شرط ناصرالدین شاه برای کناره گیری از سلطنت

1395/2/27 ۱۰:۳۶

شرط ناصرالدین شاه برای کناره گیری از سلطنت

بدون مقدمه می نویسم ، که در جامعه ما حتی در بین طبقه تحصیل کرده ، هر جا که اسم ناصرالدین شاه می آید لبخندی روی لبها نقش می بندد و بلافاصله از حرمسرا وخوشگذرانیهای دیگر او که البته وجود هم داشته سخن به میان می آید ،ولی اینجانب بدون اینکه بخواهم از وی طرفداری کنم سندی ارائه خواهم داد که موجب شگفتی این گونه افکار خواهد بود .

 

شرط ناصرالدین شاه برای کناره گیری از سلطنت:

بدون مقدمه می نویسم ، که در جامعه ما حتی در بین طبقه تحصیل کرده ، هر جا که اسم ناصرالدین شاه می آید لبخندی روی لبها نقش می بندد و بلافاصله از حرمسرا وخوشگذرانیهای دیگر او که البته وجود هم داشته سخن به میان می آید ،ولی اینجانب بدون اینکه بخواهم از وی طرفداری کنم سندی ارائه خواهم داد که موجب شگفتی این گونه افکار خواهد بود . و آن نامه ایست از طرف وزیر امورخارجه وقت (میرزا سعید انصاری مؤتمن الملک) به ناصرالدین شاه در ارتباط با مذاکره با مسیو ملیکوف (وزیرمختار روس) که به روز بعد موکول شده و مسائلی دیگر....، اصل مطلبی که می خواهم خدمت دوستان عرض کنم جواب ناصرالدین شاه به وزیر خارجه است که در حاشیه همان نامه نوشته است.

متن دستخط ناصرالدین شاه

"جناب وزیر خارجه امروز صریح و درکمال سختی به وزیر مختار بگو ،البته به همین عبارت که می نویسم : بگو البته که شاه می گوید، من می توانم از سلطنت خودم بگذرم، لیکن نمی توانم از یک وجب خاک و متعلقات سرخس بگذرم .این حرف آخر است و جواب بگیر از او و به عرض برسان...............[تاریخ سند 1301 ه.ق] .ر.ک. فاطمه قاضیها.اسناد روابط ایران و روسیه از ناصرالدین شاه تا سقوط قاجاریه ، تهران،وزارت امور خارجه ،مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی، 1380 ص226-227

منبع: حلقه کاتبان - قاجاریه

 

 

 

 

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: