155 سال روضه خوانی 'اوچ تیمچه لر' در بازار تاریخی تبریز

1395/7/19 ۱۲:۲۹

 155 سال روضه خوانی 'اوچ تیمچه لر' در بازار تاریخی تبریز

ازار مسقف و تاریخی تبریز که سابقه اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست، در حوزه فعالیت های دینی نیز پیشینه طولانی دارد که برگزاری آیین های مختلف در ایام محرم یکی از نمودهای عینی این ویژگی منحصر به فرد است.


سیدیحیی مرتضائی: بازار مسقف و تاریخی تبریز که سابقه اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست، در حوزه فعالیت های دینی نیز پیشینه طولانی دارد که برگزاری آیین های مختلف در ایام محرم یکی از نمودهای عینی این ویژگی منحصر به فرد است.
بازار مسقف تبریز که از شروع ماه محرم تا اربعین حسینی چهره ای متفاوت و مشخص با نصب پرچم ها و علم مشکی عزاداری به خود می گیرد، از چنان سابقه برجسته و افتخارآمیزی برخوردار است که در برگ های مختلف تاریخ آن، زوایای گوناگونی از عشق و علاقه مردم مومن و ولائی تبریز به ویژه بازاریان آن به اهل بیت (ع) دیده می شود.
'اوچ تیمچه لر' ( تیمچه های سه گانه) مشهور به تیمچه 'حاج شیخ' از جمله مکان های بازار بزرگ تبریز است که از اول ماه محرم به مدت 13 روز و در اربعین حسینی میزبان عشاق اباعبدالله (ع) بوده و مراسم روضه خوانی به طور مرتب در آن برگزار می شود.
مراسمی که سابقه آن طبق گفته های مغازه داران تیمچه به بیش از 155 سال قبل می رسد و می توان ادعا کرد که برگزاری چنین مراسم مذهبی شاید در ایران بی نظیر و حداقل کم نظیر باشد.
اینکه مجلس عزای امام حسین (ع) در اوچ تیمچه لر طی سال های متمادی بدون وقفه تداوم داشته است و در گذرگاه های مختلف تاریخی و تاریک ترین سال های حکومت پهلوی ها با وجود جلوگیری از هر گونه عزاداری در ماه محرم، با صلابت، باشکوه و بی آلایش پیگیری شده است، نشان دهنده عزم و اراده و عشق و علاقه بازاریان تبریز به آموزه های دین و ائمه اطهار (ع) است که با هیچ چیز مادی و معنوی قابل قیاس نیست.
شاید زمانی که 'حاج شیخ' حدود 160 سال قبل و تنها پس از هفت یا هشت سال از ساخت تیمچه های سه گانه، به عنوان نذر امام حسین (ع) مجالس عزا و روضه خوانی شهدای کربلا را در این مکان بنیان نهاد، فکر نمی کرد که این سنت حسنه برای افزون بر یک و نیم قرن دوام و قوام یابد و امروز عاشقان و دلسوختگان امام شهید از اول محرم تا سوم شهدای کربلا اوچ تیمچه لر را مامنی زیبا برای ذکر مصیبت های آل رسول الله تبدیل کنند.
روضه خوانی در تیمچه های سه گانه حاج شیخ طی سنوات گذشته با ساده ترین، زیباترین و سنتی ترین شیوه های مرثیه داری و ترویج فرهنگ تشیع ادامه داشته و این مراسم چشم و دل رهگذران بازار تاریخی تبریز را به خود جلب و جذب می کند.
امسال نیز همچون سال های گذشته روضه خوانی اوچ تیمچه لر از اول ماه محرم شروع شده است که طی آن هر روز سه نفر از واعظان روحانی تبریز در هر یک از تیمچه ها پیرامون تبیین و تشریح ابعاد مختلف واقعه کربلا، احکام دینی و مذهبی و سیره ائمه اطهار (ع) و در نهایت ذکر مصیبت سرور و سالار شهیدان سخنرانی می کنند.
تفسیر قرآن کریم و پهن شدن سفره های نذری و چای از دیگر برنامه های آیین سنتی روضه خوانی در اوچ تیمچه لر است.
به گفته اصناف و بازاریان محل، روضه خوانی در هیچ گاه تعطیل نشده است و حتی در بحرانی ترین سال ها از جمله دوران سیاه محمدرضا شاه، سال های آخر رژیم پهلوی و دوران جنگ تحمیلی این مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شده است.
مرحوم حجت الاسلام ' میرزا حسن ناصرزاده 'واعظ نامی و مجاهد محبوب دهه های 1340 و 1350 شمسی از جمله روحانیون مشهوری است که از منبری های 'اوچ تمیچه لر' بوده است که سال های سال با موعظه ها و خطابه های دلنشین و زیبای خود مردم را بهره مند می کرد.


منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: