برچسب : ضیاء-موحد

سرنوشت فلسفه سرنوشت ما است | ۷:۳۵,۱۳۹۶/۲/۳۱|

مارتین هایدگر (١٩٧٦-١٨٨٩) دست‌كم آثار متاخر خود را نه از جنس فلسفه كه از جنس تفكر (Denken) می‌خواند و بر تمایز میان این دو تاكید داشت، اگرچه عمیقا به فلسفه می‌پرداخت و از بنیادهای آن می‌پرسید. او در آگوست ١٩٥٥ در سوریزی لاسال، منطقه‌ای در نرماندی در شمال فرانسه سخنرانی‌ای ارایه كرد با عنوان «Was ist das-die Philosophie?» كه در فارسی دو ترجمه از آن با عنوان «فلسفه چیست؟» منتشر شد، یكی توسط رضا داوری اردكانی و دیگری توسط مجید مددی. اولی از ترجمه فرانسه و دومی از ترجمه انگلیسی. به مناسبت روز معلم در دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نشستی در جهت بازخوانی این مقاله با حضور رضا داوری اردكانی، سیدمحمدرضا بهشتی، سید حمید طالب‌زاده و حسین غفاری برگزار شد كه روایتی از آن از نظر می‌گذرد.

نوع و فرد در ادبیات و منطق / ضیاء موحد | ۱۲:۵۷,۱۳۹۶/۱/۳۰|

در غزل های سعدی و حافظ و به طور کلی در شعر قدیم ایران تمام معشوقان و شاهدان، سیاه گیسویند و کمان ابرو و سرو قد و نقطه دهان و شیرین زبان و اغلب نامهربان و تندخوی و عاشق کش و از این قبیل: همه ظاهر و باطن یکسانی دارند.

مردی صریح‌گفتار | ۸:۱۲,۱۳۹۵/۱۰/۱۳|

نام ضیاء موحد را هر فردی که کوچک‌ترین آشنایی با فلسفه و منطق داشته باشد، شنیده است و هر دانشجوی فلسفه‌ای کتاب «درآمدی بر منطق جدید» او را مطالعه کرده است. نه‌تنها این وجه از شخصیت ضیاء موحد نشان از شهرت او دارد؛ بلکه آنچه او در زمینه تولید محتوا در عرصه فلسفه و منطق و ادبیات داشته از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سعدی، شاعر ناصح / ضیاء موحد | ۹:۴۲,۱۳۹۵/۱۰/۴|

ین مقاله به بررسی ارتباط ادبیات و نقش آن در موضوعاتی چون، متافیزیک، معرفتشناسی و اخلاق میپردازد و بحث اصلی را ارتباط ادبیات با اخلاق برگزیده و سپس آن را در آثار سعدی بررسی مینماید.

​موحد: آتشی قویترین شاعر منطقه‌ای ماست | ۹:۱۰,۱۳۹۵/۱۰/۴|

ضیاء موحد در یازدهمین سالگرد منوچهر آتشی گفت که آتشی بسیار آشنا به مسائل جنوب کشور بود و این موارد را به خوبی در شعرهایش بیان می‌کرد و به همین دلیل او قویترین شاعر منطقه‌ای ماست. کامیار عابدی نیز در این آیین عنوان کرد که آتشی شجاعت بسیار زیادی در شعر داشت و از این لحاظ نزدیک‌ترین فرد به نیماست.

آرای سهروردی در قیاس / ضیاء موحد | ۱۰:۳۵,۱۳۹۵/۹/۶|

شهاب الدین سهروردی (587-549 ه.ق) در کتاب مهم خود، حکمه الاشراق، ادعا می کند که نظریه قیاسات ارسطو را با کاهش تعداد قواعد آن ساده کرده است، به گونه ای که با همین تعداد اندک قواعد، اعتبار تمام ضرب ها قابل اثبات است. این کار (ساده سازی نظریه قیاسات ارسطو) با تحویل تمام قضایای سالب حملی و جزئی به قضایای موجب کلی و ارائه دو قاعده فرازبانی، یکی برای شکل دوم و دیگری برای شکل سوم قیاس صورت گرفته است. این مقاله به شرح بخش غیرموجه نظریه قیاس سهروردی پرداخته است و ادعای او را در مورد ساده کردن نظریه قیاس ارسطو بررسی می کند

هزلیات سعدی / ضیاء موحد | ۸:۴۶,۱۳۹۵/۹/۳|

هزلیات که نوعی از ادب فارسی را تشکیل می دهد، در آثار شاعران بسیاری یافته می شود. اگرچه در نسخه لرد گرینوی که اساس کار فروغی در تصحیح کلیات اوست و در سال 721 (حدود 27 سال پس از درگذشت سعدی) بخش هزلیات وجود ندارد، اما اگر سعدی بدان پرداخته باشد، مانند بسیاری دیگر برای تفریح خاطر و از سر تفنن در اوایل کار شاعری یا دوران جوانی بدان پرداخته است. در این مقاله کوشیده شده تا ضمن تبیین این امر، به ویژگی هزل و انواع آن در آثار هنرمندان پرداخته شود و در ادامه با نوع هزلیات سعدی و ویژگی های آن مقایسه شود

ضیاء موحد : قالب شعری غزل مرده است | ۱۰:۴۲,۱۳۹۵/۵/۱۹|

ضیاء موحد در اظهار نظری جنجالی درباره قالب غزل آن را قالبی مرده نامید و گفت بعد از حافظ ما در زمینه غزل‌سرایی جز عده‌ای مقلد چیزی نداریم. برنامه تلویزیونی «نقد شعر» با موضوع بررسی اشعار امیر هوشنگ ابتهاج شب گذشته با اجرای سعید بیابانکی و با حضور دکتر بهرام پروین گنابادی و دکتر فرهاد طهماسبی از شبکه چهارم سیما پخش شد. در بخشی از این برنامه تلویزیونی دکتر ضیاء موحد که از طریق تماس تلفنی در بحث این برنامه شرکت کرده بود به اظهار نظری جنجالی درباره شعر کلاسیک به ویژه قالب غزل و اشعار هوشنگ ابتهاج پرداخت.

ضیاء موحد: ذهن انسان ذاتا بدنمند است | ۹:۲۸,۱۳۹۵/۵/۱۷|

آیدین فرنگی: زبان‌شناسی شناختی را دومین انقلاب معرفت‌شناختی در زبان‌شناسی دانسته‌اند. کتاب‌ «زبان‌شناسی شناختی»، دربرگیرنده ترجمه‌ها، گفت‌وگو و گفتارهای رضا نیلی‌پور است که به تازگی به همت نشر هرمس منتشر شده است. غالب مطالب این دفتر برگردان متونی است که از زبان لیکاف و هم‌فکران او درباره مبانی روش‌شناختی و فلسفی زبان‌شناسی شناختی بیان شده است. این کتاب در نشست هفتگی شهر کتاب با حضور ضیاء موحد، آزیتا افراشی و رضا نیلی‌پور بررسی شد.

از فیلسوف منطقی تا شاعر روشنفكر | ۹:۳۳,۱۳۹۵/۳/۱۸|

ضیاء موحد استاد شهیر منطق و فلسفه تحلیلی است، همزمان شاعری موفق و محقق برجسته ادبیات كلاسیك ایرانی و مترجم اشعار شاعرانی چون سیلویا پلات. این روزها دو كتاب از او و با او منتشر شده است. اولی با عنوان تاملاتی در منطق ابن‌سینا و سهروردی كه شامل چندین مقاله فارسی و انگلیسی در زمینه منطق جدید و قدیم است و دیگری پنهان در آینه كه گفت‌وگویی مفصل با او توسط مهدی مظفری ساوجی است و در آن درباره ابعاد مختلف حیات فكری موحد با او گفت‌وگو شده است، از شعر و ادبیات گرفته تا منطق و فلسفه، از روشنفكران ایرانی تا ادیبان و شاعران معاصر

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما