روزگار سرآمده «فرش ایرانی»/ دست‌بافته‌های عشایر همچنان بکر است

1395/5/30 ۱۲:۳۱

روزگار سرآمده «فرش ایرانی»/ دست‌بافته‌های عشایر همچنان بکر است

مدیر کارگاه آموزشی دست‌بافته‌های عشایری با اشاره به تغییر سلیقه مخاطب امروز گفت: طرح فرش ایرانی تکراری و تقلیدی شده اما دست‌بافته‌های عشایری همچنان بکر و غیرقابل تقلید است



مدیر کارگاه آموزشی دست‌بافته‌های عشایری با اشاره به تغییر سلیقه مخاطب امروز گفت: طرح فرش ایرانی تکراری و تقلیدی شده اما دست‌بافته‌های عشایری همچنان بکر و غیرقابل تقلید است.

حمید کاظم‌نیا مدیر کارگاه آموزشی دست‌بافته‌های عشایری از احیای دست‌بافته‌های عشایری خبر داد و گفت: انقلاب صنعتی در ایران که همزمان با دوران حکومت رضا شاه اتفاق افتاد، زمینه را برای رشد کارخانه‌ها و از بین رفتن منسوجات سنتی، از جمله دست بافته‌های عشایری فراهم کرد. به این جهت، ۱۷ سال پیش، مرکز تحقیقاتی و فرهنگی دست‌بافته‌های عشایری شکل گرفت و من و همکارانم کوشیدیم تا این طرح‌ها و این دست‌بافته‌ها را احیا کنیم و علاوه بر احیا و بافت آن به آموزش هم بپردازیم. از آن زمان تاکنون، بافندگان بسیاری آموزش دیده و به تولید گلیم و جاجیم و دیگر زیراندازهای عشایری پرداخته‌اند.

مدیر این کارگاه آموزشی ضمن اشاره به استقبال خارجی‌ها از دست‌بافته‌های عشایری بیان کرد: ما در بافت طرح‌های عشایری از پشم گوسفند و رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنیم. این مساله، همچنین بکر بودن طرح‌های عشایری باعث توجه بازرگانان و مخاطبان خارجی به این نوع دست‌بافته‌ها شده است.

سلیقه مردم دنیا تغییر کرده است

این کارشناس صنایع دستی معتقد است: دیگر فرش ایرانی، جذابیت پیشین را برای خارجی‌ها ندارد؛ برای مثال یک روز بازار هامبورگ، شبیه بازار فرش تهران یا تبریز بود اما امروز آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند فرش هندی و پاکستانی بخرند و رغبت چندانی به فرش ایرانی ندارند. آمریکایی هم سال‌هاست که به محصول ایرانی روی خوش نشان نمی‌دهند.

کاظم‌نیا در ادامه و با اشاره به این‌که هنوز طرح و نقش دست‌بافته‌های عشایری تقلید نشده گفت: چین و هند و پاکستان، طرح و نقش فرش ایرانی را تقلید کرده‌اند. ضمن این‌که سلیقه مردم دنیا تغییر کرده و دیگر طرح‌های شلوغ و رنگ‌های گرم را نمی‌پسندند.

وی ادامه داد: با این وجود هنوز دست بافته‌های عشایری مورد تقلید قرار نگرفته و طرفداران خاص خود را دارد. خود ما سالانه ۶۰۰ متر جاجیم و گلیم تولید می‌کنیم که ۵۰۰ متر آن صادر می‌شود. به عبارتی ما در عین توجه به اصالت، سلیقه مخاطب امروز را هم در نظر می‌گیریم.

تنوع صنایع دستی ایرانی و لزوم توجه به سلیقه بازار

این تولیدکننده عمده دست‌بافته‌های عشایری به تنوع صنایع دستی ایران اشاره و بیان کرد: صنایع دستی ایران به دلیل تنوع قومی در این کشور از گوناگونی بیشتری نسبت به دیگر کشورهای جهان برخوردار است و گل سرسبد صنایع دستی سرزمین ما بافته‌ها و زیراندازهای سنتی است تا آنجا که تنوع در شیوه بافت این دستبافته‌ها باعث شده آثاری کاملا متمایز و متنوع به وجود آید که می‌توان به انواع دستبافته‌های گره خورده چون قالی و گره نخورده از انوع مختلف پودبافی مثل گلیم و پیچ بافی چون سوماک اشاره کرد.

کاظم‌نیا با اشاره به اهمیت دست‌بافته‌های استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرها و استان‌های مختلف و در میان اقوام گوناگون ایرانی، انواع قالی، گلیم، جاجیم، ورنی و سوماک با کیفیت بسیار مرغوب تولید می‌شود ولی به جرات می‌توان گفت آذربایجان در این مورد از جایگاه خاصی برخوردار است و در میان انوع مختلف سوماک و جاجیم، ایل شاهسون در ردیف نخست قرار دارد.

به گفته او آنچه موجب بالارفتن صادرات فرش و دست بافته‌های ایران به دیگر کشورها می‌شود، بازاریابی و شناخت مخاطب است و این کار به مطالعه و پژوهش نیاز دارد. برای مثال، سلیقه مخاطب امروز تغییر کرده و دیگر قطع‌های بزرگ و متعارف و رنگ‌های گرم و طرح‌های شلوغ طرفدار ندارد پس ما نمی‌توانیم بدون توجه به بازار امروز به تولید بپردازیم و انتطار داشته باشیم، تولیدات‌مان از فروش خوبی برخوردار شوند.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: