درویشی: به داد جشنواره‌های موسیقی برسید

1395/4/1 ۰۷:۳۵

درویشی: به داد جشنواره‌های موسیقی برسید

قره‌سو: جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ هویت ملی است محمد رضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی که دو دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» را برعهده داشته است فضای کاری این جشنواره را مبتنی برارائه کار با کیفیت می‌داند.




قره‌سو: جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ هویت ملی است

محمد رضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی که دو دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» را برعهده داشته است فضای کاری این جشنواره را مبتنی برارائه کار با کیفیت می‌داند.
او که به عنوان مشاور کل جشنواره در سومین جشنواره «آیینه دار» حضور خواهد داشت همچنین در خصوص کناره گیری‌اش از دبیری این جشنواره گفت: موضوع اصلی حضور نداشتنم تنها به دلیل مشغله فراوان کاری و شخصی خودم و تداخل مسئولیت هایم در امر آهنگسازی و تحقیقات موسیقی بوده است.
به گزارش «ایران»؛ درویشی در نخستین نشست رسانه‌ای سومین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» که شامگاه یکشنبه 30 خرداد ماه در محل کافه نزدیک برگزار شد مریم قره‌سو را به عنوان دبیر سومین جشنواره آیینه دار معرفی کرد و افزود: با ایمان باطنی و قوی خودم به جوان‌ها بویژه موسیقیدان‌های جوان و البته اصل تقسیم کار و سپردن امور به دست متخصصان عالی‌تر و جوان تر، دکتر مریم قره‌سو را به عنوان دبیر علمی سومین جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار معرفی می‌کنم و از این پس به عنوان مشاور کل جشنواره و مشاور ستون اصلی جشنواره یعنی جناب علی مغازه‌ای در خدمت شما خواهم بود.
وی ادامه داد: خانم قره سو از شاگردان قدیمی بنده در سال‌های دور هستند که امروز استاد من شده‌اند و بسیار خوشحالم که این دوره از جشنواره با مدیریت احسان رسول اف و مدیریت هنری و اجرایی علی مغازه‌ای و حضور خانم قره سو می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی کشور که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود به مردم معرفی شود. به طور حتم از نظر من این جشنواره مهم‌ترین و بهترین جشنواره موسیقی در کشور پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود.
این پژوهشگر موسیقی نواحی در خصوص روند برگزاری جشنواره پیشین گفت: چهار دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی کرمان را به عهده داشتم که متأسفانه به خاطر اوضاع نامناسب و اینکه احساس کردم در برخی امور دخالت‌هایی صورت می‌گیرد تصمیم گرفتم از دبیری این جشنواره انصراف بدهم. اما بدون شک در دوره‌هایی که به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم همه چیز در حد توان به بهترین شکل ممکن برگزار شد و فضای کار در سطحی قرار داشت که نمی‌توانستم زیر آن سطح باقی بمانم اما وقتی دیدم فضای موجود زیر سطحی است که من به آن اهمیت دادم از دبیری این رویداد انصراف دادم. اما حالا که می‌بینم فضای کار در جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار به گونه‌ای است که همه چیز مبتنی بر ارائه کار با کیفیت است بنابراین نهایت تلاش خود را انجام دادم که در این رویداد هنری همه چیز به بهترین شکل اجرا شود.
وی که سال گذشته به عنوان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان انتخاب شده بود رو به اهالی رسانه تأکید کرد: به داد جشنواره موسیقی جوان برسید چرا که سر این جشنواره را زیر آب فرو کرده‌اند در حالی که جشنواره آیینه دار به عنوان یک جشنواره خصوصی است سر افراز است. البته باید به این نکته اشاره کنم که دولت تنها نباید پیگیر ماجراهای مربوط به جشنواره موسیقی جوان باشد بلکه ملت هم باید این مسأله را پیگیری کنند چرا که هیچ دولتی در هیچ جای جهان توان به دوش کشیدن این همه مسئولیت را ندارد.
مشاور عالی سومین جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار گفت: سؤال من این است که چرا مسئولان دیگر به جشنواره‌هایی چون موسیقی جوان اهمیت نمی‌دهند؟ چرا هرچه من به آنها نامه می‌دهم کسی پاسخگوی من نیست؟ اینها فقط بخشی از مشکلات موجود در موسیقی نواحی است که بارها به آن اشاره کرده‌ام اما کسی به این حرف‌ها گوش نمی‌کند. به هر حال امروز بسیار خوشحالم که جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار به عنوان یک جشنواره مرتبط با بخش خصوصی این چنین عملکرد خوبی داشته و توانسته میان اهالی و علاقه مندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار بگیرد.
مریم قره سو دبیر علمی سومین جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار ضمن قدردانی از محمدرضا درویشی برای همراهی با این دوره از جشنواره گفت: موسیقی نواحی ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و از آنجا که فرهنگ بخشی از هویت ماست بنابراین باید دنبال راه‌هایی باشیم که بتوانیم با موسیقی نواحی، بخش هویتی خود را حفظ کنیم و به اعتقاد من جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ این هویت باشد. وی افزود: جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن موسیقی نواحی را به مخاطبان معرفی کند که در این راه هدفمندی تخصصی، برنامه‌ریزی دراز مدت و پایبندی به اصالت و حرمت بزرگان این عرصه از جمله اهداف عالی ماست و من امیدوارم بتوانم این اهداف را دنبال کنم.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار نحوه انتخاب آثار برای حضور در بخش نهایی است که علی مغازه‌ای در هر دوره با سفر به مناطق مورد نظر جشنواره کارها را می‌بیند و بعد نسبت به انتخاب آنها اقدام می‌کند. بنابراین همین که با یک تلفن از پایتخت گروهی از شهرستان برای اجرا در تهران دعوت نمی‌شود به خودی خود می‌تواند فضای ارزشمندی باشد که بار هنری جشنواره را نیز افزایش می‌دهد. به هر ترتیب ما می‌خواهیم جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار را با کمک عزیزانی چون محمدرضا درویشی، احسان رسول اف و علی مغازه‌ای گسترش دهیم و امیدوارم با آسیب شناسی‌ها و اضافه کردن بخش پژوهشی به گسترده کردن آن کمک لازم را انجام دهیم.
علی مغازه‌ای مدیر هنری و اجرایی سومین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» در پایان گفت: رویکرد اصلی ما در دوره سوم جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی است که به طور حتم در این زمینه برنامه‌های جالب توجهی را تدارک دیده‌ایم که در نشست رسانه‌ای جشنواره اعلام رسمی خواهد شد.
در پایان این نشست از طرف ستاد برگزاری سومین جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار قیچک سیستانی به استاد محمد رضا درویشی اهدا شد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: