«زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره صفویه» از راه رسید

1395/5/5 ۱۱:۲۳

«زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره صفویه» از راه رسید

«زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره­ صفویه» نوشته بهزاد کریمی، عضو هیات علمی گروه ایرانشناسی دانشگاه میبد منتشر شد.

 


«زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره­ صفویه» نوشته بهزاد کریمی، عضو هیات علمی گروه ایرانشناسی دانشگاه میبد منتشر شد.

 

موضوع اصلی کتاب «زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره صفویه» بررسی و مطالعه­ موقعیت زنان در پزشکی ایران به‌­ویژه، پزشکی عصر صفویه است. دکتر بهزاد کریمی آن­­‌چنان که در فصل اول کتاب گفته است، تلاش کرده با استفاده از اندیشه­‌های میشل فوکو، فیلسوف نامدار فرانسوی، داده­‌های پزشکی این دوره­ مهم تاریخی را مورد مطالعه قرار دهد.

نویسنده در فصل اول که «کلیات» نام گرفته است، سپهر نظری اثر را با مراجعه به آثار میشل فوکو و همچنین سایر اندیشمندان حوزه­ی علوم اجتماعی و تاریخ پزشکی معرفی کرده است. فصل دوم با عنوان «گفتمان‌­های سه‌­گانه­‌ی پزشکی در تاریخ میانه‌­ی ایران» بیشتر به معرفی و بررسی سه گفتمان: «علمی»، «مذهبی» و «عامیانه» پرداخته است.

در فصل سوم با نام «زنان در گفتمان پزشکی علمی» تاریخچه‌­ای از اندیشه­‌های پزشکی یونان باستان، رُم و ایران دوران میانه در ارتباط با زنان مطالعه می‌­شود. فصل چهارم که نویسنده آن را «زنان عصر صفوی در گفتمان­‌های غیرپزشکی» نام نهاده است، موقعیت زنان در گفتمان­‌هایی مانند فقه، ادبیات و هنر بررسی شده است تا زمینه ورود به بحث اصلی در فصل پنجم فراهم شود.

فصل پنجم «زنان در گفتمان پزشکی صفویه» نام دارد و نویسنده کوشیده است در آن، با تقسیم‌­بندی و تحلیلِ متون پزشکی به جامانده از این دوران موقعیت و جایگاه زنان ایرانی را در گفتمان پزشکی ایران تبیین کند.

نویسنده در بخش آخر کتاب تحت عنوان «جمع­‌بندی و نتیجه­‌گیری» مباحث مطرح شده در فصل­‌های مختلف کتاب را جمع‌­بندی کرده است.

از بهزاد کریمی پیش از این یک اثر تألیفی و یک اثر ترجمه‌ای با نام‌های «ناصرالدین شاه قاجار، پنجاه سال سلطنت» و «ایران عصر صفوی، نوزایی امپراتوری ایران» نوشته اندرو جی. نیومن به چاپ رسیده است.

کتاب «زنان در گفتمان پزشکی ایران با تکیه بر دوره صفویه» در 344 صفحه با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: