وزیر علوم: مراکز نظارتی درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند

1395/5/17 ۰۹:۵۵

وزیر علوم: مراکز نظارتی درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند

نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور صبح و عصر دیروز با حضور و سخنرانی مدیران علمی و فرهنگی کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. این نشست یک‌روزه با محوریت بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان تا ساعت 17 ادامه پیدا کرد و محمد فرهادی وزیر علوم و معاونان و مشاوران فرهنگی این وزارتخانه و همچنین معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور با ایراد سخنرانی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.



 محسن بوالحسنی : نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور صبح و عصر دیروز با حضور و سخنرانی مدیران علمی و فرهنگی کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. این نشست یک‌روزه با محوریت بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان تا ساعت 17 ادامه پیدا کرد و محمد فرهادی وزیر علوم و معاونان و مشاوران فرهنگی این وزارتخانه و همچنین معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور با ایراد سخنرانی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند. فرهادی در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال 95 به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، این مساله را نقشه‌راه و مبنایی مستحکم و امیدآفرین خواند. گزیده‌ای از سرفصل‌های سخنرانی وزیر علوم در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور را در ادامه می‌خوانید.

  فرهنگ، خونی در پیکره دانشگاه
اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد دانش‌بنیان است که تحقق این امر از طریق دانشگاه‌ها فراهم خواهد شد. برای رسیدن به این هدف باید مدیریت، تولیدات، مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی برخوردها نیز دانش‌بنیان باشد و دانشگاه‌ها وظیفه عملیاتی‌کردن این موضوع را برعهده دارند. به فرموده مقام معظم رهبری، فرهنگ همانند اکسیژنی در فضاهای کشور ازجمله فضاهای دانشگاهی است و دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیستن نخواهد داشت، بنابراین فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی، مناسبتی، کلیشه‌ای و سطحی نیست، بلکه مانند خون در پیکره دانشگاه جاری است. نمی‌توان با ترسیم مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد، بنابراین ما در دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از بیانات مقام معظم رهبری، مقررات و اسناد بالادستی در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های فرهنگی فعالیت می‌کنیم.  
کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، راهبرد کلان این وزارتخانه است و ما این کرسی‌ها را فرصتی برای بحث و گفت‌وگوی علمی، تحقق جنبش نرم‌افزاری، توسعه علمی، پویایی و جلوگیری از تسلط و تعصب فـکری می‌دانـیـم. مسـئـولان دانشگاه‌ها باید بستری را فراهم کنند تا دانشجویان بیش از پیش با مبانی دینی و منافع ملی آشنا شوند. همچنین باید بستری فراهم شود تا استقلال و اعتمادبه‌نفس دانشجویان حفظ شود و دانشجویان بتوانند از طریق نقد و گفت‌وگو به شناخت بیشتر و صحیح برسند. باید در دانشگاه‌ها بستری فراهم شود تا دانشجویان ضمن پایبندی به اخلاق و حقوق شهروندی، یکدیگر را نقد کنند و بیاموزند که نقد علمی با تهمت و افترا مرزبندی روشنی دارد. دانشجویان باید بیاموزند که می‌توان به مصالح و منافع کشور پایبند بود، اما سیاست‌ها و عملکرد مسئولان را نقد کرد.  

  لزوم توجه به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی
دانشگاه پدیده‌ای نیست که بتوان آن را با مداخله و نظارت‌های بیرونی شکل داد، بلکه دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزش‌ها، هنجارها، قواعد، تعاملات، آگاهی و دانایی است. اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنشگری فرهنگی از دانشگاه‌ها گرفته شود، عملا این مراکز به آموزشگاه تبدیل خواهند شد، بنابراین این روند نوعی تقلیل‌گرایی به شمار می‌رود. بسیاری از مسئولان و مدیران کشور ازجمله مدیران دانشگاهی درک صحیحی از فرهنگ ندارند و ما وظیفه داریم درک و فهمی درست نسبت به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم و نسبت به مقوله‌های ناصحیح فرهنگی نیز روشنگری کنیم. همان‌گونه که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری برمی‌آید، دانشگاه رسالتی فرهنگی و اجتماعی دارد. طبق صحبت‌هایی که با مراکز نظارتی داشتیم، قرار شده است این مراکز درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند و مسائل داخلی دانشگاه‌ها براساس ضوابط و قوانین و شوراهایی که وجود دارد، دنبال شود. در دانشگاه‌ها چارچوب‌ها، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که این موضوعات از طریق هیات‌هایی دنبال می‌شود.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: