سند واگذاری کتابخانه خلیج فارس به دایره المعارف بزرگ اسلامی

1393/2/10 ۱۴:۱۳

سند واگذاری کتابخانه خلیج فارس به دایره المعارف بزرگ اسلامی

سند واگذاری کتابخانه خلیج فارس به دایره المعارف بزرگ اسلامی به نام خداوند بخشنده مهربان دکتر احمد اقتدارینظر به این که مجموعه ی کتب و اسناد و عکس ها و نقشه های کتابخانه شخصی و ملکی خودم را کلا و جزء به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی اهدا و تقدیم نموده ام و برای استفاده هموطنانم ملت ایران تقدیم نموده ام و اکنون تمامی کتب و اسناد و عکس ها در محل کتابخانه «خلیج فارس» واقع در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و تحت نظارت ریاست محترم کتابخانه بزرگ و مسئولین کتابخانه بزرگ آن مرکز نگهداری می شود با امضا این سند یک بار دیگر رضایت و موافقت و اراده تنفیذی خود را با این اهدا اعلام می دارم و تأکید و تأیید می نمایم که:

 

سند واگذاری کتابخانه خلیج فارس به دایره المعارف بزرگ اسلامی

به نام خداوند بخشنده مهربان

  دکتر احمد اقتدارینظر به این که مجموعه ی کتب و اسناد و عکس ها و نقشه های کتابخانه شخصی و ملکی خودم را کلا و جزء به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی اهدا و تقدیم نموده ام و برای استفاده هموطنانم ملت ایران تقدیم نموده ام و اکنون تمامی کتب و اسناد و عکس ها در محل کتابخانه «خلیج فارس» واقع در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و تحت نظارت ریاست محترم کتابخانه بزرگ و مسئولین کتابخانه بزرگ آن مرکز نگهداری می شود با امضا این سند یک بار دیگر رضایت و موافقت و اراده تنفیذی خود را با این اهدا اعلام می دارم و تأکید و تأیید می نمایم که:

1. در زمان حیات تولیت این کتابخانه مخصوص شخص این جانب با شرکت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است و پس از فوت من اداره کتابخانه به عهده مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و هیأت امنا منصوص خواهد بود.

2. هیأت امنا منصوص عبارتند از فرزندم خانم مهندس امید اقتداری و آقای دکتر سید صادق سجادی معاون مشاور ارشد جناب آقای سید کاظم موسوی بجنوردی بنیان گزار و رئیس بصیر و مستنیر دایره المعارف بزرگ اسلامی و آقای عنایت الله مجیدی رئیس محترم و پرکار و هوشیار فعلی کتابخانه بزرگ دایره المعارف بزرگ اسلامی و هر یک از آنها برای بعد  از خود جانشین منصوص معین و مقرر خواهند فرمود.

3. اگر به هر علت و تقدیر خدای ناخواسته مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی یا کتابخانه بزرگ آن تعطیل گردد، هیأت امنا موظفند کتابخانه خلیج فارس مذکور در این سند را جزا و کلا به کتابخانه ملی ایران واقع در تهران منتقل سازند تا مورد استفاده عموم ملت ایران قرار گیرد، با ذکر نام کتابخانه خلیج فارس و نصب جمله اهدا احمد اقتداری  .

4. استفاده از کتابخانه برای دانشجویان و محققان و استادان در همه زمان ها و در همه شرایط با اجازه و نظارت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی خواهد بود ولی خروج کتاب و اسناد و نقشه ها و عکس ها از کتابخانه خلیج فارس موصوف ممنوع است و بر صفحه اول هر کتاب مهر (اهدایی احمد اقتداری) ملصق می گردد.

5. توسعه کتابخانه و خرید کتب جدید برای کتابخانه منوط به نظر هیأت امنا خواهد بود و از محل کمک های مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و حق التألیف کتب تألیف یا تصحیح و تحشیه یا ترجمه احمد اقتداری صورت خواهد گرفت و در هر حال هیأت امنا متّفقاً تصمیم خواهد گرفت.

6. از محل حق التألیف یا تصحیح یا تحشیه احمد اقتداری علاوه بر خرید کتب مورد نیاز کتابخانه خلیج فارس مبلغی جایزه نقدی به محققان و دانشجویانی که رساله یا کتابی تحقیقی و علمی درباره مسائل خلیج فارس نوشته باشند و آن را چاپ نموده یا در صدد چاپ آن باشند متناسب وضع مالی پرداخت خواهند نمود.

7. اگر به هر تقدیر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تعطیل و یا دو نفر از اعضا هیأت امنا شاغل در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از ادامه وظایف خود به اجبار یا اختیار اعتراض نمایند، رأی خانم مهندس امید اقتداری برای هرگونه تصمیمی نافذ است.

8. اعلام می دارم که: این به منزله وصیت نامه دوم من است و وصیت نامه اول من در خصوص چاپ و انتشار کتب تألیف یا تصحیح یا تحشیه یا ترجمه من است که نسخ آن وصیت نامه نخستین نزد خانم مهندس امید اقتداری و آقای صادق رحمانی مدیر فصلنامه صحبت نو ساکن تهران که یکی از دو وصی منصوص است محفوظ می باشد.

9. این سند را با ذکر جمله ای از حضرت عیسی مسیح علیه السلام که بر سر درب کلیسای «وست منیستر» لندن به زبان انگلیسی منقور است با شکر خداوند سبحان پایان می دهم:

بدین ترجمه:

«من از این جان می گذرم اما یک بار هر نیکی که می توانم انجام دهم ، یا هر نوع محبتی که می توانم به هر موجودی نشان دهم، بگذارید هم اکنون انجام دهم، نه تأخیر رو دارم و نه تعطیل، زیرا من نمی توانم دوباره از این راه بگذرم.»

تهران – نهم آذرماه 1387

 با سپاس بی حد و بی مرز ایزد منان دانش آفرین – احمد اقتداری

 

 

نامه ی کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به احمد اقتداری

 

بسمه تعالی

محقق ارجمند جناب آقای دکتر احمد اقتداری پس از تقدیم سلام و احترام سپاس و قدردانی عمیق مرا برای اهدای کتابخانه ی گرانبهای خود به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی که جای خاص در مرکز به آن اختصاص داده شده و از این پس به کتابخانه خلیج فارس موسوم خواهد بود بپذیرید . اقدام جناب عالی مؤید عشق و علاقه عمیق شما به میهن عزیزمان ایران بزرگ و کهن است که بیش از هفتاد سال دل  در گرو مهر آن نهاده اید و آثاری بی مانند در باره یکی از کهن ترین و مهم ترین اجزای آن یعنی تاریخ و فرهنگ دریای پارس منتشر کرده اید حقیقت آن است که جناب عالی با گردآوری و اهدای این گنجینه عظیم از پیشینه ی تاریخی و فرهنگی دریای پارس و کرانه های آن عموم محققین این پهنه را وام دار خود ساخته اید . این جانب از سوی هیأت امنای مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی یادداشت جناب عالی درباره اهدای کتابخانه مذکور به این مرکز را با تمام شرایط مندرج در آن می پذیرم و رضای واثق دارم که همه ی کسانی که به مطالعات مربوط به حوزه دریای پارس دل بسته اند از آن کتابخانه و حضور پر برکت جناب عالی در بخش مجموعه های کتابخانه مرکز بهره مند شوند.

 کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

تاریخ 12/9/87 شماره ی 2757 .

 

 

کتابخانه خلیج فارس در مجموعه ی دایره المعارف بزرگ اسلامی

بسمه تعالی

استاد احمد اقتداری محقق و نویسنده ارجمند به رغم پیشنهادهای پر طمطراق و وسوسه انگیز سرانجام کتابخانه ی اختصاصی خود را به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد.

این مجموعه مشتمل بر هزاران جلد کتاب و مجله و اسناد و عکس و نقشه های تاریخی به تاریخ نهم آذرماه 1387 به بخش مجموعه های اهدایی آن مرکز انتقال یافت و به جهت اختصاصی بودن گنجینه به نام کتابخانه خلیج فارس نام گذاری شد .

مژده ی جان بخش تر چون که استاد اقتداری که عمری را به تحقیق و تألیف و تصنیف درباره تاریخ و فرهنگ کرانه ها و جزایر خلیج فارس سپری کرده است و به خلق آثار گرانبهای بسیار توفیق یافته است به نام وی و رغبت خویش هر هفته روزهای شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه ( ساعت 10 تا 30/14 ) در دفتری که در کنار کتابخانه خلیج فارس به ایشان اختصاص داده شده حضور می یابد و مشتاقان و علاقه مندان مربوط به مسائل خلیج فارس به سهولت می تواند از محضر پر برکت و  دانش او بهره مند شوند مرکز دایره المعارف از بزرگواری این استاد ایران دوست در اهدای مجموعه ی خود سپاسگزاری می کند و امیدوار است حضور پر فایده او در این دفتر انگیزه ایجاد و استمرار علاقه و دلبستگی هر چه بیشتر جوانان ایران زمین به تحقیق درباره دریای پارس به عنوان جزء تاریخی سرزمین نیاکان خود شوند .

                                                                       مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: