فرصت دیدار با «نادرشاه» و «شاه‌عباس»

1395/1/17 ۱۱:۲۵

فرصت دیدار با «نادرشاه» و «شاه‌عباس»

با پایان کار مرمت ساختمان موزه صنعتی، دیدار دوباره با مجسمه‌ها و نقاشی‌های علی‌اکبر صنعتی در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات مسؤولان شهرداری و سازمان هلال‌ احمر برای بازگشایی موزه است.



 

با پایان کار مرمت ساختمان موزه صنعتی، دیدار دوباره با مجسمه‌ها و نقاشی‌های علی‌اکبر صنعتی در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات مسؤولان شهرداری و سازمان هلال‌ احمر برای بازگشایی موزه است.


حمیدرضا نیلی - سرپرست معاونت فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران -  با بیان این‌که مرمت ساختمان موزه علی‌اکبر صنعتی به پایان رسیده است، اظهار کرد: مرمت ساختمان این موزه طبق روال اعلام‌شده در حال نهایی شدن است. مرمت آثار استاد صنعتی نیز در حال انجام است، اما کار بخش فنی در این زمینه تمام شده و ساختمان موزه آماده بازگشایی است.


او ادامه داد: عملیات پایانی مربوط به تأسیسات و نصب نیز در ساختمان در حال انجام است. زمان بازگشایی موزه به تصمیم مسؤولان شهرداری و سازمان هلال‌ احمر بستگی دارد. با این حال، مرمت آثار موزه مانعی برای بازگشایی آن نیست، بلکه می‌تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد که هنگام بازدید از موزه شاهد مرمت آثار هم باشند.

 

موزه صنعتی

 

سیدمجتبی موسوی - معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی مرمت آثار و مجسمه‌های استاد صنعتی اظهار کرد: آثار استاد به دو بخش نقاشی و مجسمه تقسیم می‌شوند؛ مرمت بیش از 70 اثر آبرنگ این هنرمند چند ماهی است که آغاز شده و بیش از 50 درصد آن‌ها مرمت شده‌اند. مرمت مجسمه‌ها نیز یک فرآیند زمان‌بر است و باید فرصت بیشتری به این کار اختصاص داد.


او ادامه داد: می‌توان پس از یک مرمت ابتدایی و سطحی، موزه را بازگشایی کرد و برای آینده، مرمت و نگهداری اصلی و طولانی‌مدت آثار را پی گرفت. با توجه به این‌که جنس مجسمه‌ها عمدتا گچ است، در طولانی‌مدت ماندگاری خود را از دست می‌دهند و می‌توان با قالب‌گیری، از نسخه اصلی آن‌ها نگهداری کرد.


موسوی همچنین بیان کرد: خانواده استاد صنعتی در جریان مرمت موزه و آثار این هنرمند هستند. ما سعی کرده‌ایم در این کار حساس، علاوه بر استحکام‌بخشی و بازسازی موزه در نگهداری و مرمت آثار امانت‌دار باشیم و به‌نحو احسن این کار را انجام دهیم.


به گزارش ایسنا، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی، که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال پیش به‌دلیل فرسودگی ساختمان تعطیل و به محل تجمع دست‌فروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سال‌های گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا این‌که سازمان زیباسازی اعلام کرد که با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمه‌هایش را مرمت خواهد کرد.


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران سوم اسفندماه 94 اعلام کرد، مرمت موزه و مجسمه‌های علی‌اکبر صنعتی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های این سازمان تا یک‌ماه دیگر نهایی می‌شود و اوایل سال 95 شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.


علی‌اکبر صنعتی متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان یکی از کودکان پرورشگاه صنعتی کرمان بود. او که از آغاز به نقاشی علاقه‌مند بود، به مدرسه کمال‌الملک وارد شد. موزه صنعتی در تهران شامل بسیاری از آثار این هنرمند در زمینه‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی است.


پیکره فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال‌الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه‌عباس و پیکره بزرگ نادرشاه افشار در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

منبع: ایسنا

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: