لوت، نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست جهانی

1395/4/28 ۱۰:۱۷

لوت، نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست جهانی

«بیابان لوت» جهانی شد. این خبر به این معنی است كه حالا دیگر ریگ یلان و رود شور و كلوت‌های لوت را جهان خواهد شناخت. روز گذشته در آخرین ساعات نشست كمیته میراث جهانی یونسكو، نخستین میراث طبیعی ایران با اكثریت آرای كشورهای عضو در فهرست آثار طبیعی جهان ثبت شد. هر چند نمایندگانی كه در مخالفت با این ثبت در این نشست سخن گفتند، بیشتر نگران مدیریت این گستره بزرگ طبیعی توسط ایران بودند، اما همه حضار به منحصر به فرد بودن این اثر طبیعی ایران اعتراف داشتند و در نهایت با رای اكثریت بیابان لوت ثبت شد

بیست و یكمین اثر جهانی ایرانی در فهرست یونسكو ثبت شد

فرزانه قبادی:  «بیابان لوت» جهانی شد. این خبر به این معنی است كه حالا دیگر ریگ یلان و رود شور و كلوت‌های لوت را جهان خواهد شناخت. روز گذشته در آخرین ساعات نشست كمیته میراث جهانی یونسكو، نخستین میراث طبیعی ایران با اكثریت آرای كشورهای عضو در فهرست آثار طبیعی جهان ثبت شد. هر چند نمایندگانی كه در مخالفت با این ثبت در این نشست سخن گفتند، بیشتر نگران مدیریت این گستره بزرگ طبیعی توسط ایران بودند، اما همه حضار به منحصر به فرد بودن این اثر طبیعی ایران اعتراف داشتند و در نهایت با رای اكثریت بیابان لوت ثبت شد. بیابان وسیع لوت عرصه‌ای در حدود ٢٢ هزار كیلومتر مربع و حریمی ١٧ هزار كیلومتر مربعی دارد و در مجموع حدود ٤٠ هزار كیلومتر مربع از محدوده جنوب شرقی ایران را در بر گرفته.
چهلمین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو برای ایران دو دستاورد بسیار ارزشمند داشت، پرونده «قنات ایرانی» و پرونده بسیار مهم «بیابان لوت» در این نشست بررسی شد و موفق به جلب آرای شركت‌كنندگان و كارشناسان یونسكو شد. این پرونده اصلی‌ترین عارضه‌های بیابان لوت را در بر می‌گیرد. ازجمله دهانه آتش‌فشان، بخش‌هایی از رود شور، كلوت‌ها، ریگ یلان، نقطه‌ای كه ناسا به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین شناسایی كرده، پست‌ترین چاله داخلی ایران، تله گزها و ظرفیت‌های دیگری كه هر كدام به تنهایی صاحب ركورد هستند و به لحاظ ارزش‌های ژئومورفولوژیكی و ساختارهای زیبایی‌شناسانه دارای اهمیت هستند.
محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و نماینده ایران در نشست كمیته میراث جهانی یونسكو روز گذشته بعد از ثبت بیابان لوت گفت: «بیابان لوت و سامانه محیطی آن دارای ارزش‌های بالفعل و بالقوه فراوان با شاخص‌ترین عوارض محیط طبیعی بیابان‌های دنیا، نظیر ناحیه كلوت‌ها با داشتن مرتفع‌ترین یاردانگ‌های دنیا، گرم‌ترین نقطه سطح كره زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای و نبكاهای جهان، خندق‌های عظیم فرسایشی، شبكه‌های هیدرولوژیك، چاله‌های زمین ساختی، پدیده‌های كم نظیر نمكی و دشت‌های وسیع ریگی (هامادا)، روستاهای تاریخی و استقرارگاه‌های انسانی در حاشیه آن با ٦٠٠٠ ساكن و... است. این ویژگی‌ها نمایشگاه متنوع و ارزنده‌ای از پدیده‌های بوم سازگان خشك جهان را ارایه كرده است كه می‌تواند مورد مطالعه دانشمندان، پژوهشگران، زمین شناسان و... قرار گیرد.»
مهران مقصودی، مسوول تهیه پرونده بیابان لوت نیز قرار گرفتن قطب حرارتی زمین در این بیابان را از دیگر ارزش‌های ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی بیان كرد و قرار گرفتن بسیاری از محوطه‌های پیش از تاریخ و تاریخی درعرصه و حریم اثر، وجود محوطه‌ها و گورستان‌های دوره مس سنگی و دژ‌های تاریخی به همراه قنات‌های زیباو دیدنی منطقه را از دیگر ویژگی‌های این بیابان برشمرد.
پرونده «بیابان لوت» بر اساس دو معیار از معیار‌های چهارگانه میراث طبیعی، یعنی پدیده‌های طبیعی ویژه كه شامل مناطقی با زیبایی‌های طبیعی استثنایی و اهمیت زیبایی شناسانه است و نمونه‌های برجسته از مراحل عمده تاریخ زمین، فرآیند زمین شناختی مداوم در تكامل عوارض یا عوارض فیزیوگرافیك و ژئومورفیك به یونسكو ارایه شده بود.

منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: