880 هـ.ش در تبریز) سرنگون گشت. در این زمان بسیاری از هنرمندان به تبریز و بخارا مهاجرت کردند و عده ای هم در هرات باقی ماندند.

 از جمله محمد مؤمن که در یک نسخۀ خطیِ بر جای مانده از اوایل قرن 11 هجری ، آثار تصویری او دیده می شود.

در سال 913 هـ.ش قوم ازبک برای بار دوم بر هرات استیلا پیدا کردند و آنجا را مورد تاخت و تاز و غارت خود قرار دادند. به دنبال این تهاجم تعدادی از هنرمندان و نقاشان که در هرات باقی مانده بودند به بخارا مهاجرت کردند.بدین سان مکتب نقاشی بخارا شکل گرفت. تعداد آثار هنرمندان بخارا بسیار کم است . در رأس هنرمندان این مکتب ، محمود مُذهب بود که آثار باقی مانده از این استاد در سال 1309 هـ . ش در نمایشگاهی در لندن به معرض نمایش گذاشته شد.

از آثار دیگر این هنرمند که در سال 915 هـ . ش در بخارا کار شده است ، یک نسخه خطی مصور شده از خمسه نظامی است که در کتابخانه ی ملی پاریس نگهداری می شود.

یکی دیگر از هنرمندان این دوره عبدالله نقاش است (953 هـ . ش) که در نسخه ی خطی دیوان جامی از مجموعه دِموت ، آثار این هنرمند به چشم می خورد ، او صورتها را بسیار ظریف نقاشی کرده است. عبدالله از شاگردان محمود مُذهب بود.

ویژگیها :

تداوم نقاشی های بهزاد همراه با خصوصیات نقاشی محلی بخارا , مجموعا خصوصیات نقاشی بخارا را بوجود آوردند. از ویژگیهای این مکتب ، ثابت بودن رنگها و تابش آن است. خصوصیاتی از قبیل غنی بودن و خلوص رنگ ها که بیشتر، به کار گیری جزئیات و استفاده از شکل های ساده را شامل می شد. پیکره های کوتاه قد و ساختمان ها از روبه رو و معمولا زمینهٔ حاشیه های این تصاویر با تشعییر ساخته و پرداخته می شد.

آثار:

تحفة الابرار جامی ، مخزن الاسرار نظامی (۹۵۲ ه.ق) و بوستان سعدی (۹۵۶ ه.ق) از مهمترین آثار این دوره است. با مقایسه یک نسخه خطی بوستان سعدی که در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می شود و در سال 933 هجری در بخارا روی آن کار شده است ، با یک نسخه خطی بوستان سعدی که تصاویر آن به وسیله ی بهزاد نقاشی شده و هم اکنون در کتابخانه مصر نگهداری می شود ، می توان به شباهت زیاد آثار مکتب بخارا با نقاشی های بهزاد پی برد.

مکتب بخارا مدت طولانی دوام نیاورد و در انتهای قرن دهم هجری رو به فنا گذاشت ولی تاثیر بسیار زیادی بر مکتب های نگارگری  بعد از خود بر جای نهاد.

 

نگاره درویش ، قرن 11 هجری برابر با قرن 16 میلادی ، منسوب به مکتب بخارا( 40 * 26 سانتیمتر)

 

نگاره محمد خان شیبانی ، قرن 11 هجری برابر با 16 میلادی ، منسوب به مکتب بخارا ( 14.6*12.7 سانتیمتر)

 

نگاره یی از بوستان سعدی ، منسوب به مکتب بخارا

 

نگاره یی از بوستان سعدی ، منسوب به مکتب بخارا

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: