نقاد را نباید به زندان انداخت

1395/2/15 ۱۱:۰۶

نقاد را نباید به زندان انداخت

برخی کشورهای منطقه از نتایج و دستاوردهای برجام عصبانی‌اند و به دنبال کارشکنی در مسیر اجرای آن هستند. در همه دوران مذاکرات حضور داشتم اما مقاماتی که از بیرون به آن نگاه مي‌کنند صحنه‌های جدیدی از آن برداشت مي‌کنند. موفقیت در مذاکرات هسته ای، زمینه ساز تسریع در پیشرفت کشور شد.دنیا امروز به جمهوری اسلامي‌ایران و تعهدات آن اعتماد دارد. بر مبنای اعتقادات و فرمایشات بزرگان‌مان به عهد خود وفادار خواهیم بود.

 
    برخی کشورهای منطقه از نتایج و دستاوردهای برجام عصبانی‌اند و به دنبال کارشکنی در مسیر اجرای آن هستند.
    در همه دوران مذاکرات حضور داشتم اما مقاماتی که از بیرون به آن نگاه مي‌کنند صحنه‌های جدیدی از آن برداشت مي‌کنند.
    موفقیت در مذاکرات هسته ای، زمینه ساز تسریع در پیشرفت کشور شد.دنیا امروز به جمهوری اسلامي‌ایران و تعهدات آن اعتماد دارد.
    بر مبنای اعتقادات و فرمایشات بزرگان‌مان به عهد خود وفادار خواهیم بود.
    توجه عمومي‌به اقتصاد فرهنگ ضروری است. کتاب و فرهنگ نماد قدرت نرم ما برای تعامل با ملت‌هاست.
    نقاد دلسوز را نباید گرفتار کرد و در پوشش نقد هم نباید تهمت زد و دروغ گفت.
    به ناشران باید فضای رقابتی داد و رانت‌ها را از عرصه فرهنگ زدود.

 «شهرآفتاب»با حضور رئيس‌جمهور به‌طور رسمي افتتاح شد. درحالي كه مخالفان ومنتقدان تندروي دولت سعي درتخريب دستاوردهاي دولت در مذاكرات هسته‌اي دارند، رئيس‌جمهور به بهترين نحو از افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب براي دفاع از دستاوردهاي دولت يازدهم  استفاده كرد. افتتاحيه نمايشگاه كتاب فرصت دیگری بود تا رئیس‌جمهور به تشریح دستاوردهای برجام بپردازد و البته دكتر روحاني بنا به سنت آغاز چنين نمايشگاه‌هايي،از صنعت نشر و مشكلات آن نيز سخن گفت. بخش مهمي ازسخنان رئيس‌جمهورهم درباب موضوع نقدوتشريح نقد سالم بود.يكي از حاشيه‌هاي جذاب نمايشگاه امسال حضور پررنگ كشور روسيه در نمايشگاه بيست ونهم بود كه رئيس دولت هم به طور ويژه از حضور نماينده ويژه پوتين در شهرآفتاب تشكر كرد.
  تشكر از همسايه و حمايت روحاني از شهرآفتاب
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بیست‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب كه در شهر آفتاب برگزار شد،‌ گفت: «خوشحالم در کنار اندیشمندان، ناشران در واقعه‌ مهم سالانه‌ای که 29 سال از برگزاری آن می‌گذرد و آن نمایشگاه کتاب است، حضور و شرکت دارم».
او ادامه داد: ازهمه نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه‌مان روسیه که مهمان ویژه در این نمایشگاه هستند، سپاسگزاریم و همچنین با تشکر از جناب آقای پوتین (رئیس جمهور روسیه) که نماینده ویژه خود را به این نمایشگاه اعزام کردند. همچنین از مسئولان و نمایندگان مجلس،علما، شهردار محترم تهران و نمایندگان محترم مردم در شورای شهر تهران تشکر می‌کنم.
روحانی تصریح کرد:  نمایشگاه کتاب ان‌شاا... به سرمنزل نهایی رسیده و بعد از دو مکان که در سال‌های گذشته جابه‌جا شد، خود رابه مقصد نهایی رساند.اوهمچنین تاکید کرد: بسیار خوشحالم که امروز این نمایشگاه آغاز به کار کرد و افتتاح شد.از شهرداری محترم تهران و مسئولان و دست‌اندرکاران که این بنای زیبا و به یادماندنی را برای نمایشگاه‌ها به‌وجود آوردند، آن‌هم در یک مکان بسیار مناسب روبه‌روی حرم امام راحل، تشکر دارم و امیدواریم این قدم خیر و مبارکی برای کشور عزیز ما باشد.
  خاطرات 13 ساله يك رئيس جمهور
رئیس جمهور با بیان اینکه ما وارد صحنه جدید و صفحه جدیدی شدیم، خاطر نشان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای ما در پسابرجام با زندگی و دنیای ما قبل از برجام کاملا متفاوت است. شما می‌بینید در طول یک سال گذشته از آن زمان که آثار این موفقیت در مذاکرات بسیار پیچیده بین‌المللی خود را نشان داد، هر روز که مقامات خارجی بخشی از زمان خود را به موفقیت ایران اختصاص می‌دهند، توجه‌ها به ابهت جدیدی از این مسئله جلب می‌شود.روحانی با اشاره به اینکه من از ابتدای مسئله هسته‌ای از ۱۳ سال پیش حضور داشتم، اظهار داشت: مقامات خارجی که از بیرون به این صحنه نگاه می‌کردند زیبایی‌ها و ابعاد  دیگری را از این صحنه برداشت کردند. رئیس جمهور گفت: ملت ما در یک واقعه مهم تاریخی در مذاکرات پیچیده در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو بود.وی ادامه داد: امروز تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی به ما مراجعه می‌کنند و اعتبارات زیادی به کشور سرازیر شده که نشان می‌دهد ما موفق شدیم و این موفقیت به نفع همه است و اگر کشوری مانند ایران کار زیربنایی انجام می‌دهد، همه از آن نفع می‌برند.
  پاي وعده‌هايم مي‌مانم
رئیس جمهور ادامه داد: اعتباردرداخل بین مردم ودولت ودرخارج مسئله بسیار مهمي‌است ویک سرمایه اجتماعی است و اینکه امروزکشورهای مختلف با سفربه ایران قراردادهای بلندمدت امضا می‌کنندوکارهایی راآغازمی‌کنند که بازپرداخت برخی از آنها شاید 10 سال طول بکشد، به معنای اعتماد به ایران است. وی ادامه داد:ما پای حرفی که می‌زنیم می‌ایستیم. وعده‌ای که می‌دهیم به آن عمل می‌کنیم حتی زمانی که کشوری 8 سال جنگ را علیه ما تحمیل کرد و به مردم خودش و مردم ما ظلم کرد، ما اعلام صلح کردیم. هرچند همچنان در وضعیت آتش‌بس هستیم، روی حرف خود ایستادیم.  
  شهرت شهرها به فرهنگ‌شان است
روحانی با بیان اینکه نمایشگاهی داریم که می‌توانیم درآن محصولات خودمان و محصولات دیگران را، هم برای مردم‌مان و هم برای مهمانانی که شرکت می‌کنند عرضه کنیم، ادامه داد: نمایشگاه تعاملی است برای نویسندگان و محققان که در این مکان دیدار می‌کنند. در اینجا تبادل فکری، فرهنگی و  اندیشه اتفاق می‌افتد. از شهرهای مختلف در 10 روز جمعیت بیش از سه میلیون از نمایشگاه بازدید می‌کنند. این افراد رنج سفر را تحمل می‌کنند و جاذبه این نمایشگاه آنها را جلب و جذب می‌کند.او با اشاره به شهرهای مهم فرهنگی در جهان، گفت: امروز در جهان شهرهایی هستند که معروفیت‌ آن شهرها به مراکز علمي‌آنهاست، جاذبه و آوازه آن شهرها به خاطر مرکز علمي‌و دانشگاه‌های آن‌هاست. وقتی اسم شهر برده می‌شود چارچوب و مردم آن شهر را کسی به یاد نمی‌آورد اما بلافاصله دانشگاه آن شهر به ذهن می‌رسد. رئیس جمهور افزود: امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد که مرکز فرهنگی برای مردم آن شهر، منطقه و گاه در سطح جهان است. شهر، شهر فرهنگی است و با فرهنگ شناخته می‌شود، با نمایش فیلم‌های مختلف، با جایزه دادن به فیلم‌ها، با نمایش تئاتر، موسیقی، با نمایشگاه‌هاي مهم عکاسی و ده‌ها هنر دیگر.
  فرهنگ می‌تواند سازنده اقتصاد باشد
روحانی با اشاره به اینکه ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت به معنای مصطلح و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و کشاورزی و خدمات به مفهوم بانک و بیمه است،گفت: فرهنگ و صنایع مربوط به فرهنگ یک بازار خلاق است و می‌تواند بازار اقتصادی مهمي‌برای یک کشور باشد. او افزود: نگاه به تاریخ گذشته کتاب به ما نشان می‌دهد چه مشاغلی را در کنار خود ایجاد کرده، به غیر از نویسندگان و مترجمین، بخشی از هنر خطاطی مربوط به استنساخ کتاب‌های مختلف و نسخه‌برداری از  متن اصلی کتاب‌ها بود؛ کتاب نوشته می‌شد و پس از آن ده‌ها نفر خوشنویس می‌آمدند و بر مبنای آن جلدسازی می‌کردند و چاپ انجام می‌شد و عده‌ای بودند که کارشان شیرازه‌بندی کتاب بود. تزئین و تذهیب کتاب نیز یکی دیگر از مشاغلی بود که پیرامون کتاب ایجاد می‌شد.
روحانی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ خودش می‌تواند سازنده اقتصاد باشد، گفت: فرهنگ قدرت بزرگ بین‌المللی ماست و امروز دنیا ما را براساس فرهنگ‌مان می‌شناسد. من در سفرهایی که به کشورهایی همچون پاکستان داشتم دیدم در آنجا به‌طور جدی کتاب‌های شاعران ما همچون بوستان و گلستان خوانده می‌شود.وی ادامه داد:این فرهنگ است که می‌تواند بین ملت‌ها ارتباط برقرار کند و این کتاب است که باعث برقراری این ارتباط می‌شود.کتاب به ما آرامش و آسایش می‌دهد. کتاب به ما قدرت می‌دهد و ما اگرانس باکتاب داشته باشیم،قدرت‌مان درصحنه جهانی بالا می‌رود. قدرت ملت با خواندن و نوشتن افزایش پیدا می‌کند.رئیس جمهور ادامه داد: امروز نویسندگان خلاق و واقعی آثار از ما پول نمی‌خواهند. آنها از ما آزادی و امنیت می‌خواهند و ما باید امنیت و آزادی آنها را تضمین کنیم.
  کسی نباید در پوشش نقادی توهین کند
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد برخورد نکردن با نقادان، گفت: نقادی یک نعمت است و نقاد را نباید به زندان انداخت. البته کسی نباید در پوشش نقادی توهین کند اما کسی که نقد می‌کند نباید کتاب و اثرش در پیچ و خم کارهای اداری گرفتار شود.روحانی افزود: من بارها به وزیر فرهنگ گفته‌ام که کارها را به دست صاحبنظران، انجمن‌های نشر ونویسندگان واگذار کندو به نهادهای مدنی اهمیت بدهیم و نباید به‌گونه‌ای باشد که یک کارمند یا دانشجو یک کتاب راممیزی کند.وی ادامه داد: هرچقدر کارها را به نهادهای مدنی و ناشران واگذار کنیم کارها بهتر انجام می‌شودودولت نباید درهمه چیز دخالت کند و فقط باید برنامه‌ریز باشد.امروززمانی است که مابایدبه مولفان اهمیت بدهیم وبه ناشران فضایی بدهیم که رضایت آنها را به دنبال داشته باشد.روحانی ادامه داد: فضای رقابت و آزادی باید با شفافیت و بدون رانت برای مولفان و ناشران وجود داشته باشدودرگسترش آن تلاش کنیم زیرا امروز فضای پس ازبرجام است وفضای پسابرجام با کتاب و تفکر به مقصد نهایی می‌رسد.رئیس‌جمهورافزود:فضای پسابرجام فقط مختص اقتصاد و سیاست نیست بلکه فرهنگ دررأس امور است و ما به فرهنگ و کتاب اهمیت می‌دهیم زیراپیامبر ما که امروزما در آستانه بعثتش قرارداریم،معجزه‌اش کتاب بود و با کتاب ماراازگمراهی‌ها نجات داد و ما نیز هرچه به سمت کتاب برویم به نفع خودمان و جامعه ماست.

 منبع: قانون

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: