سیدحسن خمینی: فرهنگ، هویت اعتدالی دور از تحجر می‌خواهد

1395/8/15 ۰۹:۵۵

سیدحسن خمینی: فرهنگ، هویت اعتدالی دور از تحجر می‌خواهد

سیدرضا صالحی‌امیری پس از گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر دیروز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) ضمن دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی نوه امام راحل و تولیت مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، به همراه معاونین و مدیران این وزارتخانه به مقام شامخ امام راحل ادای احترام و با آرمان‌های ایشان تجدید بیعت کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره)، با یادگار امام دیدار کرد

صالحی امیری: نیاز حیاتی جامعه ایران بازگشت به مبانی اخلاقی است

 

مریم سادات گوشه : سیدرضا صالحی‌امیری پس از گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر دیروز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) ضمن دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی نوه امام راحل و تولیت مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، به همراه معاونین و مدیران این وزارتخانه به مقام شامخ امام راحل ادای احترام و با آرمان‌های ایشان تجدید بیعت کرد.
صالحی‌امیری در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از دیدار با سیدحسن خمینی گفت: ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا یک بار دیگر تجدید عهد و پیمان داشته باشیم با مراد و مرشد و هویت و اخلاق. با انسانیت، شرافت و معرفت و همه زیبایی‌هایی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) برای ما آفرید. خدا را شاکریم که گرچه آن امام در پیش ما نیستند شخصیتی وجود دارد که وقتی به دیدارشان می‌رویم احساس می‌کنیم روح آن امام  در وجود و شخصیت‌شان متجلی است. این نشان می‌دهد معنویت و روح امام(ره) در حیات کشور کماکان جریان دارد.
صالحی‌امیری ادامه داد: من بنا به انگیزه‌ها و علاقه شخصی‌ام به دنبال فهمی از اندیشه فرهنگی امام می‌گشتم. مدت زیادی در صحیفه نور به دنبال شناسایی مفاهیم کلیدی فرهنگی حضرت امام(ره) بودم و در نهایت به یک جمله رسیدم که تمام اندیشه فرهنگی امام، مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی است؛ و اندیشه امام را این‌گونه فهم کردم که اگر انسان‌ها ساخته شوند جامعه ساخته خواهد شد.
وی در ادامه افزود: امروز بعد از چند دهه وقتی یک‌بار دیگر جامعه ایران را آسیب‌شناسی کنیم این‌گونه می‌فهمیم که مشکل اصلی جامعه ایران اخلاق است. از این منظر یک بار دیگر نیاز حیاتی جامعه ایران بازگشت به مبانی اخلاقی است که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب تبیین کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: این مجموعه بزرگ که سکاندار کشتی فرهنگ و هنر و ادب ایران است یک‌بار دیگر تصمیم گرفته با امام خود عهد کند که در جهت حرکت فرهنگی حضرت امام به این مسیر ادامه دهد.
سعی می‌کنیم وزارتخانه نماد فرهنگ ایران اسلامی  باشد
صالحی‌امیری همچنین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال یکی از آنها در مورد اینکه بزرگ‌ترین دغدغه شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمتر از یک سال باقی مانده به عمر دولت یازدهم چیست، ضمن تشکر دوباره از نمایندگان مجلس برای دادن رأی اعتماد به او در روز سه‌شنبه و همچنین قدردانی از رئیس جمهوری به دلیل انتخاب او برای معرفی به مجلس جهت تصدی این مسئولیت گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است و همه ما وامدار روح بلند امام(ره) هستیم.
وی افزود: این به این معنا است که ما با خود و خدای خود هر دو پیمان بسته‌ایم که اندیشه، گفتمان و راه امام(ره) را که رهبر معظم انقلاب دنبال می‌کنند، دنبال کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: سعی می‌کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماد فرهنگ ایران اسلامی باشد و من همین‌جا به همه اصحاب فرهنگ و هنر که در روزهای گذشته نسبت به حقیر، اظهار محبت کردند و همچنین همه فرهیختگان در سراسر ایران اسلامی عرض سلام، ادب و احترام دارم.
صالحی‌امیری در جواب اصرار خبرنگاران برای پاسخگویی به پرسش‌ها در مورد تغییرات احتمالی در سطوح بالای این وزارتخانه، اعلام نظر در این باره را به روزهای آتی موکول کرد.
سید حسن خمینی: در این وزارتخانه نام نیک را آنهایی داشتند که برعقیده‌شان ایستادند
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هم در این دیدار گفت: خدا را بابت این دیدار سپاسگزاریم که نخستین روز وزارت برادر عزیز و بزرگوارمان جناب دکتر صالحی امیری، به تجدید عهد و میثاقی برای مجموعه وزارتخانه با آرمان‌های امام راحل تبدیل شد.
وی ضمن تبریک به صالحی امیری به خاطر اعتماد ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس به انتخاب ایشان در ادامه سخنانش افزود: من آقای صالحی امیری را از سال‌های نسبتاً دورتری می‌شناسم. بی‌شک هویت فرهنگی ایشان و علقه و ارتباط با حوزه فرهنگ و تحصیلات و شناختشان و هم اعتقادشان به اعتلای نظام جمهوری اسلامی، ایمانشان به امام و راه امام و ارزش‌های متعالی امام و توانمندی مدیریتشان و تجارب خوبشان در حوزه‌های مختلف سرمایه گرانقدری است هم برای شخص ایشان و هم برای مجموعه وزارت ارشاد.
سید حسن خمینی از زحمات و تلاش های دکتر علی جنتی هم یاد کرد و گفت: باید از تلاش آن بزرگوار قدردانی کرد. زحماتی که قبل از انقلاب و بعد از آن داشتند را از یاد نبریم و از خداوند بخواهیم که در هر جایی که هستند خیر و خوشی برای ایشان مهیا شود.
وی درادامه سخنانش به نکات مهم فرهنگی اشاره کرد و افزود: حداقل اهل فرهنگ باید برای فرهنگ نوعی اصالت قائل باشند. اینکه فرهنگ ابزاری برای اقتصاد یا سیاست یا مسائل دیگری باشد، پسندیده است یا نیست، جای خودش را دارد؛ اما نگاه اهالی این حوزه نسبت به خودشان و مسائل این حوزه ابزاری نباشد.
نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در این باره توضیح داد: ابزاری نگاه کردن به فرهنگ گاهی به این شکل است که فرهنگی را ترویج کنیم تا نان بیشتری گیرمان آید و نفع بیشتری در حوزه اقتصاد برایمان داشته باشد. فرهنگی را ترویج کنیم که منافع سیاسی داشته باشد. شهرت و اقبال و توجهی را نصیب ما کند. یا از آن طرف به فرهنگی بتازیم نه به خاطر اینکه بد است. به خاطر اینکه جریان سیاسی را منکوب می‌کند. فرهنگی را دستمایه تخریب یک اندیشه سیاسی قرار دهیم. فرهنگی را بکوبیم که نفع اقتصادی، اجتماعی و اقبال و توجهی را از جایی برگرداند. هر دوی اینها مضر است.
وی تصریح کرد: به فرهنگ نگاه ابزاری نداشته باشیم. یعنی اینگونه نباشد چون می‌خواهیم کسی را بالا ببریم با فرهنگ به او بدمیم. و چون می‌خواهیم کسی یا کسانی را زمین بزنیم با فرهنگ بر سر آنها بکوبیم. فرهنگ را با اصالت خودش باید مورد توجه قرار داد. شاخصمان برای تأیید یا رد یک گزاره فرهنگی یا هنجار فرهنگی شاخص های برون از این حوزه نباشد.
وی گفت: متأسفانه باید بپذیریم همه و اگر نگوییم همه بسیاری توجهشان به این حوزه از این ناحیه است. چون جامعه ما یک جامعه دینی است و توجه به ظواهر فرهنگی جامعه حساسیت‌هایی را برمی‌انگیزد. این اصلاً به این معنا نیست که هر چه در حوزه فرهنگ اتفاق می‌افتد خوب است یا بد. فرهنگ فرزند محکم یک جامعه است. اهالی فرهنگ به این فرزند باید بیشتر توجه کنند.
یادگار امام در ادامه سخنانش با اشاره به بحران اخلاق در جامعه گفت: نکته دیگر اینکه جامعه ما دچار بحران های اخلاقی است. البته اخلاق از امور نسبی است نه به این معنا که ارزشهایش نسبی باشد. یعنی گاهی ابعادش تضعیف می‌شود و گاهی تقویت. ارزش های اخلاقی البته مطلقند اما قابل تشکیک اند. همین الان هم نه می‌توانیم بگوییم جامعه ما در همه ابعاد فرهنگی دچار رکود است و نه می‌توانیم بگوییم در همه ابعاد بسیار خوب است. در حوزه اخلاق باید بدون افراط و تفریط خط اعتدال را پیش برد.
وی افزود: در این وزارتخانه نام نیک را آنهایی داشتند که برعقیده‌شان ایستادند. فرهنگ را بازیچه دست نکنید. هویت اعتدالی بدون تحجر برایش تعریف کنید، روی همان هم ثابت قدم بایستید. در فرهنگ، تعامل با فرهنگ‌های دیگر داریم ولی اضمحلال نداریم. نباید در فرهنگ‌های دیگر ذوب شویم.
حجت‌الاسلام خمینی از دو حوزه شعر و سینما هم یاد کرد و افزود: در حوزه شعر جهش بزرگی داشته و رد پاهای بزرگ دیده می‌شود. در حوزه سینما دارای یک گفتمان و هویت درونی شده‌ایم و در حوزه قرآن هم کارهای بزرگی صورت گرفته است.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: