1395/3/29 ۰۹:۴۲
مجلس دهم یا نخستین مجلس ایران پس از برجام، در یکی از مهمترین و حساسترین مقاطع حیات کشور ما افتتاح شده است. این مجلس، آخرین مجلس تاریخ ایران در قرن چهاردهم است و فراهمکردن بخشی از مقدمات ورود ایران به قرن پانزدهم را برعهده دارد. صد سال، زمان بسیار زیادی است و کشور ما در این یک سده، مراحل زیادی را اعم از فرصت و تهدید پشت سر گذاشته است.
مجلس دهم یا نخستین مجلس ایران پس از برجام، در یکی از مهمترین و حساسترین مقاطع حیات کشور ما افتتاح شده است. این مجلس، آخرین مجلس تاریخ ایران در قرن چهاردهم است و فراهمکردن بخشی از مقدمات ورود ایران به قرن پانزدهم را برعهده دارد. صد سال، زمان بسیار زیادی است و کشور ما در این یک سده، مراحل زیادی را اعم از فرصت و تهدید پشت سر گذاشته است. بهجرئت میتوان گفت تاریخیترین فرصت قرن چهاردهم برای توسعه کشور، سالهای حاکمیت دولت نهم و دهم و مجالس همزمان با آن بود. دورانی که رئیس دولت نهم، کشور را با بیشترین میزان رشد اقتصادی، بیشترین میزان ذخیره ارزی، بیشترین میزان اعتماد میان دولت و ملت و بیشترین میزان تعامل با جهان از دولت اصلاحات تحویل گرفت. از سوی دیگر، آن دولت با کسب ٤٨٠ میلیارد دلار در دوره چهارساله خود، ٣٨٠ میلیارد دلار بیشتر از متوسط درآمد سالانه دولتهای پس از انقلاب درآمد داشت. چنین درآمدی میتوانست یک انقلاب اقتصادی را در آستانه قرن پانزدهم در ایران به وجود آورد و موتور توسعه را به راهاندازد ولی نهتنها چنین نشد، بلکه کشور ما از هر نظر عقب افتاد. دولت و مجلس گذشته در مقابل آنچه از دولت و مجلس عصر اصلاحات گرفتند، میراث غمانگیزی را برای دولت و مجلس اعتدال برجا گذاشتند که توصیفش مثنوی هفتادمنکاغذ خواهد شد. در سه سال گذشته، دولت آقای روحانی با تلاش بسیار زیادی سعی کرد کشور، از این میراث شوم کمتر آسیب ببیند؛ اما چون مجلس نهم با دولت آقای روحانی، همسو و همراه نبود، این تلاش جز درباره برجام، نتوانست به موفقیت کامل بینجامد. از این رو در انتخابات مجلس دهم، تمام هموغم این بود که مخالفان برجام و سنگاندازان مسیر موفقیت دولت، وارد مجلس نشوند. اکنون که با تشکیل مجلسی همسو و همراه با برجام، فرصت دوبارهای برای رهایی کشور از پیامدهای ناگوار میراث دولت قبل و قرارگرفتن قطار توسعه در ریل اصلی فراهم شده است، به یاران دولت و اصلاحطلبان پیشنهاد میشود به نکات زیر عنایت داشته باشند.
١- وظیفه نخست مجلس، کمک به دولت در تحقق کامل مهمترین هدف آن؛ یعنی خاتمهدادن به پروژه ایرانهراسی و دورکردن سایه جنگ از سر کشور، بهعنوان مقدمه واجب برای توسعه ایران است. برجام، مانع از تحقق آرزوی جنگطلبان غرب، اسرائیل و عربستان در کشاندن ایران به جنگ شد. از سوی دیگر، حمایت مستشاری ایران از سوریه و عراق در برابر داعش و دیگر گروههای تکفیری سبب شده است دشمنان به مرزهای ما نزدیک نشوند. با وجود این، به نظر میرسد استفاده از الگوی برجام برای حلوفصل مسائل منطقهای و ایجاد صلحی پایدار، منافع ملی و منطقهای ایران را در بلندمدت، بهتر تأمین خواهد کرد. علاوه بر این مجلس باید با همراهی دولت، مانع افتادن کشور به کشمکشهای سیاسی و جناحی شود و زمینه آشتی ملی را فراهم کند. تجربه تاریخی نشان داده که دشمنان، تنها زمانی توانستهاند ایران را به جنگ بکشانند که زمینه داخلی آن، یعنی اختلاف و کشمکشهای سیاسی وجود داشته است. ذکر این نکته لازم است که در اواخر هر دو قرن گذشته؛ یک بار در اواخر قرن دوازدهم با جنگهای ایران و روسیه و بار دیگر در اواخر قرن سیزدهم با جنگ جهانی اول و اشغال ایران از سوي روسیه، انگلیس و عثمانی روبهرو شدهایم. متأسفانه در هر دو مورد، منازعات و اختلافات داخلی و نبود موضع متحد در برابر بیگانگان، زمینهساز تهاجم آنان شد. اکنون که کشور ما در اواخر سده چهاردهم قرار گرفته، باید مانع تکرار تجربههای تلخ دو قرن گذشته شد.
٢- در مجلس دهم، جناحبندیهای سنتی گذشته کمرنگ شده و آرایش همه نیروهای سیاسی کشور بر محور موافقت یا مخالفت با برجام شکل گرفته است. انتخابات هیأترئیسه مجلس نشان داد وضعیت جدید به نفع طرفداران برجام است؛ زیرا رئیس مجلس و هر دو معاون او از جدیترین طرفداران برجام هستند و اگر مدیریت عقلانی و مدبرانه دکتر لاریجانی در مجلس نهم نبود، برجام قطعا به آن شکل به نتیجه نمیرسید. با وجود این، باید مراقب بود که کشور گرفتار وضعیت دوقطبی نشود. در این موضوع، آقای دکتر لاریجانی میتوانند نقش تعیینکننده و مهمی ایفا کنند. حضور مداوم دکتر لاریجانی در سطوح مختلف مسئولیت در ٣٥ سال گذشته، توان بسیار زیادی به ایشان در شناخت مناسبات قدرت در داخل، آشنایی با همه جریانهای سیاسی و برقراری پیوند و تعامل میان آنان داده است. علاوه بر این کمترکسی است که سخنان دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه یکشنبه ١٥ بهمن ١٣٩١ را از یاد برده باشد؛ آنگاه که گفتند: «آقای احمدینژاد! شما تهمت زدید، جوابتان را دادیم. دیگر حق صحبت ندارید. شما در یک جلسه علنی شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید؛ بفرمایید، به سلامت». آن نطق تاریخی و بسیار مهم، که به بیرونشدن رئیس دولت از مجلس انجامید، بیتردید یکی از چند نطق تأثیرگذار تاریخ مجلس در ایران بوده و نقش بسیار زیادی در تضعیف افراطگرایان داشته است.
٣- دولت آقای روحانی برای شتاببخشیدن به رشد کشور بهشدت به اصلاح قوانین نادرست چند مجلس گذشته و وضع قوانین جدید نیازمند است. امروزه بزرگترین مانع توسعهیافتگی کشور، ریسک بالای سرمایهگذاری در ایران است. متأسفانه جایگاه ایران به همراه چند کشور دیگر در پایینترین سطح رتبهبندیهای بینالمللی است و این زیبنده کشور ما نیست که در این جایگاه و در کنار آن کشورها باشد. مجلس باید با تصویب راهکارها و قوانین لازم، ریسک سرمایهگذاری در ایران را کاهش دهد تا امکان بهرهگیری از محرکهای رشد و توسعه کشور مانند سرمایهگذاری خارجی و فاینانس برای کشور فراهم شود. همچنین باید قوانین بازدارنده و تنبیهی را برای کسانی که با گفتار و کردار خود سبب دلسردشدن سرمایهگذاران خارجی از سرمایهگذاری در ایران میشوند، تصویب کند. از دیگر قوانین لازم برای دولت، تصویب قانون تعیین استراتژی توسعه و الزامات قانونی آن است که همه ارکان کشور موظف به رعایت آن باشند.
منبع: روزنامه شرق
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید