سبک قهوه خانه ای نقاشی رو به فراموشی است

1393/4/14 ۱۲:۴۸

سبک قهوه خانه ای نقاشی رو به فراموشی است

یک هنرمند نقاش با بیان اینکه نقاشی سبک قهوه خانه ای رو به فراموشی است، گفت: به منظور ایجاد علاقه بین جوانان برای روی آوردن به این هنر، کارگاهی با موضوع نقاشی قهوه خانه در نمایشگاه بیست و دوم قرآن کریم برپا شده است. محمدرضا فرزانه افزود: سبک نقاشی قهوه خانه علاوه بر زیبایی بصری، روح دلاوری، شجاعت بزرگ مردان ایرانی در دفاع از میهن، آداب و سنن قدیمی و هچنین باورها و اعتقادات مذهبی و سنتی ایرانی را از دل کتاب های مختلف دینی و ادبی خارج و بربوم نقاشی به تصویر می کشد.

 

یک هنرمند نقاش با بیان اینکه نقاشی سبک قهوه خانه ای رو به فراموشی است، گفت: به منظور ایجاد علاقه بین جوانان برای روی آوردن به این هنر، کارگاهی با موضوع نقاشی قهوه خانه در نمایشگاه بیست و دوم قرآن کریم برپا شده است.

محمدرضا فرزانه افزود: سبک نقاشی قهوه خانه علاوه بر زیبایی بصری، روح دلاوری، شجاعت بزرگ مردان ایرانی در دفاع از میهن، آداب و سنن قدیمی و هچنین باورها و اعتقادات مذهبی و سنتی ایرانی را از دل کتاب های مختلف دینی و ادبی خارج و بربوم نقاشی به تصویر می کشد.

وی اظهار داشت: از آنجا که تصویر و روایت داستانی بهتر و عمیق تر از نوشته و کتاب در اذهان باقی می ماند،بیان بخش هایی از گذشته ،فرهنگ، تمدن و باورهای ایرانی می تواند نسل های جدید را با این مفاهیم آشنا کند.

وی درباره پیشینه شکل گیری این رشته هنری گفت: نقاشی قهوه خانه ای در دوران قاجار در ایران رواج پیدا کرد، هنرمندان این عرصه داستان های حماسی ،آداب و رسوم ایرانی و همچنین مفاهیم دینی چون فرهنگ حماسه عاشورا را به کمک این سبک نقاشی برای مردم ترسیم می کردند.

این هنرمند نقاش سبک قهوه خانه افزود: هنرمندان سرشناس بسیاری در این سبک فعالیت می کردند که متاسفانه تعدادی از آنها از دنیا رفته اند و کمتر کسی این روزها به این هنر مشغول است و نگرانی فعالان این عرصه این بوده که این هنر با مرگ همه فعالان آن به فراموشی سپرده شود.

این هنرمند در ادامه گفت: پس از درگذشت مرحوم فراهانی که یکی از آخرین نقاشان سبک قهوه خانه ای بود، می شود گفت که دیگر کارگاهی در این حوزه برگزار نشد تا این که برای اولین بار من کارگاهی با این موضوع در نمایشگاه بیست و دوم قرآن کریم اجرا کردم.

فرزانه خاطر نشان کرد: این محدودیت کارگاه نشان می دهد این هنر وضعیت خوبی ندارد و به نوعی رو به فراموشی است، درصورتی که نقاشی قهوه خانه ای جز گذشته و سنت ماست که باید با برگزاری بیشتر چنین کارگاه هایی به مردم بهتر معرفی شود.

وی درمورد فعالیتش درنمایشگاه بیست ودوم قرآن کریم گفت: در این کارگاه مشغول کار به روی تابلوی با محوریت شهادت حضرت علی اکبر (ع) هستم. این اثر که به روی بومی کرباسی به ابعاد 100 در 120 سانت خلق می شود، بارها توسط نقاشان مختلف قهوه خانه، تصویر شده است، اما هر یک از آنها برای خود شیوه ای خاص دارد که کارها را با هم متفاوت می کند.

وی افزود: در سال های گذشته کارگاه نقاشی با سبک قهوه خانه در نمایشگاه قرآن نبود، چون ازدحام و صداهای مختلف تمرکز را از نقاش می گرفت، اما در این دوره فضایی که در نمایشگاه فراهم است خیلی مناسب و حرفه ای است که با آرامش می توان نقاشی کرد.

وی بیان داشت: امیدوارم با معرفی بهتر این هنر بین جوانان، علاقه مندان به این سبک نقاشی افزوده شود تا این هنر که میراث گذشتگان است به فراموشی سپرده نشود.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم چهارم تیرماه جاری در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد و تا 23 همین ماه از ساعت 18 تا 24 دایر است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: