صالحی امیری : فرهنگ ایرانی به درک لازم از نوسازی فرهنگی رسیده است

1395/7/4 ۰۸:۵۴

صالحی امیری : فرهنگ ایرانی به درک لازم از نوسازی فرهنگی رسیده است

همایش بین المللی ایران شناسی اوراسیا با سخنرانی رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه گشایش یافت.

 

 

همایش بین المللی ایران شناسی اوراسیا با سخنرانی رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه گشایش یافت.

 همایش بین المللی ایران شناسی اوراسیا، با حضور هیاتی از ایران در روسیه، آغاز به کار کرد. در این همایش سید رضا صالحی امیری، با بیان اینکه اولین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی، انعطاف پذیری است و فرهنگ ایرانی از تعصب ساختگی و تحجر به دور است، دومین ویژگی این فرهنگ را انطباق پذیری دانست و افزود: تجربه تاریخی ما در دوران هخامنشی نشان می‌دهد که دولت مرکزی 72 ملت را تحت سیطره خود داشت اما همه این ملت‌ها با 72 زبان، نژاد و آداب و رسوم حول یک فرهنگ ملی، گرد آمده بودند.او ادامه داد: سومین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی زبان فارسی است. مجموعه شعر،‌ ادبیات و نسخ خطی که در اختیار داریم، نشان می‌دهد که زبان فارسی عامل ماندگاری فرهنگ ایرانی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان اینکه چهارمین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی مقاومت است، اظهار کرد: حملاتی به ایران مانند حمله مغول‌ها، کمترین لطمه‌ای را به زبان، آداب و رسوم ایرانی وارد نکرد. امروز فرهنگ روسیه هم در مقابل فرهنگ غربی مقاومت کرده است.صالحی امیری پنجمین ویژگی فرهنگ ایرانی را عقلانیت فرهنگی دانست و تصریح کرد: فرهنگ ایرانی با تحجر و انسداد هیچ نسبتی ندارد. اگر امروز می‌بینید که خاور میانه در آتش می‌سوزد،‌ناشی از تعصب فرهنگی است و ایران به دلیل عقلانیت فرهنگی، از این فضا به دور است.او با تاکید بر اینکه جوهر فرهنگ ایرانی از خشونت بیزار است، خاطرنشان کرد: ما و روسیه در مقابل تحجر، دژ مستحکمی را ایجاد کرده‌ایم. اگر امروز می‌بینید فرهنگ ایرانی حیات دارد، به دلیل عقلانیت فرهنگی است.

مشاور رئیس جمهوری به ششمین ویژگی فرهنگ ایرانی که تنوع فرهنگی است اشاره و بیان کرد: آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها، بخش عمده‌ای از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما با وجود این تنوع،‌ شاهد یک انسجام در کشور هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در پایان با بیان اینکه نهمین ویژگی فرهنگ ایرانی گفت‌وگوی فرهنگی است و به همین دلیل، به دیپلماسی فرهنگی باور داریم، اذعان کرد: دهمین ویژگی فرهنگ ایرانی نوگرایی فرهنگی است. فرهنگ ایرانی درک لازم را از بازسازی و نوسازی فرهنگی در خود ایجاد کرده است.

در ادامه این برنامه مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه نیز، با بیان اینکه ایرانشناسی و آموزش زبان فارسی، عامل مهمی در گسترش و تقویت ارتباطات بین مردم ایران و دیگر مردم جهان است، افزود: کشور ایران به گواه صاحب نظران، خاستگاه یکی از غنی‌ترین و کهن‌ترین تمدن‌های جهان و دارای آثار بی‌شمار و درخشان است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه برای تقویت این شناخت بهره‌وری از همکاری دانشمندان و پژوهشگران سراسر جهان و شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی میان ایران‌شناسان در قلمرو گسترده‌تر جغرافیایی و تعامل آنها بسیار موثر است، بیان کرد: هدف اصلی شکل‌گیری انجمن ایران‌شناسی اوراسیا، توسعه ایران‌شناسی در منطقه روس زبان است.

سنایی ادامه داد: با وجود تلاش‌های ارزشمند انجام شده، ایران‌شناسی همچنان نیازمند بررسی‌های بیشتر و حمایت نهادهای فرهنگی است.

گفتنی است کنفرانس بین‌المللی ایران‌شناسی اوراسیا در دو روز با شرکت کارشناسان برجسته این حوزه از کشورهای مختلف از جمله ایران، روسیه، چین، ژاپن، آمریکا، لهستان، انگلستان، قزاقستان، تاجیکستان و ارمنستان در مسکو برگزار می‌شود. مقاله‌های ارائه شده در این کنفرانس در هفت بخش تخصصی ارائه شده و ایران‌شناسان در حوزه‌های تاریخ، فرهنگ، تمدن و ایران به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: