نقش و جایگاه زنان در بسط و توسعۀ آئین های شادی و اعیاد ملی و مذهبی در عصر ناصری / زینب اسکندری

1394/11/21 ۰۹:۰۴

نقش و جایگاه زنان در بسط و توسعۀ آئین های شادی و اعیاد ملی و مذهبی در عصر ناصری / زینب اسکندری

عصر ناصری به عنوان نقطۀ عطفی در ظهور اندیشه های خردگرایانه و رسوخ افکار نوین در تاریخ معاصر ایران مطرح است و یکی از مهمترین دستاوردهای آن گسترش فعالیت های اجتماعی و گروهی در غالب سنت های دینی – مذهبی به شمار می رود. با وجود گسترۀ فعالیت ها در عرصه های مختلف، نقش زنان آنگونه که شایستۀ مقام و خواستۀ ایشان بود، مجال بروز نیافت؛ زیرا موانع سیاسی، فرهنگی و دینی همچنان به قوت خویش باقی بود. با این حال ایشان با ورود به عرصۀ سنت های مذهبی و اجتماعی، بخشی از تأثیرگذاری خود را به منصۀ ظهور رساندند و چون این دوره هم زمان با فرگیری و گستردگی آئین های ملی و مذهبی بود، ایشان نیز فرصت را مغتنم شمرده، با وجود موانع بازدارندۀ تمدنی و فرهنگی، وارد این عرصه شدند

 

 

عصر ناصری به عنوان نقطۀ عطفی در ظهور اندیشه های خردگرایانه و رسوخ افکار نوین در تاریخ معاصر ایران مطرح است و یکی از مهمترین دستاوردهای آن گسترش فعالیت های اجتماعی و گروهی در غالب سنت های دینی – مذهبی به شمار می رود. با وجود گسترۀ فعالیت ها در عرصه های مختلف، نقش زنان آنگونه که شایستۀ مقام و خواستۀ ایشان بود، مجال بروز نیافت؛ زیرا موانع سیاسی، فرهنگی و دینی همچنان به قوت خویش باقی بود. با این حال ایشان با ورود به عرصۀ سنت های مذهبی و اجتماعی، بخشی از تأثیرگذاری خود را به منصۀ ظهور رساندند و چون این دوره هم زمان با فرگیری و گستردگی آئین های ملی و مذهبی بود، ایشان نیز فرصت را مغتنم شمرده، با وجود موانع بازدارندۀ تمدنی و فرهنگی، وارد این عرصه شدند و سهم به سزایی در توسعۀ مراسم ملی – مذهبی ایفا کردند. در این نوشتار نقش و جایگاه زنان در آئین ها و مراسمسرور و شادمانی ها مورد توجه است که از اثرگذاری ایشان در بخشی از فولکلور نیز اطلاعات مهمی می دهد. با اینکه در این دوره زنان، شهروند درجه دوم محسوب می شدند، خود را برای اعمال نقش مؤثر در فرصت هایی هر چند اندک آماده ساخته، در تشکیل، مدیریت و اجرای برخی از این سنت ها پیش قدم شدند.

در این مقال، میزان موفقیت ایشان در این عرصه و بهره گیری از ابزارها و همچنین تبعات حضورشان، محور بحث است. زنان با تدارک و تأمین مخارج و در نهایت با برگزاری جشن ها و سنت های شادی، بر حضور خود در اجتماع و اجتناب ناپذیر بودن آن، تأکید داشتند و بر این نگرش مهر تأیید زدند.

منبع: پیام بهارستان، شماره 22، زمستان 1392

دریافت مقاله

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: