«محک» نت‌های موسیقی

1395/5/20 ۱۰:۰۱

«محک» نت‌های موسیقی

کاخ نیاوران میزبان نشست خبری «شب‌های موسیقی بارانا» با حضور چکناواریان، شهداد روحانی، هوشنگ کامکار، کیخسرو پورناظری و... شد

 کاخ نیاوران میزبان نشست خبری «شب‌های موسیقی بارانا» با حضور چکناواریان، شهداد روحانی، هوشنگ کامکار، کیخسرو پورناظری و... شد

بناست بخشی از عواید این فستیوال به موسسه خیریه محک و اهالی موسیقی که امکان درآمدزایی ندارند، اختصاص داده شود

 نشست خبری فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» درحالی دوشنبه‌شب در فضای باز کاخ نیاوران برگزار شد که لوریس چکناواریان، شهداد روحانی، کیخسرو پورناظری، هوشنگ کامکار، آرین کشیشی، رضا کولغانی، امید نعمتی و تهمورس پورناظری درباره اجراهای پیش‌رو در این فستیوال صحبت کردند و آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک از همراهی موزیسین‌ها با این موسسه خیریه سخن گفت.
در ابتدای این نشست کاوه گرایلی مشاور هنری این فستیوال درباره تولد این جشنواره خصوصی گفت: تمام سعی ما بر این بود که در این فستیوال تنوع موسیقایی را لحاظ کنیم. بنابراین از هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری دعوت کرده‌ایم و از طرفی دوست داشتیم در «فستیوال موسیقی بارانا» هنرمندان بین‌المللی بیشتری حضور داشته باشند و این فستیوال به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شود. با این وجود چون جدول فعالیت بسیاری از هنرمندان قبل از این، مشخص شده بود، نتوانستیم از حضور تمام کسانی که علاقه‌مند بودیم در این فستیوال همراهی‌مان کنند،
استفاده کنیم.
گرایلی از رویکرد برگزار‌کنندگان این فستیوال هم سخن گفت: یکی از ملاحظات و نکات مدنظر ما در این فستیوال، اجرای موسیقی در فضای تاریخی بود و به همین دلیل ابتدا کاخ گلستان را که تنها بنای تاریخی ثبت شده در یونسکو است، برای برگزاری این فستیوال انتخاب کردیم اما به دلایلی نشد و ما این برنامه را در کاخ نیاوران اجرا می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم پس از کاخ نیاوران، بتوانیم این اتفاق موسیقایی در بیستون هم را شاهد باشیم.
دغدغه اجتماعی موزیسین‌ها
در ادامه مراسم، هوشنگ کامکار که سرپرست گروه کامکارها را به عهده دارد، از اهداف اجتماعی موسیقی سخن گفت: شخصا از این‌که چطور می‌توان در فرصتی کوتاه رویدادی به این بزرگی را رقم زد، درعجبم. خوشحالم که این فستیوال می‌خواهد به مسئولیت‌های اجتماعی توجه کند. او با بیان این‌که گروه موسیقی «کامکارها» مدت‌هاست با موسسه «محک» همکاری می‌کند، افزود: مسئولان اجتماعی هنرمندان همیشه یکی از دغدغه‌های من بوده و امروز خوشحالم که می‌بینم جمعی از هنرمندان شناخته‌شده موسیقی می‌خواهند دست به چنین کاری بزنند. هوشنگ کامکار درباره برنامه موسیقی گروه کامکارها هم گفت: «برنامه ما از دو قسمت تشکیل شده است. در بخش اول آثاری را به زبان فارسی اجرا می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، گروه کامکارها هیچ‌وقت از خواننده‌های مشهور استفاده نکرده و مردمی که بلیت کنسرت ما را می‌خرند، به اجرا درمی‌آیند تا گروه کامکارها را ببینند و نه یک فرد خاص را. البته در اجرای پیش‌رو نوازنده میهمان داریم. بخش دوم برنامه ما در فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» نیز به زبان کردی است و کارهای جدیدی را در آن اجرا می‌کنیم. در این اجرا، برادرانم ارسلان، اردوان و اردشیر کامکار تک‌نوازی خواهند کرد».
کیخسرو پورناظری از قلک بچه‌های محک گفت
در ادامه نوبت به کیخسرو پورناظری تنبورنواز و سرپرست گروه شمس رسید تا از حضور در این فستیوال بگوید. پورناظری با اشاره به این‌که چند سالی است در آموزشگاه موسیقی پورناظری‌ها، قلک محک گذاشته‌اند، گفت: ما هم از مسئولیت اجتماعی و همراهی با موسسات خیریه غافل نبوده‌ایم. امروز خوشحالم بخش خصوصی و هنرمندانی که دلشان برای این مملکت می‎تپد، این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. امیدوارم این فستیوال که با ارزش و اعتبار خاصی شروع می‌شود، در آینده قدم‌های مثبت‌تر و محکم‌تری بردارد. پورناظری در بخش دیگری از سخنانش درباره رپرتواری که گروه شمس برای اجرا در این فستیوال تدارک دیده، هم توضیح داد: قسمت اول برنامه ما، به تکنوازی من همراه با خواندن چند بیت از حضرت مولانا اختصاص دارد که آیین مشکاتیان با سازهای کوبه‌ای همراهی‌ام می‌کند. بخش دوم سه‌نوازی من و پسرانم تهمورس و سهراب است که سه قطعه بی‌کلام از ساخته‌های من و قطعه جدیدی را اجرا می‌کنیم و قسمت سوم با حضور گروه شمس روی صحنه، گروه‌نوازی خواهیم داشت.
شهداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک هم که به تازگی به‌عنوان رهبر دایم این ارکستر انتخاب شده، درباره برنامه‌ای که بناست در فستیوال موسیقی بارانا اجرا کند، گفت: برای من جالب است و هیجان‌زده هستم که در فضای باز کنسرت برگزار می‌کنم. این برای نخستین‌بار است درکشورم چنین کاری را انجام می‌دهم. در این برنامه قطعاتی از خودم را همراه با پیانو اجرا می‌کنم و یک کوئینتت زهی من را همراهی می‌کند. همچنین در این اجرا نازلی بخشایش ساز‌هارپ و صابر جعفری و آرش اسلامی، سازهای کوبه‌ای را می‌نوازند.
مدیرعامل موسسه محک: عدد مهم نیست حرکت اجتماعی اهمیت دارد
در ادامه نوبت به آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک رسید که درباره همراهی اهالی موسیقی با این موسسه صحبت کند. احمدیان با بیان این‌که برگزاری فستیوال «شب‌های موسیقی باران» نقطه شروع پیوند هنر و فعالیت‌های عام‌المنفعه است، گفت: این اتفاق مهم و ارزشمندی است که دیدگاه‌ها و جهت‌های مختلف کشور را درکنار یکدیگر جمع می‌کند. عدد آن‌قدر مهم نیست، بلکه حرکت اجتماعی این هنرمندان مهم است. او در بخش دیگری از سخنانش از تکمیل طرح توسعه بیمارستان و افتتاح سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان محک در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از هنرمندان حاضر دعوت می‌کنم تا در افتتاحیه آن مراسم هم حضور داشته باشند.
در ادامه، آرین کشیشی سرپرست گروه کامنت و رضا کولغانی خواننده گروه موسیقی داماهی پشت تریبون حاضر شدند و درباره کنسرت مشترک این دو گروه توضیحاتی ارایه دادند. آرین کشیشی گفت: خوشحالم که درکشور، فستیوال خصوصی داریم که می‌تواند در هر زمانی برگزار شود و گروه‌های مختلفی در آن حضور پیدا کنند. بنابراین لازم نیست گروه‌هایی مثل ما یک‌سال منتظر باشند تا بتوانند درتنها جشنواره دولتی شرکت کنند. ما قرار است ۱۰ قطعه را اجرا کنیم و قطعه مشترکی را با همراهی گروه داماهی اجرا می‌کنیم.
رضا کولغانی هم ضمن اعلام خوشحالی که بابت شرکت در جشنواره‌ای با عظمت دارد، گفت: ما با چیدمان جدید اجرا خواهیم کرد و قطعه «مردن مردانه» را به ‌صورت مشترک با گروه کامنت اجرا می‌کنیم.
پس از آن هم امید نعمتی خواننده گروه پالت به نمایندگی از این گروه گفت: فکر می‌کنم تداوم این‌گونه فستیوال‌ها انرژی خوبی به جوانان بدهد. امیدوارم ببینیم چند ‌سال دیگر این فستیوال روی پای خودش ایستاده است. ما از این‌که می‌توانیم در فستیوالی شرکت کنم که در آن بزرگانی چون شهداد روحانی، لوریس چکناواریان، پورناظری بزرگ و گروه کامکارها حضور دارند، خوشحالیم. اینها بزرگانی هستند که ما سال‌ها برای شنیدن موسیقی‌شان شوق و ذوق داشتیم.
لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته‌شده کشورمان هم که قرار است با همراهی میترا حجار بازیگر شناخته‌شده کنسرتی را برگزار کند، گفت: به نظر من موسیقی بهترین درمان است و خوشحالم درکنار چهره‌های شاخته‌شده موسیقی کشورم می‌توانم در فستیوالی شرکت کنم که دارد با بیمارستان محک همکاری می‌کند. به نظر من محک بهترین بیمارستان ایران است چون با هنر و هنرمند سروکار دارد و این بهترین درمانی است که می‌توان برای کودکان درنظر گرفت. ۱۸ لاو سانگ برای سازهای زهی را با اشعار شعرای معروف ایرانی اجرا خواهیم کرد و خانم میترا حجار هم در دکلمه اشعار این کنسرت ما را همراهی می‌کنند.
دربخش پایانی این نشست تهمورس پورناظری رئیس فستیوال شب‌های بارانا گفت: بعد از سال‌ها که آسمان را از موسیقی گرفتند، حالا قرار است موسیقی زیر آسمان برگزار شود. فکر می‌کنم نخستین موزیسینی باشم که به موسیقی خدمت می‌کنم. از طریق خدمت کردن به موسیقی‌دان‌های کشورم. این‌که چند کنسرت درکنار یکدیگر برگزار شوند، چیز عجیبی نیست، اما این‌جا همه بزرگانی که به نام و کنسرت نیازی ندارند، با دغدغه موسیقی کنار هم جمع شده‌اند. امیدوارم این فستیوال چند‌ سال آینده به اعتباری برسد که همه دوست داشته باشند در آن شرکت کنند.
بخش کوچکی از درآمد را به محک تقدیم می‌کنیم که ارزش مالی چندانی ندارد؛ اما به لحاظ معنوی ارزشمند است تا نشان دهیم همه ز یک گوهر هستیم. از طرفی بخشی از درآمد به هنرمندان موسیقی که امکان درآمدزایی ندارند، تقدیم می‌شود.
در فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گروه‌ها و هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، کامکارها، شهداد روحانی، کیخسرو پورناظری و گروه شمس و سهراب پورناظری همراه آنتونیو ری به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای گروه پالت و همچنین اجرای مشترک گروه‌های کامنت و داماهی از دیگر برنامه‌های این فستیوال موسیقی است. براساس اعلام برگزارکنندگان، ٥‌درصد از فروش بلیت‌های این برنامه به کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت محک و همچنین‌ درصدی دیگر از فروش برای حمایت از موسیقیدانان درحوزه‌ سلامت و رفاه درنظر گرفته شده است.

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: