سفر بحث انگیز گنجینه هنر معاصر به آلمان و ایتالیا

1395/7/10 ۱۰:۵۱

سفر بحث انگیز گنجینه هنر معاصر به آلمان و ایتالیا

با نزدیک شدن به زمان ارسال آثار شاخص موزه هنرهای معاصر به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا و مبهم بودن این قرارداد و نگرانی‌های هنرمندان در خصوص چگونگی این تور نمایشگاهی و هشدارهایی که سید محمد بهشتی درباره وجود فضای مبهم بین هنرمندان و مدیران داد، موزه هنرهای معاصر شامگاه سه‌شنبه نشستی با نمایندگان انجمن‌های هنری، گالری‌داران و جمعی از هنرمندان برای پاسخگویی به سؤالات انجمن‌های هنری در محل موزه هنرهای معاصر برگزار کرد.


در نخستین نشست مشترک مدیران گالری‌های تهران با مدیران معاونت هنری بررسی شد
 

 

با نزدیک شدن به زمان ارسال آثار شاخص موزه هنرهای معاصر به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا و مبهم بودن این قرارداد و نگرانی‌های هنرمندان در خصوص چگونگی این تور نمایشگاهی و هشدارهایی که سید محمد بهشتی درباره وجود فضای مبهم بین هنرمندان و مدیران داد، موزه هنرهای معاصر شامگاه سه‌شنبه نشستی با نمایندگان انجمن‌های هنری، گالری‌داران و جمعی از هنرمندان برای پاسخگویی به سؤالات انجمن‌های هنری در محل موزه هنرهای معاصر برگزار کرد.
در ابتدای این جلسه مجید ملانوروزی (رئیس موزه هنرهای معاصر) با بیان اینکه هرچه ارتباط انجمن با موزه نزدیک‌تر باشد به نفع جامعه است، اظهار کرد: باتوجه به سوءتفاهم‌هایی که ایجاد شده؛ فضای نامناسبی ایجاد شده و سعی داریم با احترام به جامعه هنری این شرایط را آرام کنیم. او با بیان اینکه در دوره مدیریت آقای شالویی (مدیر سابق موزه هنرهای معاصر) قراردادی با وین منعقد شده بود، افزود: در ابتدا موزه وین درخواست 80 تا 100 اثر از آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر را داشت و بعد از بررسی به 40 اثر تقلیل یافت اما به دلیل وجود تحریم‌ها و مبحث بیمه این اتفاق نیفتاد. وقتی یک موزه آثاری را به موزه دیگری امانت می‌دهد پول بین موزه‌ها رد و بدل نمی‌شود و درصورتی هزینه از موزه‌ دریافت می‌شود که آثار در درازمدت مثلاً 4 یا 5 سال در اختیار آنان قرار بگیرد. ملانوروزی با اشاره به اینکه این هزینه‌ها را می‌توان از طریق درآمدها و اسپانسر تأمین کرد، گفت: ما اصرار داشتیم در کنار نمایش آثار خارجی، آثار ایرانی را نیز به نمایش بگذاریم و محاسبه کردیم اگر هر بلیت به قیمت 6 یا 7 یورو به فروش برود حدود دو میلیون و 400 هزار یورو درآمد دارد و تقریباً با هزینه‌های آن برابر است اما با صحبت‌هایی که با خانم و آقای دیبا داشتیم؛ این موضوع منتفی شد.
او با بیان اینکه بروز برخی اتفاقات باعث شد تا این نمایشگاه با تأخیر برگزار شود؛ گفت: حضورم در نمایشگاه هولوکاست و انتشار اخبار آن و واکنش جبهه سبز آلمان نسبت به این حضور همچنین تأخیر در تأمین بودجه از طرف آلمانی باعث شد تا زمان برگزاری نمایشگاه جابه‌جا شده و دو سال به تعویق بیفتد.
رئیس موزه هنرهای معاصر ادامه داد: پس از برپایی جلسات متعدد و تعیین آقای مرادخانی به عنوان مسئول این نمایشگاه؛ موضوع ما خاتمه پیدا کرد و چندی پیش رئیس موزه آلمان به ایران آمد و شرایط دوباره رونق گرفت و تا امروز پیش‌نویس قرارداد با آلمان و توافقنامه‌ا‌ی که هنوز امضا نشده را با ایتالیا منعقد کردیم که قرار است این توافقنامه هفته آینده بین ما و ایتالیا صورت گیرد. در ادامه این جلسه مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: مسأله مهم تعامل بین هنرمندان و مسئولان برای انجام بهتر این سفر است. این نمایشگاه‌ها در گذشته نیز انجام شده؛ قبل از حضور من در معاونت نمایشگاهی برگزار شده و 4 تابلو که یکی از آنها اثر جکسون پولاک بود به مدت 4 ماه در بدترین شرایط در گمرک مانده بود در حالی که شرایط نگهداری و حمل و نقل این آثار بسیار حساس است.
او ادامه داد: امیدوارم با مباحثی که امروز مطرح می‌شود این جلسه بتواند بر رفتارهای آتی ما تأثیرگذار باشد و تعامل و همکاری بین ما و هنرمندان ایجاد شود تا در مواقع اینچنینی در کنار هم با تعامل و تفاهم پیش برویم.
سپس معصومه‌ مظفری (رئیس انجمن هنرمندان نقاش) با بیان اینکه انجمن درباره موضوع گنجینه بیانیه و نامه‌های زیادی به موزه ارسال کرده، گفت: آقای ملانوروزی از انجمن خواستند در یک جلسه این موارد را برای ما شرح دهند اما به نظر انجمن این موضوع به همه جامعه هنری و همه مردم ایران مربوط می‌شود، قاعدتاً باید در یک جمع بزرگتر درباره آن تبادل نظر شود به همین دلیل تشکیل این جلسه تا امروز طول کشیده و از خانم صحی سخنگوی انجمن خواستند تا نظر هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش را که در حقیقت به نمایندگی از هنرمندان است را بیان کنند.
در ادامه منیژه صحی (سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش) با بیان اینکه توقع داشتیم این جلسه قبل از انعقاد قرارداد برگزار می‌شد، اظهارکرد: امروز قرارداد با آلمان منعقد شده و یک پیش‌نویس نوشته شده در صورتی که قبل از این مراحل جامعه هنری باید در جریان این امر قرار می‌گرفت چراکه آنچه در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود اموال ملی است و باید همه مراحل آن از ابتدا شفاف‌سازی می‌شد. او تأکید کرد: ما از طرف تمامی اعضای انجمن هنرمندان نقاش با ارسال این آثار به طور کل مخالفیم. سپس لیلی گلستان با بیان اینکه این عمل در تمامی موزه‌ها معمول است، خاطرنشان کرد: امانت آثار و کرایه آنها در همه جای دنیا امری متداول است و باعث تبادل و نمایش آثار در نقاط مختلف جهان می‌شود. او ادامه داد: من هم معتقدم انجمن‌های هنرمندان و گالری‌داران باید قبل از این اتفاقات در جریان این مسائل قرار می‌گرفتند با توجه به گفته‌های مشاور حقوقی این اموال بیت‌المال است و هر فردی براساس قانون می‌تواند با اعلام شکایت مانع این اقدام شود. مدیر گالری گلستان گفت: معتقدم در حال حاضر زمان مناسبی برای ارسال این آثار نیست چراکه 5 الی 6 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و اگر آثار برود و بعد از پایان انتخابات دولت آقای روحانی رأی نیاورد و مدیران تغییر کردند سرنوشت این آثار چه می‌شود؟! گلستان با بیان اینکه این آثار برای ملت ایران است، تصریح کرد: ما در برابر همه ملت ایران مسئول هستیم، درست است از اینکه در ابتدا در جریان این امر قرار نگرفتیم از مسئولان گلایه داریم اما این برهه از زمان را برای ارسال این آثار مناسب نمی‌دانیم و از مسئولان درخواست داریم تا بعد از انتخابات دوباره از تمامی انجمن‌ها درباره این موضوع نظرخواهی شود و با رأی‌گیری به یک تفاهم نظر برسیم که در نهایت به نفع ملت ایران باشد. او تأکید کرد: به عنوان یک فرد مستقل و نه از طرف جامعه گالری‌داران با این موضوع مخالفم و معتقدم امروز زمان مناسبی برای انتقال گنجینه نیست چراکه ما نمی‌دانیم تا دو یا سه ماه دیگر آثار به ایران برخواهد گشت یا خیر؟
مرادخانی هم با بیان اینکه دولت در این میان مسئول است، گفت: ما در این‌باره موظف به پاسخگویی به دولت هستیم. این اموال دولتی است و باید در موعد مقرر به کشور بازگردد. گفتنی است در این نشست علی مرادخانی (معاون امور هنری)، مجید ملانوروزی (رئیس موزه هنرهای معاصر)، معصومه مظفری (رئیس انجمن هنرمندان نقاش)، منیژه صحی (سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش)، بابک اطمینانی، علی فرامرزی، کمال طباطبایی، امیر سقراطی، امیر راد، لیلی گلستان، آزیتا شرف‌جهان، غلامرضا نامی، فیروزه‌ای و جمعی از هنرمندان حضور داشتند

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: