کارشناسان یونسکو از طرح های اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان دیدن کردند

1393/4/14 ۱۲:۵۶

کارشناسان یونسکو از طرح های اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان دیدن کردند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کارشناسان ارزیاب یونسکو در دو روز اخیر از طرح های اطراف مسجد جامع عتیق بازدید کردند. محسن مصلحی اظهار کرد: این بازرسان تاکنون از روند اجرای طرحهای اطراف این مسجد ابراز رضایت کرده اند. مسجد جامع عتیق در اجلاس سی و ششم سازمان جهانی یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت شد. مسجد جامع اصفهان از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است.

 

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کارشناسان ارزیاب یونسکو در دو روز اخیر از طرح های اطراف مسجد جامع عتیق بازدید کردند.

محسن مصلحی اظهار کرد: این بازرسان تاکنون از روند اجرای طرحهای اطراف این مسجد ابراز رضایت کرده اند.

مسجد جامع عتیق در اجلاس سی و ششم سازمان جهانی یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت شد.

مسجد جامع اصفهان از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است.

شهرداری اصفهان در سالهای اخیر طرح بزرگ احیای میدان امام علی(ع) را در جوار این بنای ثبت جهانی شده اجرا کرد که این طرحها نگرانی هایی را برای کارشناسان سازمان یونسکو به دنبال داشت.

استاندار وقت اصفهان متعهد شده بود که ساخت و سازها در اطراف مسجد جامع عتیق هیچ خطری برای این بنای ثبت شده توسط یونسکو به وجود نیاورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیش از این گفته بود: با اینکه میدان امام علی(ع) یکی از مهمترین پروژه های عمرانی شهری اصفهان است اما نباید فراموش کرد که پروژه های بزرگ شهری در کنار بناهای تاریخی باید با نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی و شورای ثبت جهانی انجام شود.

محسن مصلحی افزود: با توجه به ثبت جهانی مسجد جامع عتیق، اخذ نظر کارشناسان یونسکو در باره هرگونه تغییر در حریم این مسجد الزامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، رعایت ضوابط و قوانین در باره حفظ آثار تاریخی ثبت جهانی شده از سوی یونسکو را ضروری عنوان کرد.

وی تاکید کرد: هرگونه الحاق و تغییر در حریم آثار تاریخی ثبت شده طبق کنوانسیون حمایت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی که در سال 1972پذیرفته شد و ایران نیز عضو آن است، به لحاظ حقوقی باید رعایت شود.

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است. این مسجد مجموعه تاریخی وسیعی به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در منطقه مرکزی اصفهان در کنار «میدان کهنه» و شامل قسمتهای مختلف از قبیل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، چهار ایوانی شبستانها، مدرسه مظفری، محراب الجایتو است که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره ای خاص هستند.

بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روی ویرانه های مسجد قدیمی تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجری بنا کرده بودند.

مسجد اولی بر خرابه های ابنیه ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: