بهشتی یك ملت / الیاس حضرتی

1393/4/7 ۰۹:۰۸

بهشتی یك ملت / الیاس حضرتی

هفته قوه قضاییه یادآور چند موضوع مهم است. 1- یاد آن یار سفر كرده، آن شخصیت مصمم و توانمند، آن فقیه آگاه به زمان و مسلط بر مبانی و معارف و فقه اسلامی، آن فرزند حوزه و دنیادیده، آن عنصر تشكیلاتی و نظم آهنین، آن اهل بهشت كه بهشتی یك ملت شد و امام(ره) او را یك ملت نامید. هفته قوه قضاییه یادآور آن شخصیت بی‌نظیر است. شهید بهشتی از نادر كسانی بود كه به لحاظ توانایی بسیار بالا در سخنوری و داشتن منطق و استدلال در تمامی زوایای فكری و اندیشه‌یی، برای تمام تصمیمات و حركت‌های اجتماعی با وسعت نظر، آمادگی مباحثه، مناظره و ارائه استدلال وشنیدن استدلال طرف مقابل را داشت و همیشه سران همه گروه‌ها و احزاب را دعوت به مباحثه و مناظره می‌كرد.

 

هفته قوه قضاییه یادآور چند موضوع مهم است. 1- یاد آن یار سفر كرده، آن شخصیت مصمم و توانمند، آن فقیه آگاه به زمان و مسلط بر مبانی و معارف و فقه اسلامی، آن فرزند حوزه و دنیادیده، آن عنصر تشكیلاتی و نظم آهنین، آن اهل بهشت كه بهشتی یك ملت شد و امام(ره) او را یك ملت نامید. هفته قوه قضاییه یادآور آن شخصیت بی‌نظیر است. شهید بهشتی از نادر كسانی بود كه به لحاظ توانایی بسیار بالا در سخنوری و داشتن منطق و استدلال در تمامی زوایای فكری و اندیشه‌یی، برای تمام تصمیمات و حركت‌های اجتماعی با وسعت نظر، آمادگی مباحثه، مناظره و ارائه استدلال وشنیدن استدلال طرف مقابل را داشت و همیشه سران همه گروه‌ها و احزاب را دعوت به مباحثه و مناظره می‌كرد. او بود كه از همه طرفداران جمهوری اسلامی و از همه كسانی كه به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی معتقد بودند به دور از اختلاف سلیقه‌ها و حتی اختلاف‌نظرها دعوت به تشكیل یك حزب فراگیر كرد و معتقد بود برای ماندن و اثرگذار شدن حتما باید حزب داشته باشیم و به كادرسازی و ارائه برنامه‌های روشن و مدون برای اداره حكومت بپردازیم. قوت استدلال‌های او و مصمم بودن در پیگیری اهداف از او شمعی ساخته بود كه جمع زیادی از اطرافیانش چون پروانه دور او می‌چرخیدند. در حزبی كه معبد او شده بود به یادگیری زوایای حكومت‌داری از دیدگاه اسلام می‌پرداخت و همین قوت‌ها و قدرت‌ها و اثرگذاری‌های او و توان تشكیلاتی او خاری شد در چشم مخالفین و دشمنان كه در نهایت تروریسم كور و منافقین بزدل در یك انفجار تروریستی او و یارانش را قربانی اهداف شوم خود كردند.

 

2- هفته قوه قضاییه یادآور عدالت و امنیت است كه از اصلی‌ترین ماموریت‌های اصلی هر نوع حكومتی به خصوص حكومت اسلامی است. در حكومتی كه به نام اسلام مزین شده است مهم‌ترین اصل‌ها، اجرای عدالت و برقراری امنیت است كه بخش‌های زیادی از آن بر دوش قوه‌قضاییه سنگینی می‌كند. آن زمان كه صحبت از قضاوت و عدالت و تزریق احساس امنیت به جامعه در ذهن هر كسی تصویر می‌شود بی‌اختیار صحنه‌یی كه قاضی در یك طرف نشسته و حضرت امیر(ع) و طرف دعوای ایشان در مقابل و قاضی بدون توجه و بدون رعایت شأن و منزلت آن حضرت، و تنها براساس ادله‌یی كه در دست دارد قضاوت می‌كند، ولو به ضرر حضرت علی(ع) باشد، برایمان تداعی می‌شود. اگر در فرهنگ اسلامی ما تاكید بر این است كه شهروندان و رعایا در مقابل حاكم بدون لكنت زبان لب به سخن و انتقاد می‌گشایند، قطعا ضمانت و پشتوانه یك قوه قضاییه مستقل و قاضی مقتدر را در كنار خود دارند. به‌‌رغم زحمات شبانه‌روزی قضات زحمتكش و فاضل در دستگاه قضا و زحمات و پیگیری‌های ریاست قوه قضاییه و مسوولان مربوطه ما با فضایی كه در آن قوه قضاییه موردنظر اسلام و آرزوی امثال شهید بهشتی دایر باشد، فاصله زیادی داریم. معتقدم برای روشن و شفاف شدن مسائل، مشكلات و تنگناها آیت‌الله صادق لاریجانی به عنوان قاضی‌القضات و رییس دستگاه قضا از تمام رسانه‌ها نقد منصفانه و دلسوزانه را از شخص ایشان و دستگاه تحت مدیریت ایشان بخواهند. در این صورت قطعا بابی در جهت اصلاح امور و ترویج فرهنگ آزاد‌منشی و آزاداندیشی گشوده خواهد شد و به طور حتم این عمل در احساس امنیت و عدالت در كل جامعه موثر خواهد بود. همه ما وظیفه داریم در اصلاح امور قوه قضاییه به دست‌اندركاران آن قوه كمك رسانیم. اگر قوه قضاییه درست شود و دامن زحمتكشان این دستگاه از هر گونه نقص و عیب منزه شود قطعا آن روز كشور در مسیر رشد و توسعه فزاینده‌یی پیش خواهد رفت.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: