سیدمحمد بهشتی: حوزه موسیقی به صبر کردن نیاز دارد

1395/5/2 ۱۳:۰۵

سیدمحمد بهشتی: حوزه موسیقی به صبر کردن نیاز دارد

سیدمحمد بهشتی بهترین راهکار برای حل برخی مشکلات و نزدیک شدن دیدگاه‌ها در حوزه موسیقی را «صبر کردن» دانست.



سید محمد بهشتی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه

سیدمحمد بهشتی بهترین راهکار برای حل برخی مشکلات و نزدیک شدن دیدگاه‌ها در حوزه موسیقی را «صبر کردن» دانست.

بهشتی - رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری -  درباره این‌که چگونه می‌توان مشکلات حوزه موسیقی را برطرف و دیدگاه‌ها را در این حوزه به یکدیگر نزدیک کرد، گفت: با کمک صبر؛ صبر یک نوع کار است که باید انجام داد و البته به معنی بی‌عملی نیست و جزو سخت‌ترین کارهاست.

او با تأکید بر این‌که در شرایط کنونی، تنها کاری که می‌توان کرد، صبر است، ادامه داد: موسیقی ما در طول سال‌های بعد از انقلاب به جلو رفته و فکر نمی‌کنم به‌لحاظ کمی و کیفی، کارنامه موسیقی ما بد باشد، البته منظورم کل فعالیت‌ها در حوزه موسیقی، نه مثلا یک بخش مدیریتی خاص.

وی اظهار کرد: اگر به کارنامه موسیقی نسل‌های بعد از انقلاب، نگاه تاریخی داشته باشیم، می‌بینیم که کارنامه بد و ضعیفی نیست. هرچند شاید با ایده‌آل‌های ما فاصله داشته باشد، ولی این‌طور نیست که نتوان به آن نمره قبولی داد. این کارنامه نیز حاصل صبر است. البته فشار روی موسیقی وجود داشته، ولی دست‌اندرکاران این حوزه، با صبوری نتیجه گرفته‌اند.

بهشتی که در کنسرت «از دوار چرخ» با اجرای کیخسرو پورناظری - نوازنده پیشکسوت تنبور - حضور یافته بود، همچنین درباره اعتراض‌هایی که گاهی در فضای موسیقی کشور مطرح می‌شود، گفت: این هم جزو صبر است؛ به هر حال وقتی صبر می‌کنید، سخت است و یک آخی هم باید بگویید. به نظر من، ما زیاد با معنی صبر آشنا نیستیم و فکر می‌کنیم صبر به معنی بی‌عملی است، در حالی که صبر به معنی تحمل فشار و در عین حال، فعال بودن است.

او همچنین تأکید کرد: در حالت صبر، نباید منفعل بود و موسیقی ما از این نظر، نتیجه گرفته، هم صبر کرده، هم گله کرده و فراز و نشیب داشته است؛ ولی در مجموع، کارنامه نسبتا خوبی دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳، در پاسخ به این پرسش که موسیقی شرایط بدتری دارد یا میراث فرهنگی؟ گفت: فکر نمی‌کنم وضعیت موسیقی در ایران، بدتر از میراث فرهنگی باشد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: