کتاب «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی» منتشر شد

1395/6/1 ۰۹:۳۰

کتاب «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی» منتشر شد

چاپ دوم کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی، کتاب برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی، توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی منتشر شد.




چاپ دوم کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی، کتاب برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی، توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی منتشر شد.

 کتاب «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی» اثر ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، منتشر شد.

چاپ دوم کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (کتاب برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در سال ۱۳۹۵ روانه بازار نشر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پیرزومند این کتاب را در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی ، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی و در ۳۵۴ صفحه به تالیف درآورده است.

مولف در مقدمه کتاب نوشته است: «مقدمه چیستی فرهنگ، تغییرات فرهنگ، ربط دین و فرهنگ، موضوعات و مسائل فرهنگی، دولت فرهنگی و نقش دولت در فرهنگ، سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و عناوینی ازایندست، جمعی از مسائل بنیادی و راهبردی را در عرصه فرهنگ تشکیل میدهند که آنها را میتوان به محوری موضوع مهندسی فرهنگی نظام داد. در مهندسی فرهنگی تأثیر هر نوع تغییر و تصمیم مدیریت پذیر در عرصه کشور و حتی جهان از منظر فرهنگی تعیین و با جهت گیری تعالی فرهنگی، جایگاه آن معین میشود. خروج فرهنگ از مظلومیت آنهم در جایی که آرمانهای فرهنگی آن را حرکت میدهد، جز با اهتمام کافی بر این موضوع امکانپذیر نیست.»

در بخشی از دیباچه این کتاب می‌خوانیم: «مهندسی فرهنگی، از نظر علمی، قبل و بعدی دارد؛ پیش نیاز علمی مهندسی فرهنگی، تعیین مبانی فرهنگ شناسی مبتنی بر اندیشه اسلامی و پس از آن طراحی الگوی اسلامی در مهندسی فرهنگی است. الگوی مهندسی فرهنگی منطق یا نرم افزاری است که در آن متغیرهای فرهنگی مشخص و نسب آنها با هم معلوم شده است؛ لذا میتوان براساس آن به طراحی نقش موضوعات و ساختارها با رویکرد فرهنگی پرداخت. حاصل این مرحله، تعیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. قدم بعد از مهندسی فرهنگی نیز مدیریت فرهنگی ناظر به تدابیر مربوط به زمان موقعیت خاص است که در مقاطع زمانی کوتاه قابل تغییر است. کتاب حاضر متشکل از مجموعه مقالاتی است که مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی نام گرفته است؛ یعنی آنچه نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور باید مبتنی بر آن و به وسیله آن تنظیم و سپس مدیریت شود.

نُه مقاله در سه فصل تفکیک شده است تا در کنار هم، پیوستار واحدی را تحویل دهند؛ فصل اول مربوط به مبانی مهندسی فرهنگی است و در آن تعریف و چگونگی تغییرات فرهنگ، رابطه دین و فرهنگ و بالاخره رابطه دولت و فرهنگ بررسی شده است.

فصل دوم مربوط به الگوی مهندسی فرهنگی است که در آن ضرورت و مراحل دستیابی به الگو، ارائه الگوی مهندسی فرهنگی کشور و در نهایت طبقه بندی الگومند موضوعات در مهندسی فرهنگی کشور مطرح شده است.

فصل سوم: ذیل الگوی مهندسی فرهنگی به ارائه الگوی موضوعی و کاربردی در سه موضوع مهم پرداخته که عبارت اند از: الگوی مهندسی فرهنگی علم، الگوی مهندسی فرهنگی سازمان و الگوی مهندسی فرهنگی جهان. هرچند حجم اصلی مقالات، مربوط به سا لهای اخیر است، اما در مجموع مربوط به بیش از دو دهه تأملات و مطالعات در این زمینه است که عمدتاً در دهه اخیر به نگارش در آمده است. بیشتر مقالات در همایش های علمی به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شده و مابقی نیز یا در مجلات تخصصی منتشر شد ه اند، یا به سفارش مراکز تخصصی انجام و داوری شده اند.

کوشش نگارنده بر این بوده است که مرزهای دانش را در این موضوع زیربنایی و تأثیرگذار تغییر دهد و گامی به سمت تعالی فرهنگی کشور و جریان معارف اسلامی برداشته شود؛ لذا طبیعی است خوانندگان نکته سنج، خود را برای مواجهه با مفاهیم، اصطلاحات و منطق نو در این عرصه آماده کنند؛ اگرچه قطعاً خالی از اشکال و ابهام نیست.

بسیار شایسته است با یادی از استاد فرزانه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی)ره( که حق حیات علمی بر بنده دارد، بر نقش اندیشه های عمیق این متفکر متعهد و انقلابی در تولید این اثر تصریح کنم. بدون آنکه دستاوردهای علمی این مجموعه را به ایشان منسوب نمایم، به عنوان شاگردی کوچک خود را وامدار اندیشه عمیق و دورنگر استاد ارجمند می‌دانم.»

گفتنی است که چاپ دوم کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی با حمایت و سرمایه گذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی در ۳۵۴ صفحه در قطع رقعی، با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار شده است.

علاقه مندان می توانند این کتاب را از انتشارات تمدن نوین اسلامی به آدرس قم، خیابان دورشهر، انتهای کوچه۲۱، پلاک۱۴ و شماره تلفن ۰۹۱۰۴۶۴۶۲۱۲ تهیه نموده و یا برای خرید اینترنتی به سایت اینترنتی انتشارات، به آدرس http://nicbook.org مراجعه نمایند.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: