آمادگی برای برپایی شهر دانایی

1395/6/15 ۰۹:۴۵

آمادگی برای برپایی شهر دانایی

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، باشگاهی در قلب دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از استعدادهای درخشان کشور است؛ باشگاهی که در راستای اجرایی‌کردن منویات مقام معظم رهبری برای جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها تاکنون گام‌هایی اساسی برداشته است. از آنجا که یکی از وظایف دانشگاه‌ها حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان است، دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود تاکید زیادی بر حمایت از استعدادها و نخبگان جوان دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آنهاست.


رئیس باشگاه پژوهشگران جوان خبر داد

 سارا طاهری : باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، باشگاهی در قلب دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از استعدادهای درخشان کشور است؛ باشگاهی که در راستای اجرایی‌کردن منویات مقام معظم رهبری برای جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها تاکنون گام‌هایی اساسی برداشته است. از آنجا که یکی از وظایف دانشگاه‌ها حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان است، دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود تاکید زیادی بر حمایت از استعدادها و نخبگان جوان دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آنهاست. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه هم در رویکرد خود تلاش زیادی برای حمایت از این چهره‌ها و البته جذب استعدادهای درخشان ایرانیان مقیم خارج از کشور کرده است. حمید میرزاده هم در کسوت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان را یک «سرمایه علمی و ملی» برای کشور می‌داند و همواره به مسئولان این باشگاه تاکید کرده است که جذب نخبگان و استعدادهای درخشان را در سطح بین‌المللی بالا ببرند. کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اقدامات و برنامه‌های این ارگان در حمایت از استعدادهای کشور سخن می‌گوید. آن‌طور که زارع می‌گوید تاکنون هفت‌هزار و 205 مقاله در سایت اسکاپوس (scopus) رکورد علمی به‌نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ثبت شده است که 27/11 درصد از کل تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی را به خود اختصاص داده است.
تاسیس شهر دانایی بین‌المللی و فناوری از دیگر اقدامات این باشگاه است. رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید این باشگاه آمادگی دارد در زمینه تاسیس شهر دانایی بین‌المللی و فناوری اقدامات لازم را انجام دهد. آن‌طور که او می‌گوید یک کتاب در این زمینه با گروهی از متخصصان شهرسازی تهیه شده و سه استان تهران، فارس و گیلان (بندرانزلی) هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا مرکز شهر دانایی در یکی از این استان‌ها باشد. زارع تاکید می‌کند: «می‌توانیم در تمام مراکز استان و شهر شفا دهکده دانایی و فناوری بین‌المللی را تاسیس کنیم.»
حمایت و جذب استعدادهای درخشان ایرانیان مقیم خارج از کشور یکی دیگر از رویکردهای این باشگاه است. آن‌طور که زارع می‌گوید باشگاه درصدد است در راستای جذب نخبگان و چهره‌های درخشان و پژوهشگران، جوانانی که عضو ایرانی یا غیرایرانی هستند اقدامات جدیدی انجام دهد. به گفته او، قرار است جلساتی با مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه برگزار و کارگروهی نیز در شورای هدایت تشکیل شود تا در راستای جذب بیشتر نخبگان و چهره‌های درخشان اقدامات اساسی انجام‌شده و نهایتا به تصویب نهایی جلسه شورای هدایت دانشگاه برسد. او می‌گوید: «کسانی که مقاله به نام دانشگاه آزاد اسلامی می‌نویسند و عضو چهره‌های درخشان هستند یک و نیم برابر حالت‌های عادی می‌توانند جایزه دریافت کنند.»
آن‌طور که رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان می‌گوید در حال حاضر هزار چهره درخشان در این باشگاه وجود دارد و این باشگاه در کنار بنیاد ملی نخبگان در مجلس به ثبت رسیده است. او اظهار امیدواری می‌کند با کمک دولت و مجلس در بودجه آینده کشور کمک ویژه‌ای به باشگاه صورت بگیرد تا این باشگاه بتواند نخبگان بیشتری را جذب و در جلوگیری از خروج نخبگان اقدامات اساسی انجام دهد؛ اقداماتی که به گفته او در راستای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان:
حمایت از استعدادهای درخشان
به‌عنوان سرمایه ملی
جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان دیروز با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد. حمید میرزاده در این جلسه گفت: «اگر استعدادهای درخشان مورد حمایت قرار نگیرند، دنیای پرجاذبه خارج از کشور آمادگی جذب آنها را دارد.» او از معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهشی دانشگاه خواست راه‌حل‌هایی برای حمایت بیشتر و جذب استعدادهای درخشان در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان پیدا کنند. کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی کوتاه از اقدامات باشگاه، نمونه‌ای از طرح‌های دانش‌بنیان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ازجمله بالش هوشمند و آنالیزور اسپین‌ذاتی الکترون را در این جلسه معرفی کرد. در پایان جلسه لوحی با امضای استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به پاس حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ایشان اهدا شد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: