روزنوشت های سلطان صاحب قران

1395/7/26 ۱۲:۲۷

 روزنوشت های سلطان صاحب قران

بخش مهمی از منابع تاریخی دورۀ قاجار، اختصاص به خاطره نویسی رجال این دوره دارد؛ اما در میان شاهان این سلسلۀ حکومتی ناصرالدین شاه قاجار پیشرو در نوشتن خاطرات است و با استناد به شواهد تاریخی، او از اوایل دوران سلطنتش شروع به نگارش و ثبت روزانۀ خاطرات خود نموده است؛ قدیمی ترین نوشتۀ او مربوط به ربیع الثانی سال 1266 ق و آخرین برگ از خاطرات روزانۀ او مربوط به 48 ساعت پیش از ترور یعنی روز چهارشنبه 15 ذیقعدۀ سال 1313 ق است.

 

سید سعید میرمحمدصادق:  بخش مهمی از منابع تاریخی دورۀ قاجار، اختصاص به خاطره نویسی رجال این دوره دارد؛ اما در میان شاهان این سلسلۀ حکومتی ناصرالدین شاه قاجار پیشرو در نوشتن خاطرات است و با استناد به شواهد تاریخی، او از اوایل دوران سلطنتش شروع به نگارش و ثبت روزانۀ خاطرات خود نموده است؛ قدیمی ترین نوشتۀ او مربوط به ربیع الثانی سال 1266 ق و آخرین برگ از خاطرات روزانۀ او مربوط به 48 ساعت پیش از ترور یعنی روز چهارشنبه 15 ذیقعدۀ سال 1313 ق است. تاکنون بخش های مختلفی از خاطرات او به چاپ رسیده است و در سال 1394 خاطرت مربوط به سال 1308 تا 1309 ق توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و در سال 1395 خاطرات سالهای 1309 تا 1310 ق او توسط توسط نشر آفاق گستر به چاپ رسیده است.

روزنامۀ خاطرات ناصرالدین شاه طی سالهای 1309 – 1310 ق به قلم ناصرالدین شاه و هم برخی از نزدیکانش همچون حاجی ابوالحسن خان فخرالملک میرزا مهدی خان غفاری آجودان مخصوص و میرزا احمدخان مشیرحضور کتابت شده است. البته ظاهراً پس از اتمام کتابت روزنامه، ناصرالدین شاه متن را مطالعه و برخی مطالب را اصلاح کرده است که حواشی نسخه در اکثر موارد به خط شاه است.

این خاطرات، افزون بر اطلاعات کارهای روزانۀ شاه و دربار از برخی اصطلاحات رایج زبانی، ابزار و وسائل، بناها، نام شهرها و روستاها آگاهی های خوبی به خواننده می دهد. با مطالعۀ این خاطرات می توان برخی محلات و خانه های تهران و روستاهای اطراف آن را بازیابی کرد. همچنین از مالکیت روستاها، ایلات اطراف روستاها ، محصولات باغ ها، حیوانات و دشت ها، مجازات دزدان، شکار و نحوۀ پیدا کردن رد شکار، جشن ها در کاخ گلستان، آتش بازی، دندانساز شاه و پر کردن دندان شاه، خبر مرگ پولارک در اتریش، زالو انداختن، مسیر شاه عبدالعظیم به قم و راه قم به سمت ملایر و نهاوند و بافت روستاها و  اوضاع مردم، دهات مسیر، غذاها و نوشیدنی ها اطلاعات مفیدی بدست آورد.

روزنوشت های این کتاب از ربیع الثانی 1309 ق تا شوال 1309 ق بیشتر در تهران و روستاهای اطراف آن می گذرد و از 14 شوال 1309 ق دربارۀ سفرنامۀ ناصرالدین شاه به عراق عجم است.

مصححان این خاطرات افزون بر شناسایی افراد و اماکن ذکرشده در خاطرات و توضیح و معرفی آنان، نمایه های متعددی را نیز برای آسان یابی مباحث کتاب تهیه کرده اند و نیز متناسب با مطالب کتاب عکس های نادیده ای را که تاکنون به چاپ نرسیده در منظر نگاه خوانندگان کتاب قرار داده اند.

روزنامۀ خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (1309 - 1310) در سال 1395 ق به تصحیح آقای مجید عبدامین و نسرین خلیلی توسط نشر آفاق گستر در سال 1395 برای نخستین بار به چاپ رسیده است.

منبع: میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: