آیت الله جوادی آملی:انسان پس از شناخت حقیقت خود، خدا را خواهد شناخت

1393/1/16 ۰۰:۰۲

آیت الله جوادی آملی:انسان پس از شناخت حقیقت خود، خدا را خواهد شناخت

آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت:انسان اگر گوهر ذات خود را بشناسد، هم در علوم به بسياري از معارف دسترسي پيدا مي‌كند و هم در اخلاق.

آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت:انسان اگر گوهر ذات خود را بشناسد، هم در علوم به بسياري از معارف دسترسي پيدا مي‌كند و هم در اخلاق.
حضرت آیت الله جوادی آملی در اولین جلسه درس اخلاق خود در سال جدید به بیان نکاتی در خصوص اهمیت خودشناسی از منظر دستیابی به فضایل اخلاقی پرداختند و فرمودند: راه‌هاي فراواني در رسیدن به فضایل اخلاقي مطرح است؛ لیکن بهترين راه چه در بخش علم و چه در بخش عمل، معرفت نفس است. انسان اگر گوهر ذات خود را بشناسد هم در علوم به بسياري از معارف دسترسي پيدا مي‌كند و هم در اخلاق.
 وی در ادامه با بیان کلامی نورانی از اميرالمؤمنين(ع) اذعان داشت: اين بيان نوراني اميرالمؤمنين(ع) است که فرمودند اگر كسي ارزش خود را بداند، جريان شهوت و غضب براي او بي‌ارزش خواهد بود، وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) كه در حقيقت سخنگوي دين است در چند جمله به عبارت‌هاي گوناگون فرمود شما به اندازه بهشت مي‌ارزيد اگر خود را به غير بهشت فروختيد مغبون هستيد.
 ایشان افزودند: ائمه (ع) در حقیقت هم براي بدنِ ما قيمت‌گذاري كردند هم براي روح ما؛ بدن ما به اندازه بهشت جسماني مي‌ارزد، روح ما به اندازه بهشت روحاني مي‌ارزد؛ هم بهشت جسماني بها مي‌خواهد و هم بهشت روحاني.
 حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که "بيشترين و مهمترين و ضروري‌ترين كار اين است كه انسان از حقيقت خود غفلت نكند" فرمودند: اگر حقيقت انسان براي ما روشن شد که انسان يك موجود فقير است و از طرفی ذاتاً به خدا مرتبط است نتیجه آن خواهد بود که انسان پس از شناخت حقیقت خود خدا را خواهد شناخت.
 ایشان الگو قرار دادن ائمه در مسیر دستیابی به فضایل اخلاقی را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: اينكه وجود مبارك حضرت امير(ع) بخشي از مقامات عالي خود را براي بعضي از شاگردان خودش نیز ثابت كرد مانند اینکه فرمود هيچ كسي نمي‌تواند به اوج فكر مالك برسد و هيچ پرنده‌اي نمي‌تواند به اوج معرفت مالك بار يابد نتیجه می گیریم اين راه، رفتني است.
 ایشان اظهار داشتند: اگر براي ائمه(ع) مقاماتي است آن مقامات دو قسم است؛ يك قسم مخصوص خود آنهاست که به عصمت،اعجاز و ولايت مطلقه آنان وابسته است كه این مقامات مقدور ديگران نيست، اما بسياري از مقامات نازله ائمه مقدور شاگردان و پیروانشان هست.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: