فرهادي: مأموريت‌گرايي بايد در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد

1395/1/28 ۰۸:۳۰

 فرهادي: مأموريت‌گرايي بايد در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ماموريت‌گرايي و ماموريت‌پذير‌بودن دانشگاه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد. محمد فرهادي روز پنج شنبه در همايش كنگره آموزش عالي اظهارداشت: سال گذشته ساماندهي رشته‌ها در دستور كار وزارت علوم بوده و بر‌همين‌اساس رشته‌هاي فني و مهندسي كارشان تمام شده، كشاورزي رو به اتمام بوده و علوم انساني در ميانه كار است.

 


وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ماموريت‌گرايي و ماموريت‌پذير‌بودن دانشگاه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.

 محمد فرهادي روز پنج شنبه در همايش كنگره آموزش عالي اظهارداشت: سال گذشته ساماندهي رشته‌ها در دستور كار وزارت علوم بوده و بر‌همين‌اساس رشته‌هاي فني و مهندسي كارشان تمام شده، كشاورزي رو به اتمام بوده و علوم انساني در ميانه كار است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: توسعه و ارتباط با صنعت بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و دانشگاه‌ها صرفا مركز توليد علم نبوده بلكه بايد در پي رفع نيازهاي جامعه و كارآفريني باشند. وي خاطرنشان كرد: بايد افزايش توسعه تعاملات را در دستور كار قرار دهيم و تقويت اعتباري و زيرساخت‌هاي پژوهش و فناوري نيز بايد مورد‌توجه قرار گيرد.

وزير علوم ادامه داد: قرار است در برنامه ششم توسعه بين 3 تا 4 درصد توليد ناخالص داخلي براي تحقيق و فناوري تخصيص داده شود اما هم اكنون فقط اين رقم

47 صدم درصد است.

وزير علوم اظهارداشت: تشكيل شوراي توسعه فناوري علوم انساني مدنظر ما است و در صدد تاسيس پژوهشگاه و مراكز رشد علوم انساني هستيم. وي در ادامه با اشاره به سند گفتمان توسعه‌اي آموزش عالي گفت: براي اين امر با چهار چالش اساسي پيشرفت آموزش عالي، تبديل دانش به محصول، ارتقاي كيفيت و بين‌المللي‌شدن آموزش عالي مواجه هستيم. وي با بيان اين كه سرانه نسبت استاد به دانشجو پايين است گفت: بايد براي اين امر توجه ويژه‌اي شود و به همين منظور ستاد اجرايي با دو كارگروه براي اين امر تشكيل شده است.

*بايد به دانشگاه‌ها توجه بيشتري شود

دکتر محمدرضا عارف ، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در اين كنگره اظهارداشت: معتقدم به سبب نقشي كه دانشگاه‌ها در تمامي امور دارد بايد به آموزش عالي توجه بيشتري شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بار عظيمي از اجرايي‌شدن اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار سال مدنظر رهبر انقلاب بر توسعه دانشگاه‌ها است. وي گفت: بر همين اساس بايد به چالش‌هاي دروني آموزش عالي بپردازيم تا موانع و مشكلاتمان را برطرف سازيم.

عارف با بيان اين كه وظايف و ماموريت‌هاي آموزش عالي و دانشگاه‌ها در دو بخش از فرابخشي و بخشي قابل تقسيم است گفت: مهم‌ترين وظيفه دانشگاه و جايگاهش در اين است كه بايد براي كشور اتاق فكر تلقي شود. وي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم شعارهاي انقلاب را محقق سازيم و رشد و تعالي كه دغدغه همگان بوده به ثمر برسد بايد توجهي بيشتر به نيروي انساني و دانشگاه‌ها داشته باشيم.

عارف اظهارداشت: رشد بي‌رويه آموزش عالي و ضرورت توسعه‌مند رشد كمي، فقدان يك نظارت و ارزيابي دقيق بر آموزش عالي، پايين بودن سطح تعامل دانشگاه‌ها با دستگاه‌هاي اجرايي، بي توجهي به اقتصاد آموزشي، نبود انسجام لازم در نظام آموزشي، ميزان همخواني نظام آموزش و پرورش با نظام آموزش عالي نيز از جمله چالش‌هاي آموزش عالي در كشور به شمار مي‌روند.

وي در ادامه با اشاره به ديپلماسي علمي گفت: نبايد نگاه امنيتي به مسائل علمي داشته باشيم و بايد از ديپلماسي علمي بتوانيم به بهترين نحو ممكن براي خدمت به كشور استفاده كنيم.

وي به چالش‌هاي پژوهشي و فناوري آموزش عالي در كشور اشاره كرد و افزود: اكنون ايران از نظر شاخص فضاي كسب و كار در ميان 179 كشور رتبه 130 قرار دارد و در رقابت پذيري صنعتي رتبه 67 و در شاخص جهاني نوآوري رتبه 120 هستيم. وي ادامه داد: در شاخص ظرفيت علوم و فناوري رتبه 51 را در بين 76 كشور داريم.

*برگزاري مطلوب كرسي‌هاي آزاد انديشي

دکتر عارف همچنين در حاشيه كنگره در جمع خبرنگاران بر ضرورت برگزاري صحيح و مطلوب كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها تاكيد كرد و گفت: سياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي درمورد امكان صحبت كردن دانشجويان در فضاي دانشگاه، سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي رهبر معظم انقلاب است.

وي اظهار داشت: فضاي دانشگاه‌ها بايد محيطي فرهنگي شود و دوستاني كه اصرار به امنيتي شدن فضاي دانشگاه دارند بايد از اين موضوع دست بردارند چرا كه فرهنگي‌شدن فضاي دانشگاه به نفع كشور و نظام است.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم افزود: فعاليت كشور بايد با اتكا به نيروهاي برجسته رشته‌هاي علوم انساني باشد اما متاسفانه اين امر روي نداده است. بر‌همين‌اساس چون به اين امر توجه جدي نشده؛ هم اكنون اداره امور كشور در دست متخصصان ساير رشته‌ها است.

وي همچنين در ادامه درمورد فعاليت شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح طلبان اظهار داشت: اين شورا از ابتدا براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي تاسيس شد و بعد از انتخابات مجلس بايد عملكرد اين شورا جمع‌بندي شود و براي آينده فعاليت آن تصميم‌گيري صورت گيرد.

*وزارت علوم مخروبه ميراث هشت سال گذشته را تحويل گرفت

دکترمصطفي معين ،رييس مركز تحقيقات آسم و آلرژي نيز در اين گنگره گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دولت يازدهم ميراث مخروبه هشت سال گذشته را تحويل گرفت و طي اين چند سال در پي اصلاح آن بوده است. وي اظهارداشت: جايگاه ايران در چشم‌انداز توسعه كه بايد در منطقه اول باشد نيازمند تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل است. وي گفت: شرايط دستيابي به اين اهداف به مولفه‌هايي همچون ثبات سياست‌هاي كلان ملي، هماهنگي سياست‌ها و برنامه‌هاي راهبردي آموزشي، پژوهشي و فناوري بستگي دارد.

اين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: متاسفانه اين ثبات سياست‌هاي كلان ملي محقق نشد به گونه اي كه طي دولت گذشته قانون چهارم توسعه را به مثابه يك خمير كاغذي عنوان كرده و آن را زير پا له كردند. معين در ادامه گفت: ضرورت استمرار اصلاحات ساختاري در نظام آموزش عالي با پيشرفت‌هاي تكنولوژيك، تحولات اجتماعي و جهاني از جمله چالش‌هاي پيش روي آموزش عالي كشور به شمار مي رود. وي با تاكيد بر رعايت اصول اخلاق حرفه‌اي و آكادميك گفت: متاسفانه در هشت سال دولت گذشته اين مولفه رعايت نمي شد به‌گونه‌اي كه شاهد پرونده‌هاي بورسيه‌هاي غيرقانوني دانشجويي بوديم و نيز جذب 20 هزار هيات علمي كه مشخص نبود با چه مكانيسمي به كار گرفته شدند. معين در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري ارتقاي كيفيت كارايي و اثربخشي آموزش عالي از جمله مولفه‌هاي ديگر براي پاسخگويي به چالش‌هاي موجود و آينده است.

معين اظهارداشت: همچنين نيازمند جذب دانشمندان جوان، ايجاد اشتغال مولد براي دانش آموختگان و تعادل مهاجرت نخبگان علمي و اقتصادي و مديريتي به خارج از كشور هستيم. وي تصريح كرد: هم اكنون نخبگان كشور سيل آسا به خارج مي‌روند و اين سوال مطرح است كه چرا بهترين جوانان ايران به ساير كشورها مي‌روند و اين فاجعه و تراژدي تلقي مي‌شود.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: