دکتر میرزاده :استانداردسازی وزارت علوم برای همه دانشگاه‌های غیردولتی یکسان باشد

1395/8/4 ۱۰:۱۴

دکتر میرزاده :استانداردسازی وزارت علوم برای همه دانشگاه‌های غیردولتی یکسان باشد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتظار می رود که استانداردسازی و سخت گیری‌های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی یکسان باشد،گفت: طبق آمار و مستندات، دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب استانداردهای کیفی آموزش عالی گام برداشته است.

 

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتظار می رود که استانداردسازی و سخت گیری‌های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی یکسان باشد،گفت: طبق آمار و مستندات، دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب استانداردهای کیفی آموزش عالی گام برداشته است.

 

دکتر میرزاده در سومین اجلاس سراسری معاونان و مسئولان برنامه‌ریزی استان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاهی با اشاره به اجرای موفق طرح تجمیع یک و دو در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از اجرای این طرح‌ها این بود که حرکت دانشگاه را با منابع موجود آن هماهنگ سازیم، همچنین در این دو طرح تشکیلات و پست‌های اضافی دانشگاه منحل شد و طی سه سال اخیر با به بکار بردن سیاست‌های تشویقی مانند بازخرید و بازنشستگی پیش از موعد، سعی کردیم بار مالی سنگینی که به خاطر کارکنان مازاد ایجاد شده بود، را تعدیل سازیم.

 

وی با بیان اینکه 80 درصد از منابع دانشگاه صرف پرداخت حقوق به کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه می شود، افزود: علاوه بر این، دانشگاه آزاد با چالش‌های دیگری همچون کاهش جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه و افزایش دانشگاه‌های رقیب روبروست. رشد بی رویه موسسات آموزش عالی غیر دولتی طی سال‌های اخیر باعث شد تا بسیاری از رشته محل‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بدون متقاضی باقی بماند.

 

دکتر میرزاده ادامه داد: توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از سیاست‌هایی بود که دانشگاه برای حل این چالش در نظر گرفت، اما در این مسیر سعی کرد شاخص‌های کیفی و استانداردهای آموزش عالی مدنظر وزارت علوم را نیز رعایت کند، خوشبختانه گزارش‌ها نشان از توان بالای دانشگاه آزاد در رعایت استانداردها دارد، به گونه ای که در مقطع تحصیلات تکمیلی نسبت استاد به دانشجو یک به 3 است.

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کاهش 37 درصدی جذب دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی در سال اخیر گفت: این میزان کاهش دانشجو باعث متحمل شدن زیان‌هایی توسط دانشگاه شد.

 

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به سیاست‌های دانشگاه برای کاهش وابستگی به منابع شهریه ای، گفت: طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار شد، با یک شیب ملایم و واقع گرایانه میزان وابستگی به منابع شهریه‌ای تا پایان سال 99 تا 40 درصد کاهش یابد.

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آمارهای منتشر شده از سوی وزارت علوم نشان می دهد که رشد جذب دانشجو در دانشگاه آزاد طی یک دهه اخیر به کمتر از 4 درصد کاهش یافته در حالی که در دیگر دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی این میزان از 10 تا 28 درصد افزایش داشته است.این سیاست را می توان برنامه ریزی برای رکود دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

 

رئیس دانشگاه آزاد گفت: انتظار ما این است که استانداردسازی و سخت گیری‌های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی یکسان باشد و این استاندارد دو گانه نباشد.

 

رئیس دانشگاه آزاددر حاشیه این مراسم همچنین با بیان اینکه تمام رشته محل‌های این دانشگاه قانونی است، گفت: اینکه می‌گویند ۷۰۰۰ رشته محل دانشگاه بدون مجوز است حرفی غیر کارشناسی محسوب می‌شود.

 

وی گفت: تمام رشته محل‌های دانشگاه آزاد قانونی است به طوری که یا مصوبه دفتر گسترش آموزش عالی را دارد یا با مجوز کمیسیون سه‌نفره مصوب مجلس دارای مجوز شده است و اینکه می‌گویند 7000 رشته محل دانشگاه آزاد مجوز ندارد حرف غیر کارشناسی است و سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

 

میرزاده افزود: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تمام داوطلبان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد از وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه استعلام گرفتیم زیرا براساس قانون نمی‌توانستیم استعلام نکنیم ولی این مسئله به معنی قبولی تمام داوطلبان استعلام شده در دوره مورد نظر نیست.

 

دکتر رهنمای رودپشتی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد هم در این اجلاس گفت: این دانشگاه در سال ۹۲ با مشکلات زیادی مواجه بود که بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی، زیان‌ده بودن ۲۳۵ واحد و وابستگی نزدیک ۹۹ درصدی به شهریه، بخشی از این مشکلات بود که با مدیریت صحیح، بخشی از این مشکلات رفع شده و بخش دیگر در حال برنامه‌ریزی برای برون‌رفت از این چالش‌ها هستیم.

 

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: