موسیقی نواحی،بخشی از میراث معنوی ایران است

1392/12/11 ۱۱:۳۸

موسیقی نواحی،بخشی از میراث معنوی ایران است

سرپرست گروه موسیقی گل داز بلوچستان گفت: موسیقی نواحی ، بخش مهمی از میراث معنوی ایران است که باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری شود. گل محمد بلوچی ، در حاشیه اجرای این گروه در جشنواره سورنای وحدت در جمع خبرنگاران درشیراز اظهارداشت:موسیقی های آیینی نواحی مختلف ایران اسلامی،نماد فرهنگ غنی کشورمان است و این نوع موسیقی میراثی ارزشمند است که گذشتگان آن را برای نسل های کنونی به یادگار باقی گذاشته اند.

 

سرپرست گروه موسیقی گل داز بلوچستان گفت: موسیقی نواحی ، بخش مهمی از میراث معنوی ایران است که باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری شود.

گل محمد بلوچی ، در حاشیه اجرای این گروه در جشنواره سورنای وحدت در جمع خبرنگاران درشیراز اظهارداشت:موسیقی های آیینی نواحی مختلف ایران اسلامی،نماد فرهنگ غنی کشورمان است و این نوع موسیقی میراثی ارزشمند است که گذشتگان آن را برای نسل های کنونی به یادگار باقی گذاشته اند.

وی افزود: موسیقی نواحی بخشی از اندوخته تاریخ و هنر ایران اسلامی است که به دلایلی امروز مانند سابق به آن توجه نمی شود و این موضوع درآینده می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

بلوچی بیان کرد: تلاش برای حفظ موسیقی نواحی باعث می شود تا جوانان ایرانی بدانند که چه پیشینه ارزشمندی دارند و به همین دلیل تمایلی به استفاده از موسیقی غربی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی مانند ˈسورنای وحدتˈ به عنوان یکی از راه های جلوگیری از ورود فرهنگ بیگانه به کشور است که با تلاش مسوولان فرهنگی کشور زمینه برگزای چنین جشنواره های در سطح ایران اسلامی بیشتر فراهم شود.

گروه موسیقی گل داز بلوچستان 18سال قبل فعالیت خود در عرصه موسیقی نواحی به سرپرستی گل محمد بلوچ آغاز کرد و تاکنون در شهرهای مختلف داخل و خارج از کشور، برنامه کنسرت داشته است.

درسومین جشنواره «سورنای وحدت» در شیراز گروههایی ازگیلان، خراسان رضوی،سیستان و بلوچستان،لرستان، بختیاری، خراسان شمالی، فارس، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و استان بوشهر، برنامه اجرا کردند.ک/1

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: