کرمان، شهر طعم‎ها و رنگ‌‏ها

1393/4/10 ۱۱:۰۴

کرمان، شهر طعم‎ها و رنگ‌‏ها

کرمان شهری کهن است که ترمه، زیره، مس و شیرینی‏‌های رنگ به رنگ، طعم جدانشدنی این شهر زیباست که در دامنه‌ی کویر آرام و با اصالت نشسته است. کرمان شهر عجیبی است؛ وسط بیابان، بر بلندای کوه‏‌های شرقی ایرانشهری سبز رخ نمایان کرده است. کرمان سومین شهر بلند ایران است که البته با دو شهر اول، یعنی بیجار و شهرکرد، خیلی متفاوت است. آب‌وهوایش خشک و گرم است، البته بیشتر روزهای سال، باد خنکی در شهر می‎وزد و تا نیمه‌ی تابستان، هوا چندان گرم نیست که مجبور باشیم کرمان را از مقصد سفرها حذف کنیم.

 

کرمان شهری کهن است که ترمه، زیره، مس و شیرینی‏‌های رنگ به رنگ، طعم جدانشدنی این شهر زیباست که در دامنه‌ی کویر آرام و با اصالت نشسته است.

کرمان شهر عجیبی است؛ وسط بیابان، بر بلندای کوه‏‌های شرقی ایرانشهری سبز رخ نمایان کرده است. کرمان سومین شهر بلند ایران است که البته با دو شهر اول، یعنی بیجار و شهرکرد، خیلی متفاوت است. آب‌وهوایش خشک و گرم است، البته بیشتر روزهای سال، باد خنکی در شهر میوزد و تا نیمه‌ی تابستان، هوا چندان گرم نیست که مجبور باشیم کرمان را از مقصد سفرها حذف کنیم.

کرمان جاذبه‏‌های تاریخی زیادی دارد که می‏‌تواند برای سفر چهار - پنج روزه مناسب باشد؛ از جذابیت‌‏های خارج از شهر مانند باغ شازده و آرامگاه شاه‌نعمت‌‏الله ولی در ماهان گرفته تا جذابیت‏‌های داخل کرمان مانند مسجدجامع ملک، مسجدجامع مظفری و آتشکده‌ی زتشتیان، هر کدام زیبایی خاص خود را دارند؛ اما جذابیت منحصربه‌فرد کرمان، بازار زیبای این شهر است که در دوره‌ی صفویه ساخته شده و در واقع، بخشی از مجموعه‌ی گنجعلیخان است که شامل بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب‌انبار، مسجد و ضرابخانه‌ است.

 

بازار کرمان

بازار کرمان، به‌دلیل ساختار گنبدی‌شکل‌اش، هوایی مطبوع و خنک دارد و آن‌قدر بخش‏‌های متنوعی دارد که می‏‌توان یک روز کامل را در این بازار سر کرد.

بازار کرمان دو وروی دارد؛ یکی از خیابان مشتاق و دیگری از میدان ارگ. در واقع، راسته‌ی بازار کرمان بلندترین راسته‌ی بازار در ایران است. اگر از میدان ارگ وارد شوید، با میدان مربعی‌شکلی با آب‌نما و فضای سبز مواجه می‏‌شوید که دورتادور آن، حجره‏‌هایی است که بیش‏تر، وسایل الکترونیکی می‌فروشند.

بازار از میدان ارگ، یک ورودی با سردر کاشی‏‌کاری‌شده دارد که در گذشته، بیشتر محل فروش لباس‌‏ها و پارچه‏‌های محلی بود؛ ولی امروز همه نوع کالایی در این بازار به فروش می‏‌رسد، از کفش و لباس گرفته تا گوشی موبایل و وسایل الکترونیکی.

 

کاروانسرای هندوها

بعد از عبور از یک راسته، به میدانکی کوچک میرسید که سقفی گنبدی‌شکل دارد. از اینجا به بعد، بازار چهار مسیر جداگانه می‌‏یابد. از سمت راست میدان که بیشتر، راسته‌ی پارچه‌فروشهاست، می‏‌توان به سمت حمام وکیل رفت. بعد از گذشتن از مغازه‏‌های بزرگ و کوچک با پارچه‏‌های رنگی که بیشترشان از پاکستان وارد شده‌اند، از کوچهای باریک به بخش زنانه‌ی حمام وکیل می‏‌رسید که حمام کوچکی است و حالا موزه‌ی مردمشناسی شده و مجسمه‏‌هایی مومی با لباس‌های عروس متعلق به شهرهای مختلف استان کرمان در این موزه به‌نمایش درآمده‌اند.

از دیگر ظرفیت‏‌های گردشگری این بازار بزرگ، کاروانسرای هندوها، کاروانسرای وکیل، ضرابخانه، آب‌انبار، حمام وکیل و مسجد است که در میان آن‌ها، ضرابخانه به موزه‌ی سکه تبدیل شده و بخش مردانه‌ی حمام وکیل هم موزه‏‌ی اصناف مختلف بازار است؛ اما آب‌انبار و کاروانسرای وکیل مدت‏‌هاست که به بهانه‌ی مرمت بسته‌اند، حجره‌های کاروانسرای هندوها هم بسته است و کاروانسرا، حیاطی خالی دارد که دیوارها و درهای قدیمیاش روبه خرابی است.

بازار کرمان، با وجود این‌که رسیدگی چندانی ندیده و مرمت جدی در آن نشده، اما خیلی سرزنده و شاداب است، مغازه‏‌های خشکبارفروشی و ادویه‌ی این بازار کم‏‌نظیر است. ادویه‏‌های ترکیبی و منحصربه‌فردی در بازار دیده می‏‌شود که عطرشان مست‌کننده است.

 

بازار کرمان

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌‏های این مجموعه، بازار مسگران است. در گذشته، موسیقی مخصوص این بازار که ضربه‌ی چکش بر مس بوده، جانی به این بازار می‏‌داد، اما مشخص نیست که چرا بخش تولید ظروف مسی از بازار جدا شده و به خارج از شهر انتقال یافته است. در حالی که بسیاری از مردم فقط برای شنیدن این آوا به بازار کرمان میآمدند.

البته هنوز هم این راسته از بازار، با طاقی‏‌های بلندش در امتداد میدانی مربع‌شکل که شبیه میدان امام اصفهان است، خالی از لطف نیست. حجره‌‏های این میدان اصالت خاصی دارند و می‌‏توان در آن‌ها ظروف و تزیینات مسی و پته‏‌های رنگارنگ خرید و سوغاتی برد. البته کرمان سوغاتی‏‌های دیگری هم دارد، ترمه، پارچه‏‌های رنگی، شرینیهایی مانند کلمپه، قطاب، کماج، قوتو، خشکبار، زیره و ادویه، دیگر سوغاتی‌های این شهر بزرگ است. در بازار می‌توان به سفره‌خانه‌های سنتی هم رفت و طعم «بزقرمه» را چشید.

سال‏‌ها پیش، گردشگران ایرانی و خارجی زیادی برای دیدن کرمان و همچنین ارگ بم، به این شهر می‌‏آمدند که پس از اتفاق‌هایی مانند زلزله‌ی بم و برخی مسائل امنیتی، کرمان از فهرست بسیاری از تورهای خارجی حذف شد. هرچند هنوز هم می‌‏توان با کمی رسیدگی به این شهر زیبا و کهن، زمینه را برای رونق گردشگری در این شهر فراهم کرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: