برچسب : سعدی

سعدی و سلغریان / عبدالرسول خیراندیش | ۸:۴۸,۱۳۹۵/۱۱/۳|

سعدی شاعر عصر سلغریان (اتابکان فارس) است و با هشت تن از فرمانروایان این دودمان معاصر و بلکه معشر بوده است. از جمله این هشت تن اتابک سعد پسر زنگی است که سعد اول به شمار میآید. دیگری سعد پسر ابوبکر پسر سعد زنگی است که نوه سعد اول است و سعد دوم محسوب میگردد.

حکمت نظری و حکمت عملی در آثار سعدی / غلامحسین ابراهیمی دینانی | ۹:۱۶,۱۳۹۵/۱۰/۲۸|

سعدی، حکمت دانی است برجسته که شخصیتش آمیزه ای از مدرسه، محیط، سفر و استعداد خدادادی است. سعدی اهل نظر است و حکمت عملی و نظری در همة آثارش جایگاه ویژه ای دارد و اگرچه در نظامیه بغداد فقه شافعی و کلام اشعری خوانده است

افکار سعدی و کنفوسیوس چراغ راه صلح و دوستی در برابر خشونت و افراط گرایی | ۱۱:۱۳,۱۳۹۵/۱۰/۲۰|

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد که افکار و اندیشه های بزرگمردانی چون سعدی و کنفوسیوس می تواند چراغ راه صلح و دوستی در برابر خشونت و افکار افراطی باشد که جهان امروز از آن رنج می برد.

ادبیات و توسعه فرهنگی / فریدون مجلسی | ۹:۳۵,۱۳۹۵/۱۰/۱۵|

ماجرای عباسقلی خان با شعر روان و زیبای ایرج میرزا مربوط به کتاب‌های دبستانی نسلی پیش از من بود. در زمانی که در شصت و پنج سال پیش به دبستان می‌رفتم، درس‌ها با آب، بابا، بار آغاز می‌شد و سال بعد «خدا را شکر که به کلاس دوم آمده ایم.

همایش سعدی و کنفوسیوس در پکن برگزار می شود | ۱۲:۳۳,۱۳۹۵/۱۰/۱۴|

همایش سعدی و کنفوسیوس به همت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، مرکز سعدی‌ شناسی، دانشگاه خه ‌بی چین و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن برگزار می‌شود.

سعدی، شاعر ناصح / ضیاء موحد | ۹:۴۲,۱۳۹۵/۱۰/۴|

ین مقاله به بررسی ارتباط ادبیات و نقش آن در موضوعاتی چون، متافیزیک، معرفتشناسی و اخلاق میپردازد و بحث اصلی را ارتباط ادبیات با اخلاق برگزیده و سپس آن را در آثار سعدی بررسی مینماید.

نقش غزل های سعدی در آرمانشهر او / اصغر دادبه | ۹:۲۱,۱۳۹۵/۹/۲۰|

سعدی شاعری است متفکر یا متفکری است شاعر و مُصلحی است که با هدف اصلاح نارسایی ها و کاستی ها می نویسد و می سراید و در مقام متفکری شاعر، یا شاعری متفکر، چونان دیگر متفکران بزرگ از وضع موجود با همة مطلوب بودن نسبی اش چنان که باید، راضی نیست و می کوشد تا طرحی از جامعة آرمانی خود به دست دهد.

سعدی و حقوق طبیعی انسان / محمود عبادیان | ۷:۵۷,۱۳۹۵/۹/۱۶|

سعدی گلستان را برابرنهاد «طبق گل»خوانده است كه حكایت از سرنوشت‌ها، ماجراها، تجربه‌ها و فرازونشیب‌های زندگانی افراد بشر دارد. گل كه بقای شكننده (پنج، شش روزه) اش برسعدی نادوام آمده بوده جای خود را به رویداد‌های عالم انسانی داده كه از حكایت كرده‌ها و زیسته‌های انسان سپنجی برگرفته شده‌اند. ضمن آنكه خود از این سرنوشت سپری شدن در امان و ماندگارند.

جهانِ مطلوبِ سعدی در بوستان / غلامحسین یوسفی | ۸:۴۱,۱۳۹۵/۹/۱۴|

در این مقاله، نویسنده کوشیده است تا مدینه فاضله ای را که سعدی در آرمان خویش در پی آن بوده، در بوستان جستجو نماید و با بررسی ویژگی های آن، سرای سعادت سعدی را به همگان معرفی نماید.

سعدی و مرثیه سرایی / مهدی محقق | ۹:۱۹,۱۳۹۵/۸/۲۶|

در ادب عربی انواع مهم شعر را حماسه و تشبیب و ادب و مدیح و هجا و رثاء دانسته اند و رثاء یا مرثیه اشعاری است که در عزا و سوگ کسی سروده شده باشد. گاهی نیز بیان اندوه بر حیوان یا سقوط شهری است که در ادب فارسی نیز جایگاهی در خور دارد. سعدی شاعر بزرگ ایران نیز در این زمینه اشعاری نغز سروده است که یکی از آنها مرثیه مستعصم آخرین خلیفه عباسی و قصیده ای دیگر در رثاء سقوط بغداد است. در این مقاله کوشیده شده تا ضمن بررسی این قصاید و مقایسه آن با اشعار دیگر شاعران، به دیگر مراثی سعدی نیز اشاره شود

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما