«روز گُلَونی» ثبت ملی می‌شود

1393/2/27 ۲۰:۳۲

«روز گُلَونی» ثبت ملی می‌شود

هم‌زمان با آغاز هفته‌ی میراث فرهنگی، لرها میراث سربند باستانی‌شان را گرامی داشتند.

هم‌زمان با آغاز هفته‌ی میراث فرهنگی، لرها میراث سربند باستانی‌شان را گرامی داشتند.

به گزارش دبا به نقل از ایسنا این مراسم 26 اردیبهشت‌ماه در قلعه‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد و تعداد زیادی از مردم با لباس محلی لُری و سربند گُلَونی در «جشن گُلَونی» شرکت کردند. همچنین تعداد زیادی از هنرمندان خرم‌آبادی و مسوولان فرهنگی نیز در این مراسم حضور داشتند.

خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد در این مراسم گفت: گلونی نمادی از حجاب ایرانی است. بعضی‌ها ممکن است تصور کنند که حجاب متعلق به امروز و دیروز و بعد از انقلاب، یا قبل آن و بعد از اسلام یا قبل آن است؛ خیر، حجاب در تاریخ ایران ریشه دارد. سند ادعای ما نوشته‌های‌ی است که مورخ بزرگ «ویل دورانت» در کتاب تاریخش آورده است: «در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده، صورت هیچ زنی دیده نمی‌شود.»

او ادامه داد: کسانی که توفیق داشته و نماد ایران، یعنی تخت‌ جمشید را دیده‌اند، می‌دانند در هیچ‌کدام از نقش‌هایی که در آنجا وجود دارد، زن ایرانی بدون حجاب نیست. پس حجاب به ایران و متعلق به ملیت ما تعلق دارد.

امانی - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان - نیز در این جشن، گفت: با توجه به این‌که حامی و میراث‌دار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان هستیم، هویت و فرهنگ عشایری خود را که به گفته‌ی دوستان، همان نماد گُلَونی است، به‌عنوان یک میراث معنوی پاس می‌داریم.

او افزود: پیگیر هستیم که «روز گُلَونی» را به نام لرستان در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. ان‌شاءالله در مدت 10 روز، این اثر را ثبت ملی می‌کنیم.

شجاع دریکوند - مشاور استاندار لرستان در امور اقوام - نیز در سخنانی گفت: هر کسی را که در هر کجای جغرافیای کره‌ی زمین بررسی کنیم، برای هویت می‌جنگد. هر کسی بدون هویت باشد، در این دنیا جایی ندارد. آیا کسی هست به هویت چندهزار ساله‌ی خودش پشت پا بزند و هویت اسلامی و ایرانی خودش را زیرسوال ببرد؟! من بعید می‌دانم.

گروه‌های مختلف موسیقی لری مانند گروه «ماهور» به سرپرستی و خوانندگی علیرضا نادری در این جشن حضور داشتند. گروه محسن کیهان‌نژاد و بابک پیمانی نیز با سرنا و سازهای کوبه‌ای از جمعیت استقبال کردند. همچنین سیف‌الدین آشیانی و امین ساکی هم قطعاتی اجرا کردند و یک قطعه را ویژه‌ی «روز گلونی» آماده کرده‌ بودند که اجرای دو نفره‌شان مورد پسند تماشاگران قرار گرفت. در این مراسم از یک مادر شهید، همسر جانباز و یک خیاط قدیمی لباس‌های لری تقدیر و به آن‌ها نشان شرافت گُلوَنی اهدا شد.

همچنین دبیرخانه‌ی روز گُلَونی اعلام کرد که برنامه‌ی بعدی برای پاسداشت گُلَونی، آبان‌ماه امسال در شهر اندیمشک برگزار خواهد شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: