فاضل میبدی: بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی وجود ندارد

1393/1/27 ۲۳:۵۴

فاضل میبدی: بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی وجود ندارد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اختلاف شیعه و سنی را قبول ندارد گفت: بین شیعه و سنی اصلی داریم با عنوان «تعایش» (همزیستی) که اصلی انسانی است؛ یعنی همه ی آدم ها باید در کنار هم زندگی کنند و این اصل باید در همه جا اجرا شود.

«محمدتقی فاضل میبدی» استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایرنا ضمن تاکید بر اینکه بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی و عمیق وجود ندارد، از سخنان دیروز رییس جمهوری در زاهدان مبنی بر اینکه در کشور شهروند درجه 2 وجود ندارد، دفاع کرد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اختلاف شیعه و سنی را قبول ندارد گفت: بین شیعه و سنی اصلی داریم با عنوان «تعایش» (همزیستی) که اصلی انسانی است؛ یعنی همه ی آدم ها باید در کنار هم زندگی کنند و این اصل باید در همه جا اجرا شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه ی علمیه ی قم افزود: به تعداد آدم هایی که خدا آفریده به همان تعداد سلیقه آفریده است و نباید در این اختلاف سلیقه، اختلاف ایدئولوژیک خلق بشود. من معتقدم همانگونه که آیت الله سیستانی در نامه یی که در سال 2007 میلادی نوشتند، بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی وجود ندارد.

به نظر فاضل میبدی دو قشر هستند که به اختلاف ها بین شیعه و سنی دامن می زنند: یک عده آدم های جاهل مذهبی و یک عده هم که منافع سیاسی را دنبال می کنند.

نویسنده ی کتاب «تساهل و تسامح» بر اهمیت فرهنگ تساهل و رواداری اشاره کرد و گفت: تساهل و تسامح فقط بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه بین تمام ادیان است. در کشور هر کس که تابع مذهبی باشد حقوقش محترم است و حق شهروندی دارد. حقوق شهروندی برای همه حق قایل شده و همه در برابر قانون مساوی اند. همانگونه که زن و شوهر با هم اختلاف دارند که در زندگی مشترک طبیعی است ما نیز اختلاف هایی داریم که نباید به آن دامن بزنیم.

فاضل میبدی از سخنان رییس جمهوری در جمع مردم زاهدان مبنی بر اینکه «ما شهروند درجه 2 نداریم» دفاع کرد و گفت: چند وقت پیش مطلبی نوشته بودم که در این کشور به هیچ وجه بحثی با عنوان اختلاف شیعه و سنی نداریم؛ زیرا هیچ اختلاف حقوقی بین شیعه و سنی نیست و اصل همزیستی این را می گوید که با هر عقیده و اختلافی می بایست در کنار هم زندگی کرد. پیامبر گفت من بت پرستی را قبول ندارم اما سر کسی نزد که چرا بت پرستی! در اسلام چنین چیزی نداشته ایم که اگر کسی اسلام را قبول نکرد با او برخورد جزایی شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره ی افزایش تنش های فرقه یی در خاورمیانه گفت: نظر من این است که یک عده آدم های قدرت طلب با استفاده از جهالت اکثریت در راستای منافع اقلیت در این منطقه دنبال فرقه گرایی و اختلافات مذهبی هستند.

فاضل میبدی درباره ی لوازم همزیستی مسالمت آمیز بین شیعه و سنی 3 پیشنهاد ارایه کرد: دولت سعی کند در استان های سنی نشین از برادران اهل سنت در پست ها و مقام ها بیشتر بهره بگیرد. وظیفه ی رسانه ها و صداو سیما است که با توجه به این که برخی از روضه ها و مداحی ها به ویژه در ایام فاطمیه تفرقه انگیز است، نباید زیاد پرورده شود. سمینارهای غیر دولتی و تقویت سمینارهای مردم نهاد هم شکل بگیرد.

نویسنده ی کتاب «حدیث آزادی» بر ضرورت آزادی در بیان عقاید تاکید کرد و گفت: آزادی دو گونه است؛ آزادی در اندیشه و آزادی اظهار عقیده. حقانیت و آزادی منافاتی به هم ندارند. تا عقیده ها اظهار نشود حقانیت ها هم روشن نمی شود. حق موقعی روشن می شود که آزادی باشد.

وی در مورد برخی رخدادها در تاریخ اسلام که می تواند مبنای اختلاف و در برخی موارد تنش بین پیروان مذاهب اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: اگر اتفاقی در مقطعی تاریخی افتاده است، باید آنجایی که ما را به سمت اختلاف می برد پر رنگ نکنیم.

فاضل میبدی در پایان  تصریح کرد: شیعه و سنی اختلافی با هم ندارند؛ همان گونه که در سوره ممتحنه آیه 9آمده است «انما ینهیکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم وظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون»به این معنا که «خداوند فقط شما را از دوستی کسانی نهی کرده که با شما بر سر دین نزاع کرده و شما را از شهرتان بیرون نمودند و در این امر یکدیگر را پشتیبانی کردند، و هر کس آنها را دوست بدارد،پس آنها ستمکارانند».

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: