مراسم «پیر شالیار» تعطیل شد

1393/2/13 ۲۱:۰۰

مراسم «پیر شالیار» تعطیل شد

مراسم سنتی «پیر شالیار» به‌دلیل اعتراض ریش‌سفیدان «اورامان» برای چندمین سال پیاپی برگزار نشد.

مراسم سنتی «پیر شالیار» به‌دلیل اعتراض ریش‌سفیدان «اورامان» برای چندمین سال پیاپی برگزار نشد.

به گزارش دبا به نقل از ایسنا «ماموستا ملاعلی مقدمی» شخصیت مذهبی و با نفوذ در منطقه‌ی اورامان استان کردستان در مراسم سنتی «کومسا» که هر سال در نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه در روستای «اورامانات تخت» برگزار می‌شد‌، در سخنانی که قرار بود این مراسم را برای گردشگرانی که از سراسر کشور و همچنین خارج از ایران در منطقه حضور داشتند معرفی کند‌، گفت: اصلا چنین مراسمی نبوده و دیگر چیزی از مراسم «پیر شالیار» باقی نمانده است.

او درباره‌ی رشد کردن سنگی که هر سال در جریان آیین «کومسا» شکسته می‌شود‌، توضیح داد: مردم اعتقاد دارند، سنگ سفیدی که در آرامگاه «پیر شالیار» وجود دارد و هر سال در مراسم «کومسا» شکسته می‌شود‌، رشد می‌کند، در حالی که این فقط یک افسانه است.

ماموستا مقدمی همچنین خطاب به زرتشتی‌هایی که هر سال برای حضور در آیین «پیر شالیار» به اورامانات سفر می‌کنند، گفت: سند‌ها نشان می‌دهد که «پیر شالیار» مسلمان بوده و اصلا زرتشتی نبوده است که حالا زرتشتی‌ها به این انگیزه برای زیارت می‌آیند.

این سخنان ماموستا باعث شد که خیلی از گردشگران که از چند روز پیش به اورامانات آمده بودند تا شاهد اجرای مراسم آیینی و سنتی «کومسا» باشند که اتفاقا در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است‌، پراکنده شوند و خیلی‌ها که برای نخستین‌بار به این منطقه آمده بودند تا مراسم را ببینند، بدون آن‌که برداشتی از این آیین داشته باشند‌، پس از این سخنان، اورامانات را ترک کردند.

برخی عکاسانی هم که از سراسر کشور آمده بودند تا آیین ذکرخوانی و دف‌زنی «پیر شالیار» را به تصویر بکشند‌، نسبت به این ناهماهنگی و متوقف شدن مراسم معترض شدند.

به گزارش ایسنا، مراسم «کومسا» هر سال با حضور ریش‌سفیدان منطقه‌ی اورامانات در نزدیک‌ترین جمعه به نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه، در آرامگاه «پیر شالیار» در کردستان برگزار می‌شود.

در گذشته، بزرگان اورامانات برای برنامه‌ریزی امور منطقه، این مراسم را برگزار می‌کردند و محلی‌ها بر این اعتقادند که «پیر شالیار» بنیانگذار چنین مراسمی بوده، اما حدود پنج سال است که به‌دلیل اعتراض ماموستا و به گفته‌ی او، ریش سفیدان‌، این مراسم تقریبا از بین رفته و آیین ذکرخوانی و دف‌زنی دیگر در میان مردم اجرا نمی‌شود. بیشتر اعتراض این بزرگان به نحوه‌ی پوشش زنان مسافر در این منطقه است.

این تصور وجود دارد که نیروی انتظامی در چند سال گذشته مانع برگزاری چنین مراسمی شده، اما سخنان ماموستا در روز برگزاری آیین «کومسا»ی «پیر شالیار» نشان داد که این ممانعت به درخواست بزرگان مذهبی منطقه که نسبت به برخی ناهنجاری‌های ناشی از حضور گردشگران معترض بودند‌، ایجاد شده و شکل مراسم تغییر کرده و به نوعی متوقف شده است. این در حالی است که امسال برای اولین‌بار ستاد اجرایی هماهنگی برای مراسم «پیر شالیار» از سوی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری کردستان تشکیل شد که نمایندگانی از شهرداری و شورای شهر اورامانات، نیروی انتظامی و پلیس راه و همچنین فرماندهی منطقه، در این ستاد عضو بودند.

همچنین برای نخستین‌بار در طول این‌ سال‌ها بیلبوردهای تبلیغاتی برگزاری این مراسم در منطقه نصب شده بود و در چادرهای هلال احمر که در سه ورودی اورامانات برپا بودند، بروشورهایی با هدف اطلاع‌رسانی در اختیار مسافران قرار داده می‌شدند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: