احمد مسجدجامعی: بنیانگذار کنگره‌های ایران‌شناسی زنده یاد شعاعی است

1395/3/8 ۱۳:۲۱

احمد مسجدجامعی: بنیانگذار کنگره‌های ایران‌شناسی زنده یاد شعاعی است

احمد مسجدجامعی روز شنبه در آیین تشییع پیکر مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مقابل این وزارتخانه برگزار شد ضمن تسلیت به خانواده شعاعی و همکاران او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زنده یاد شعاعی را بزرگتر و عالم تر از آن دانست که نشان می داد و گفت در دوره ای که ما تلاش می کنیم نشان دهیم عالم، آگاه، فداکار، فرهنگی و حق جو هستیم، مرحوم شعاعی همه این خصایل را با هم یکجا داشت.



 وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی زنده یاد محمدشعاعی را چهره ای فرهنگی و آشنا به امور این حوزه عنوان کرد و گفت: به حقیقت بنیانگذار کنگره‌های ایران‌شناسی بعد از انقلاب اسلامی، شعاعی است.
احمد مسجدجامعی روز شنبه در آیین تشییع پیکر مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مقابل این وزارتخانه برگزار شد ضمن تسلیت به خانواده شعاعی و همکاران او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زنده یاد شعاعی را بزرگتر و عالم تر از آن دانست که نشان می داد و گفت در دوره ای که ما تلاش می کنیم نشان دهیم عالم، آگاه، فداکار، فرهنگی و حق جو هستیم، مرحوم شعاعی همه این خصایل را با هم یکجا داشت.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم شعاعی تقریباً دو سه هفته پیش در پی این بود که 5 هزار جلد از آثار و کتاب‌هایش را اهدا کند در جست‌وجویی پیشنهاد شد کتاب‌ها را در جایی به اسم او اهدا شود.

* اهدای کتابخانه شخصی با 5هزار کتاب به آستان قدس رضوی
مسجدجامعی ادامه داد: هفته پیش او گفت کتابخانه‌ام را به آستان قدس رضوی اهدا و اصرار کرد نام و نشانی از او نماند لذا چنین ویژگی او در آخر عمر در همه عمرش نیز دیده می‌شد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاداسلامی همچنین در ادامه با اشاره به شرح زندگینامه‌ای که فرزندان مرحوم شعاعی دراختیار او قرار داده بودند، گفت: در این شرح زندگی، خیلی موارد جا افتادگی داشت و این نشان می‌دهد بسیاری از کارهای ارزشمندش نزد فرزندانش نیز بیان نشده است.

* بنیان گذار کنگره ایران شناسی
مسجد جامعی افزود: سال 71 و 72 برای نخستین بار بنیان کنگره ایرانی‌شناسی پس از انقلاب را گذاشت. برپایی این کنگره با حضور ایران‌شناسان غرب، اروپا، عرب و شبه‌قاره کار بسیار دشواری بود، اما این کار آن سال انجام شد و خود او مطالعات وسیعی داشت و آثار زیادی را جمع کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنیانگذار کنگره‌های ایران‌شناسی پس از انقلاب، به حقیقت شعاعی است، اظهار داشت: حتی وی بحث‌های اسلام و مسیحیت را دنبال کرده، کنگره برگزار کرد و سه مجلد کتاب چاپ کرد.

* زنده یاد شعاعی بزرگتر از چیزی بود که نشان می‌داد
مسجد جامعی همچنین با یادآوری اینکه او از کسانی بود که دو سال در جبهه‌ها حضور داشت، جانباز نیز بود، او حتی تحصیلات خود را در رشته فیزیک در کشور انگلستان پیگیری می‌کرد، اما از آنجا بیرون آمد و امکان بازگشت مجددش نبود. این موارد در زندگی او بسیار دیده می‌شد، تاکید کرد: شعاعی بزرگتر از چیزی بود که نشان می‌داد؛ او واقعاً عالم بود.

* پیشنهاد برگزاری جایزه پروین و جلال آل احمد به شعاعی
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در سال‌های آخر مسئولیتم در وزارت ارشاد به من پیشنهاد برگزاری جایزه پروین و جلال را داد که دو دوره جایزه پروین اعتصامی را برگزار کردیم و جایزه ادبی جلال آل احمد بعدها برگزار شد، اظهار داشت: مسئولیت دبیرخانه را به ایشان دادیم، به یکی از دوستان گفتند همه کتاب‌هایی که طی این سالها در حوزه ادبیات جایزه گرفته است، تهیه شود.
مسجد جامعی ادامه داد: مرحوم شعاعی شش ماه بعد مرا دید و گفت همه آنها را خوانده است. خودش برای اینکه وارد عرصه‌ای شود، همه آنها را خوانده بود. او مدیر فرهنگی‌ای بود که با دانش خود بر حوزه فرهنگ افزود.

* دو هزار صفحه یادداشت مفاهیم قرآنی به قلم زنده یادشعاعی
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به 2 هزار صفحه یادداشت پیوسته در مورد مفاهیم و معانی قرآنی به قلم مرحوم شعاعی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این آثار ارزشمند در حوزه قرآنی چه در نمایشگاه سال جاری و چه نمایشگاه سال آتی منتشر و عرضه شود.

* زنده یادشعاعی سرآمد علم و اخلاق بود
در ادامه این مراسم معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: امروز شخصیتی را تشییع می‌کنیم که چندین سال در این وزارتخانه و حوزه‌های فرهنگ و پژوهش سرآمد علم و اخلاق بود.
حجت الاسلام محمد رضا حشمتی به دوستی خود با مرحوم شعاعی اشاره کرد و گفت: معمولاً مسئولیت یا پست مشاورت در همه وزارتخانه‌ها خیلی جدی نیست، اما شعاعی مثل یک فرد وظیفه‌شناس، تمام وقت در قسمتی که مشغول به کار بود انجام وظیفه می‌کرد.
حشمتی در ادامه با بیان اینکه با توجه به وقفه‌ای که در اجرای کار وی افتاده بود، شروع به تحقیق و پژوهش کرد، اظهار داشت: زنده یاد شعاعی حدود 500 واژه را استخراج کرده و حرف نویی در مباحث قرآنی داشت.
وی افزود: ما اصرار بر چاپ این آثار داشتیم و ایشان قول داده بود به سرانجام که رسید، ارائه کند.

* زنده یاد شعاعی همه‌اش ادب و تواضع و جدیت و پشتکار بود
حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه کاش عصبانیت و بداخلاقی ایشان را نیز دیده بودیم، گفت: همه‌اش ادب و تواضع و جدیت و پشتکار بود، ضمن اینکه درک عمیق او برای حوزه فرهنگ مغتنم بود.
به گفته وی، او در همه حوزه‌ها و صحنه‌ها جدی کار می‌کرد، هیچ‌گاه گلایه‌ای از ایشان نشنیدم چه در پست معاونت و چه مشاورت. مرحوم شعاعی در همه صحنه‌های جدی کار می‌کرد.
مرحوم محمدعلی شعاعی دردولت های نهم،دهم ویازدهم به عنوان مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی همکاری داشت.
وی در دولت هشتم نیز به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد انجام وظیفه می کرد.
مرحوم شعاعی در اوایل کار دوره دولت یازدهم و با ابلاغ حکمی از سوی سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو شورای برنامه ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم منصوب شد.
مراسم ترحیم مرحوم شعاعی روز یکشنبه ٩ خرداد از ساعت 14.15 تا 15.45 در مسجد الغدیر واقع در بلوار میرداماد برگزار می شود.
پیکر محمدعلی شعاعی پس از اقامه نماز میت ، مرثیه سرایی و تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
مرحوم شعاعی روز گذشته جمعه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: