مسجدجامعی از مسوولان میراث فرهنگی یک سوال جدی دارد!

1393/1/17 ۰۱:۰۸

  مسجدجامعی از مسوولان میراث فرهنگی یک سوال جدی دارد!

رییس شورای شهر تهران گفت: در سال جدید و در شورای شهر تهران، یک سوال جدی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی دارم؛ «چرا آثار تاریخی‌مان در حال تخریب‌اند؟»

رییس شورای شهر تهران گفت: در سال جدید و در شورای شهر تهران، یک سوال جدی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی دارم؛ «چرا آثار تاریخی‌مان در حال تخریب‌اند؟»

 

 احمد مسجدجامعی در بازدید از بنای تاریخی امامزاده «بی‌بی زبیده» در شهرری در حالی که از شرایط مرمت و سامان‌دهی این امامزاده، ناراحت شد، اظهار کرد: امسال در جلسات شورای شهر تهران، سازمان میراث فرهنگی باید به‌صورت کاملا جدی به ما پاسخ دهد که چرا آثار تاریخی در هر نقطه‌ای که پا می‌گذاریم در حال تخریب‌اند؟!

 

او سپس در حالی که به مقرنس‌های رنگ‌آمیزی‌شده‌ی اخرایی در چهار طرف دیوار بقعه‌ی این امامزاده اشاره می‌کرد، گفت: مگر این بناها به هندوها یا افغان‌ها متعلق‌اند که آن‌ها را این‌گونه مرمت و نقاشی کرده‌اند؟! این کار اصلا درست نیست.

 

وی با تأکید بر این‌که اگر کار به‌دست اهلش سپرده می‌شد، با این وضعیت اسفناک مواجه نمی‌شدیم، اظهار کرد: آثار تاریخی در حال تخریب‌اند، اما وقتی دلیل آن را از متولیان بناهای تاریخی جویا می‌شویم، تقصیر را به گردن اوقاف، ‌شهرداری یا نهادهای دیگر می‌اندازند! پس وظیفه‌ی این نهاد چیست؟

 

 

گنبد آهنی امامزاده بی‌بی زبیده

 

 

مسجدجامعی ادامه داد: این‌که نمی‌شود بگوییم هماهنگ کرده‌ایم و تعامل می‌کنیم؛ اما در نهایت، هیچ اتفاقی نیفتد و هر نهادی نیز کار خود را انجام دهد. این شرایط ناشی از ضعف عملکرد متولیان این بخش است.

 

رییس شورای شهر تهران در ادامه‌، به پشت بام این امامزاده رفت و خطاب به نماینده‌ی اداره‌ی اوقاف، با لحن اعتراض‌آمیزی گفت: چرا گنبد باارزش و دارای اصالت تاریخی و معماری این امامزاده را که شاخصه‌های معماری ایرانی و اسلامی دارد، زیر گنبدی که هیچ ارزش معماری ندارد، پنهان کرده‌اید؟ چرا هزینه‌ی این کار را برای سامان‌دهی و مرمت بهتر این بنای تاریخی - مذهبی هزینه نکرده‌اید؟

 

او افزود: آیا این کار اداره‌ی اوقاف برای پز دادن و بالا بردن آمارهایش در زمینه‌ی ساخت گنبدهای جدید است، اقدامی که اصالت‌های کهن کشور را نابود می‌کند؟!

 

نماینده‌ی اداره‌ی اوقاف در امامزاده «بی‌بی زبیده» - عنایتی - در پاسخ به پرسش‌های رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: این اقدامات در دوره‌ی مسوولان پیشین انجام شده است.

 

اما مسجدجامعی در واکنش به این پاسخ، تأکید کرد: این، جواب نمی‌شود.

 

وی با اشاره به رعایت نشدن حریم امامزاده «بی‌بی زبیده» در ساخت‌وسازهای جدید، اظهار کرد: متأسفانه هیچ حریمی در اطراف این امامزاده رعایت نشده است؛ چرا باید با تاریخ کهن خود این‌گونه رفتار کنیم؟

 

 

قبرستان در حال تخریب امامزاده

 

 

او همچنین به قبرستان کوچک این امامزاده رفت و با اظهار تأسف نسبت به تخریب سنگ قبرها، از اداره‌ی اوقاف خواست تا هرچه زودتر به این وضعیت سامان دهد.

 

در این بازدید، یکی از عکاسان خطاب به مسجدجامعی، توضیح داد: وضعیت قبرستان امامزاده «بی‌بی زبیده» از دو سال پیش، به همین صورت است و افرادی که از درگذشتگان خود را در این قبرستان به خاک سپرده‌اند، به متولیان امامزاده اعتراض کرده‌اند، اما تا کنون هیچ پاسخی نشنیده‌اند.

 

رییس شورای شهر تهران درباره‌ی وضعیت سنگ قبرهای قدیمی این امامزاده و دیگر قبرستان‌های قدیمی شهرستان شهرری، اظهار کرد:‌ به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد ایجاد موزه‌ای برای سنگ قبرهای قدیمی را داده‌ام. این آثار از نظر معماری و تاریخی ارزشمندند. به همین دلیل اگر نهادی قصد دارد قبور را یکسان‌سازی یا سنگ قبرها را عوض کند، بهتر است که آن‌ها را به این موزه تحویل دهد.

 

 

رنگ کردن دیوارهای امامزاده بی‌بی زبیده

 

 

 روی تابلوی معرفی امامزاده «بی‌بی زبیده» نوشته شده است: امامزاده بی‌بی زبیده (س)، فرزند بی‌بی شهربانو، همسر امام حسین (ع) است. بنای اصلی خشتی و آجری فرم را از آثار قرن نهم هجری دانسته‌اند. امامزاده در سال 1371 توسط اداره‌ی اوقاف شهرری بازسازی شد و در دو طرف آن، راه‌پله‌ای برای ورود به بقعه ساخته و سنگفرش شد.

 

درباره‌ی مرمت تزیینات داخل این بنا نیز توضیح داده شده است: «با همکاری اداره اوقاف و نظارت میراث فرهنگی نسبت به نماسازی بدنه‌ی اصلی بقعه، لایه‌برداری از سطوح ایوان داخلی و تثبیت نقاشی‌های دیواری دوره‌ی صفویه اقداماتی صورت گرفته است.» این در حالی است که مسجدجامعی در این بازدید، نسبت به از بین رفتن تزیینات این بنا و اخرایی کردن مقرنس‌ها به‌شدت انتقاد کرد.

 

 

دیوارهای نم‌زده‌ی بقعه

 

 

رییس شورای شهر تهران همچنین با حضور در بقعه‌ی «جوانمرد قصاب» بار دیگر نسبت به وضعیت مرمت این بنای تاریخی اعتراض کرد. بخش‌هایی از دیوار این بنا به‌دلیل نفوذ رطوبت آسیب شدید دیده و این بخش‌ها با پوششی پلاستیکی پوشانده شده است.

 

یکی از اهالی منطقه‌ی جوانمرد قصاب - رضا خوشکلام - که 33 سال در این منطقه زندگی کرده است به رییس شورای شهر تهران توضیح داد که در سال 1370 عده‌ای که ماهیت‌شان مشخص نشد، با زدن تونل به بقعه، سنگ قبر قدیمی و تعدادی اثر تاریخی دیگر را که در کندن تونل به‌دست آوردند، دزدیدند. در آن سال‌ها، یک قلعه در نزدیکی این بقعه قرار داشت که شهرداری منطقه، آن را خراب کرد.

 

در ادامه، مسجدجامعی خطاب به مسوول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان شهرری، با تأکید بر این‌که مرمت و سامان‌دهی این بقعه باید هرچه زودتر آغاز شود، اظهار کرد: با تعامل با اتحادیه‌ی قصاب‌ها، این بقعه هرچه زودتر سامان‌دهی و مرمت شود. هر مکانی که متروکه شود، به‌راحتی طعمه‌ی دزدان می‌شود.

 

مسول نمایندگی میراث فرهنگی شهرری - رحیم‌زاده - نیز گفت: هنوز اطلاعات موجود درباره‌ی «جوانمرد قصاب» به اثبات نرسیده است.

 

سنگ بنای اولیه‌ی بقعه‌ی «جوانمرد قصاب» در دوره‌ی فتحعلی‌شاه قاجار گذاشته شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: